جمعه 21 اردیبهشت 1403 - 03:21

کد خبر 34860

سه‌شنبه 05 اردیبهشت 1402 - 18:22:45


سرانه تولید پسماند در کردستان بیشتر از میانگین کشوری است


فارس/ مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: سرانه تولید پسماند در استان ۹۸۰ گرم است که این میزان در مقایسه با 700 گرم میانگین کشوری بیشتر است و وضعیت مناسبی ندارد.

اقبال حمیدی، مدیرکل محیط زیست کردستان اظهار داشت: در اصل ۵۰ قانون اساسی آمده است که حفاظت از محیط زیست یک وظیفه همگانی و عمومی است لذا ایجاد هرگونه آلودگی در زمین ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف این اداره‌کل پایش واحدهای صنعتی و پاسخ به استعلامات استقرار واحدهای تولیدی است که در همین راستا سال گذشته یک هزار و ۶۲۴ مورد استعلام انجام شد که از این میزان با ۹۳.۵ درصد موافقت و با ۶.۵ درصد آنها هم مخالفت شد.

حمیدی اضافه کرد: در زمینه پاسخگویی به استعلامات بر اساس زمان و تعداد پاسخگویی استان کردستان رتبه دوم کشور را کسب کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه روزانه هزار و ۳۰۰ تن پسماند در استان تولید می‌شود، اذعان کرد: در حال حاضر فقط جایگاه دفن پسماند شهرستان سقز در سطح استان قابل تایید محیط زیست است و بقیه شهرستان‌ها مشکل دارند.

وی خاطرنشان کرد: اهمیت محیط زیست در سالیان اخیر به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته اما متاسفانه در اکثر جایگاه‌های زباله استان، افراد زباله‌گرد زیادی به صورت کاملا غیربهداشتی و خطرناک مشغول تفکیک زباله از مقصد هستند.

حمیدی با انتقاد از عملکرد شهرداری‌ها در راستای امر تفکیک زباله‌ها، افزود: شهرداری‌ها با ساماندهی این افراد و تفکیک زباله از درب منازل می‌تواند از گسترش مسائل غیربهداشتی جلوگیری و در امر فرهنگ‌سازی تفکیک زباله اقدام کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه محیط زیست امانتی برای آیندگان است و باید میراث‌دار خوبی باشیم، افزود: مسئولان استان، مطالعات زیست‌محیطی را در راس پروژه‌های صنعتی، تولیدی و کشاورزی خود قرار دهند و نباید صرفا برای ایجاد یک واحد صنعتی محیط زیست را به خطر انداخت.

حمیدی در ادامه با بیان اینکه سالیانه هزار و ۱۵۰ تن پسماندهای عفونی در استان تولید می‌شود، افزود: ۱۹ بیمارستان استان دارای دستگاه بی‌خطرسازی پسماند عفونی هستند.

وی افزود: سرانه تولید پسماند در استان ۹۸۰ گرم است که این میزان در مقایسه با 700 گرم میانگین کشوری بیشتر است و وضعیت مناسبی نیست.



سایر اخبار مرتبط