شنبه 07 مهر 1403 - 02:51

کد خبر 110446

شنبه 10 تیر 1402 - 12:05:00


همکارم حتی حاضر به شنیدن نظرات مخالفش نیست


خراسان/ همکاری دارم که در هر موضوعی که صحبت می‌کنیم، فقط نظر خودش را قبول دارد ،حتی حرف‌های اطرافیان و نظرات مخالف را نمی‌شنود. به همین دلیل هر بحثی که در محیط کار اعم از کاری یا غیرکاری پیش می‌آید، به جروبحث کشیده می‌شود. نمی‌شود که سرکار صحبت هم نکرد. با او چه کنیم؟
 پاسخ مشاور:
مخاطب گرامی، افراد خودخواه خودشان را بالاتر از دیگران می‌‌بینند و حتی گاهی از خودخواهی فراتر می‌روند و دچار خودشیفتگی می‌شوند. اغلب توصیه می‌‌شود مرز مشخصی را در روابط خود با این افراد قائل شوید چراکه آن‌ها «انرژی‌خوار» هستند و در صورتی که بلد نباشید چگونه روابط‌‌تان را با این افراد مدیریت کنید، شیره‌ جان‌تان را می‌مکند و همان‌طور که اشاره کرده‌اید، این شخص فضای کاری‌تان را تبدیل به محیطی سمی کرده است. این در حالی است که اگر ویژگی‌های افراد خودخواه را بدانید، مطمئنا بهتر می‌توانید درک ‌شان کنید و دلیل رفتارهای نامعقول‌شان را متوجه شوید.
   بازیچه این افراد نشوید
خودتان را بازیچه‌ دست این قبیل افراد قرار ندهید بلکه مرز مشخصی را در روابط خود با این افراد قائل شوید. اگر احساس کردید که باید از خودتان دفاع کنید، حرف‌تان را خلاصه و بدون حاشیه بزنید چراکه همان‌طور که به درستی اشاره کردید، افراد خودخواه معمولا شنونده‌ های خوبی نیستند و دیوار دفاعی خیلی محکمی برای حفاظت از خودانگاره‌‌‌شان ساخته‌اند.
   به خودبینی‌اش پروبال ندهید
خودخواهی این افراد را تأیید نکنید و به خودبینی آن‌ها پر و بال ندهید. در عوض، سعی کنید خود واقعی‌‌تان باشید و از ریاکاری در مقابل افراد خودخواه بپرهیزید. اگر در موقعیتی قرار دارید که باید نظرتان را قاطعانه بگویید، هرگز با حالت حمله با افراد خودخواه وارد بحث نشوید بلکه فقط نشان بدهید که با دیدگاه‌‌شان مخالف هستید.
   به این افراد وابسته نشوید
در کارها و انجام وظایف به افراد خودخواه وابسته نشوید. در برخورد با  این افراد، متعصبانه رفتار نکنید و قدرت تحمل خود را بالا ببرید. صبور باشید و یاد بگیرید رفتار افراد خودخواه را بی‌ طرفانه و بدون غرض‌‌ورزی، مشاهده و ارزیابی کنید.
   به جای تنفر، همدردی کنید
خلاصه کلام این که از افراد خودخواه متنفر نباشید بلکه با آن‌ها همدردی کنید. این افراد معمولا کسانی هستند که گذشته‌‌‌شان باعث شده است برای دفاع از خود به روشی ناصحیح روی بیاورند. افراد خودخواه به سختی تلاش می‌کنند تا بخشی از خودشان را که مورد علاقه‌‌شان نیست، پنهان نگه دارند. البته این فقط افراد خودخواه نیستند که گذشته‌شان ایده‌آل نیست بلکه گذشته‌ بسیاری از مردم با ایده‌‌آلی که در ذهن خود ساخته‌اند تا حد زیادی فاصله دارد، اما افراد خودخواه از مهارت کافی برای مواجهه‌ کارآمد با این موضوع برخوردار نیستند. با این حال، در عین همدردی با افراد خودخواه باید همیشه سعی کنید مرز مشخصی در روابط خود با این افراد داشته باشید و بدانید در قبال اعمالی که انجام می‌دهند، مسئول هستند.

نویسنده : فرزانه شهریاردوست| ‌ کارشناس‌ارشد روان‌شناسی‌بالینی



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط