دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 07:31

کد خبر 461571

یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 14:58:50


۸۰ درصد سیلاب‌های فریدونشهر اصفهان مهار شد


ایرنا/ رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فریدونشهر گفت: ۸۰ درصد سیلاب‌های فصلی و روان‌آب‌های این شهرستان با اجرای طرح‌های آبخیزداری مهار شده است.

اقلیم شهرستان فریدونشهر زمستان‌های پر برف، بهار پر بارش و تابستان های خنک است. بارش های همرفتی در این منطقه کوهستانی هر سال رخدادهایی مانند سیلاب های فصلی و روان‌آب‌های متعدد را به‌دنبال دارد.
علی رحیمی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پیش از این، حجم بارش‌ها به‌صورت سیلاب و روان‌آب از منطقه خارج می‌شد که به اراضی کشاورزی و مراتع طبیعی خسارت وارد می‌کرد.
وی ادامه داد: بخش مهمی از روان‌آب‌ها در زمان حاضر با احداث بیش از ۵۰۰ سازه آبخیزداری در سال های اخیر در این شهرستان، ذخیره و سیلاب‌ها نیز هدایت می‌شود.
رحیمی گفت: سازه‌های آبخیزداری شامل بندهای خاکی، سنگی ملاتی و گابیونی در افزایش نفوذپذیری آب به سفره‌های زیرزمینی و کاهش خسارت سیلاب‌های فصلی این منطقه تاثیر داشته است.
وی خاطرنشان کرد: بیش از ۸۰ میلیارد ریال اعتبار در ۲ سال گذشته برای استمرار این طرح‌ها در فریدونشهر تخصیص یافت که در حوزه های آبخیزداری پلاسجان، پشتکوه، قلعه سرخ و میدانک هزینه شده است.
فریدونشهر با جمعیت افزون بر ۳۵ هزار نفر در ۱۸۰ کیلومتری غرب اصفهان یکی از سرشاخه‌های برخی از سدهای کشور (مانند زاینده‌رود، کارون و دز) است که اجرای طرح‌های آبخیزداری از ورود و انباشت رسوبات به آنها جلوگیری می‌کند.
به گفته مسوولان، میانگین بارش سالانه در این منطقه بیش از ۵۵۰ میلی‌متر است.



سایر اخبار مرتبط