جمعه 06 مهر 1403 - 11:00

کد خبر 297881

یک‌شنبه 12 آذر 1402 - 18:27:20


واکنش پسر رضا براهنی به ادعاهای پرویز ثابتی


انصاف نیوز/ اسلان براهنی پسر رضا براهنی به ادعاهای پرویز ثابتی درباره‌ی عملکرد ساواک در دوران شاه واکنش نشان داد.

در بخش هایی از اظهارات اینستاگرامی او آمده است

مجنون کسی است که شاعر ایرانه خانم را تجزیه طلبِ ایران بنامد.

جریانات بعد از فوت دکتر رضا براهنی برای خانواده ما به این شکل آغاز شد که گروهی از هموطنان ما که به اصطلاح خود را سلطنت طلب می‌خواندند، به دنبال انتقام از جنازه رضا براهنی بودند. انگار که پس از مرگ نیز، او باید برای فاش کردن شکنجه‌هایی که در ساواک تحمل کرده بود دوباره مجازات می‌شد.

ساواک رضا براهنی را پس از انتشار مقاله‌ی «فرهنگ حاکم فرهنگ محکوم» که درباره‌ی زبان‌های اقوام ایران بود؛ دستگیر و به طرز وحشیانه‌ای به مدت سه ماه شکنجه کرده بود. پدر ما این ماجرا را در آمریکا و در راستای نقض حقوق بشر فاش کرده بود. افشای این فجایع برای ساواکی‌ها بسیار سخت آمده بود. می‌گفتند و هنوز هم می‌گویند که ساواک دست به کسی نزده است و هر کار که کرده همه رحمت بوده است. گرچه این افشاگری‌ها تنها متعلق به رضا براهنی نبود؛ بلکه دیگرانی هم با سند و مدرک پرده از این فجایع برداشته بودند.

در آن روزهای زندان ساواک، وقتی مادرم به همراه عموی بزرگ، مادربزرگ و خواهر سیزده ساله‌ام به دیدار رضا براهنی در زندان کمیته می‌روند، با شمایل غریبی مواجه می‌شوند طوری که حتی مادرم در آن ابتدا اصلا صورت او را نمی‌شناسد. چهره‌ای لاغر و تکیده که سرش را تراشیده‌اند؛ پاهایش لنگ می‌زند و نمی‌تواند درست راه برود. وقتی از پاهایش می‌پرسند می‌شنوند که به خاطر ضربات کابل و شلاق به آن روز افتاده است؛ اما چیزی مهمتر نیز نظر آنها را جلب می‌کند: اینکه در میان ریش‌هایش رگه‌هایی از خونمردگی به چشم می‌زند. انگار بخشی از ریش ریخته است. می‌فهمند که گویا از نظر ساواکی‌های محترم مورد نظر؛ کتک‌های عادی و شلاق با کابل برای یک استاد دانشگاه تهران کافی نبوده؛ بلکه زحمت کشیده‌اند و ریش بلندش را نیز با دست کنده‌اند. مادرم هنوز صورت خونی و ریش از ریشه کنده شده و نصفه و تکه تکه را خوب به یاد دارد.

حالا یک عده بعد از مرگ پدر به جان جنازه مردی افتاده‌اند که در زندان [پیش و پس از انقلاب] برای آزادى قلم تحت فشار بوده و حتی از کار بر کنار شده و بعد از آن در لیست قتل‌های زنجیره‌ای قرار گرفته و در نهایت به کانادا پناهنده شده است و حتی در غربت به خاک رفته است.

حالا آقای رییس ساواک رضا براهنی را یک مجنون می‌داند. مجنون کسی است که شاعر ایرانه خانم را تجزیه طلب همان کشور ایران بنامد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط