شنبه 07 مهر 1403 - 02:57

کد خبر 294333

سه‌شنبه 07 آذر 1402 - 21:27:00


درخواست روسیه از ایران برای نقش‌آفرینی فعال در بریکس  


ایسنا/ «کاظم جلالی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مورد همکاری‌های بین المللی و گروه بریکس ملاقات و گفتگو کرد.

طرفین در این ملاقات بر ادامه همکاری دو کشور در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای تاکید کردند.
سفیر کشورمان در این ملاقات از مواضع اصولی روسیه و حمایت این کشور از جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای تشکر کرد.
ریابکوف نیز با ابراز خرسندی از عضویت ایران در بریکس، همکاری‌های دو کشور را در همه عرصه‌ها رو به توسعه خواند و از کشورمان خواست که در برنامه‌های سال آتی گروه بریکس، نقش فعالی ایفا کند.
بر اساس این گزارش، ایران از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی و همزمان با شروع ریاست روسیه بر بریکس، به عضویت این گروه درخواهد آمد.

مسکو: ایران و روسیه در مورد توافق هسته‌ای و بریکس گفتگو کردند

وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که همکاری روسیه و ایران در چارچوب برجام و گروه بریکس محور دیدار سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه بود.
به گزارش ایرنا از خبرگزاری "تاس", در این بیانیه آمده است: طرفین درباره همکاری‌های روسیه و ایران در چارچوب برجام و مشکلات در مقابل این توافق, بریکس و همچنین تعدادی دیگر از مشکلات کنونی بین‌المللی گفتگو کردند.
روز گذشته معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با ایرنا با اشاره به پیوستن ایران به سازمان‌های بین‌المللی شانگهای و بریکس گفت: مسکو از روند ارتقای جایگاه بین‌المللی ایران استقبال می‌کند.

سرگی ریابکوف شامگاه دوشنبه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص نقش ایران در شکل‌گیری جهان چندقطبی افزود: ایران کشوری به سرعت در حال توسعه و بسیار تاثیرگذار در منطقه است که منافع ملی مشخص، ارتباطات گسترده‌ و پیشرفت‌های بزرگی در زمینه فناوری دارد.
معاون وزیر امور خارجه روسیه که در حاشیه نهمین نشست بین‌المللی پریماکوف سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: عضویت ایران در شانگهای و گروه بریکس، بازتابی از نقش رو به رشد و سازنده ایران در مسائل بین‌المللی است.
بزرگ‌ترین گردهمایی سران کشورهای جهان غیرغربی در چارچوب بریکس ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ آغاز شد و تا دوم شهریور ماه در منطقه مالی «سندتون» ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی ادامه یافت.
در این نشست، سران این گروه شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی، با عضویت جمهوری اسلامی ایران و پنج کشور دیگر شامل عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین به عنوان اعضای کامل در گروه بریکس موافقت کردند.




پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط