دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 00:45

کد خبر 461567

یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 14:57:25


گروه بین‌المللی «ایسکارسا» به طرح‌های مرمتی اصفهان کمک می‌کند


ایرنا/ سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان گفت: کمیته بین‌المللی مرمت میراث فرهنگی (ایسکارسا) پیگیر کمک‌های مادی و معنوی برای طرح‌های شاخص مرمتی استان به‌ویژه میدان امام (نقش جهان) خواهد بود.

کمیته آنالیز و مرمت میراث فرهنگی ایسکارسا یکی از سازمان‌های مردم نهادِ بین‌المللی است که زیر نظر یونسکو فعالیت دارد؛ این کمیته ضمن بررسی آثار تاریخی به لحاظ فکری و پژوهشی میزان دقت مرمت‌های انجام شده در این آثار را ارزیابی می‌کند.
کمیته ایسکارسا در سه روز گذشته از طرح‌های مرمتی گنبد مسجدهای امام (جامع عباسی) و شیخ لطف الله اصفهان و همچنین برخی آثار تاریخی شهرستان نطنز از جمله «مسجد جامع نطنز»، بقعه «شیخ عبدالصمد» و آتشکده ساسانی بازدید کردند.
شهرام امیری روز یکشنبه در گفت‌و گو با ایرنا افزود: طبق توافق اداره کل میراث فرهنگی با گروه بین المللی ایسکارسا مقرر شد اصفهان طرح‌های دفع رطوبت در اطراف مسجد امام (جامع عباسی) و همچنین پیاده‌راه‌سازی مجموعه میدان امام (نقش جهان) را در اختیار این گروه قرار دهد و آنها نیز به طرح‌های مرمتی شاخص اصفهان کمک‌های مادی و معنوی داشته باشند.
وی با بیان اینکه دیدار با گروه بین‌المللی ایسکارسا در اصفهان مقدماتی بود، اظهار کرد: اعضای این کمیته از اَبَر پروژه‌های مرمتی استان از جمله آتشکده ساسانی نطنز که به‌طور کامل بازآفرینی شده بود و همچنین مرمت گنبدهای مسجد امام (جامع عباسی) و شیخ لطف الله اصفهان بازدید و اعلام رضایت کردند.
امیری اضافه کرد: اعضای ایسکارسا تقاضا داشتند پرونده‌های مرمتی مسجد جامع نطنز، بقعه شیخ عبدالصمد و آتشکده ساسانی نطنز در اختیار آنها قرار گیرد تا طرح های پژوهشی و حفاظتی در رابطه با آنها ارائه کنند.
استان اصفهان با بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی که یکهزار و ۹۴۰ اثر ثبت ملی و ۱۵ اثر ثبت جهانی شده است و افزون بر ۶۰۰ خانه تاریخی و جاذبه‌های مختلف طبیعی، فرهنگی، مذهبی و تفریحی در کانون توجه گردشگران قرار دارد.



سایر اخبار مرتبط