دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 12:45

کد خبر 461606

یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 17:45:00


قطر: حمله زمینی به رفح جان اسیران صهیونیست را به خطر می‌اندازد


ایرنا/ سخنگوی وزارت امور خارجه و مشاور وزیر قطر، امروز (یکشنبه) نسبت به حمله زمینی احتمالی ارتش رژیم اسرائیل به رفح ابراز نگرانی کرد و گفت: احتمال اینکه حمله به رفح جان اسیران صهیونیست را به خطر بیاندازد و باعث کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان شود، وجود دارد.

به گزارش ایرنا، «ماجد محمد الانصاری» در گفت و گو با روزنامه «هاآرتص» رژیم صهیونیستی افزود:‌ هرگونه افزاش درگیری بر روی زمین، جان گروگان ها را به خطر می اندازد و به معنای مرگ بیشتر غیرنظامیان در غزه است.

وی ادامه داد: اسرائیل و حماس تعهد کافی برای دستیابی به توافق آتش بس و آزادی گروگان ها از خود نشان نداده اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه قطر در اولین مصاحبه خود با رسانه های رژیم صهیونیستی درباره ناامیدی قطر از رفتار حماس و اسرائیل سخن گفت و از ارزیابی شانس پیشرفت مذاکرات بین تل آویو و حماس خودداری کرد.

الانصادی اظهار داشت: اکنون در نقطه‌ای هستیم که مذاکرات عملا متوقف شده و دو طرف به مواضع خود پایبند بوده‌اند. به همین دلیل رسیدن به نتیجه یا پیش بینی بسیار دشوار خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه قطر با بیان اینکه در اولین توافق که پس از ۷ روز به هم خورد، امیدوار بودیم که انعطاف، جدیت و تعهد بیشتری را از سوی دو طرف شاهد باشیم زیرا به اعتقاد من با تیم های مذاکره کننده در دوحه برخورد مثبت داشتیم. در خود فرآیند، ارائه پیشنهادات، درک و بررسی ایده ها، صداقت زیادی وجود داشت.

وی افزود: متأسفانه این تلاش‌ها منجر به دستیابی به هدف نشد و ما را بر آن داشت تا میانجیگری خود و جدیت دو طرف را دوباره مورد ارزیابی قرار دهیم.

این مقام قطری اظهار داشت: وقتی می‌بینیم مذاکراتی که انجام داده ایم به یک تلاش ناامیدکننده تبدیل شده است باید موضع خود را دوباره ارزیابی کنیم و ببینیم که چگونه می‌توانیم در فرآیند مفید باشیم زیرا صادقانه می گویم که ما نمی خواهیم به عنوان بخشی از طولانی کردن این جنگ، مورد استفاده قرار بگیریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه قطر درباره انتقاد شدیدش از نخست وزیر رژیم صهیونیستی در فوریه گذشته هنگامی که نتانیاهو مدعی شد «قطر دوست ندارد به حماس فشار وارد کند و برای طولانی شدن جنگ تلاش می کند،» به هاآرتص گفت: چنین اظهاراتی مانع تلاش های میانجیگرانه می شود.

وی افزود: هر زمان که به توافق نزدیک می شدیم، ایده های جدیدی روی میز پیدا می کردیم و این نوعی خرابکاری محسوب می شود، زیرا خرابکاری ممکن است به شکل بیانیه یا اقداماتی باشد که مانع از پیگیری هدف اصلی شود.

به نوشته این روزنامه، الانصاری ادعاهای نتانیاهو و دیگر مقامات ارشد رژیم اسرائیل مبنی بر اینکه نیاز بود قطر فشار بر حماس را در مذاکرات افزایش دهد و اینکه دوحه، حماس را به انعطاف پذیری و پذیرش پیشنهادهای روی میز تشویق نمی کرد، رد کرد.

مشاور نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در خصوص جدیت حماس در دستیابی به توافق به هاآرتص گفت: امیدوار بودیم که شاهد تعهد و جدیت بیشتری از سوی دو طرف باشیم. ما همچنین امیدوار بودیم که با کمک شرکای بین‌المللی‌ خود بتوانیم بر هر دو طرف فشار بیاوریم تا به توافق برسند، اما اکنون می بینیم که هر دو طرف به فرآیند خود و فرآیند میانجی‌گری پایبند نیستند.

این مقام قطری درباره روابط حماس با دوحه، گفت: ما با حماس وارد رابطه نشدیم بلکه آمریکا در سال ۲۰۰۶ این کار را از ما خواست. آن زمان برای ما کاملا مشخص بود که این نقش را فقط ما می توانیم بازی کنیم .

الانصاری در پاسخ به سوال این روزنامه صهیونیستی درباره ارزیابی قطر از حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر ( ۱۵ مهر) و اینکه آیا حماس را یک سازمان تروریستی می‌داند، گفت: ما هر گونه هدف قرار دادن غیرنظامیان به هر شکلی را محکوم می‌کنیم. ما کشتار غیرنظامیان را محکوم می کنیم، همان طور که اکنون کشتار غیرنظامیان فلسطینی در جنگ علیه غزه را محکوم می کنیم.



سایر اخبار مرتبط