سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 20:03

کد خبر 461956

یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 20:49:40


حرکت خزنده «ام‌اس» در میان نوجوانان خراسان‌شمالی


ایرنا/ میانگین سنی ابتلا به بیماری «ام‌اس» این روزها در خراسان شمالی به شدت کاهش یافته به گونه‌ای که افراد ۱۵ ساله نیز درگیر این بیماری شده‌اند و باید مسئولان بخش سلامت تدبیری برای جلوگیری از حرکت خزنده این بیماری مرموز در استان بیندیشند.

ام‌اس که کوتاه نوشت عبارت (Multiple Sclerosis) است از شایع‌ترین بیماری های سیستم اعصاب مرکزی به شمار می‌رود و زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به‌طور اشتباه به بافت چربی مغز و نخاع آسیب برساند.
این بیماری باعث ایجاد طیف وسیعی از علائم بالقوه از جمله مشکلات بینایی، مسایل مربوط به حرکت دست یا پا و مشکلات احساسی می‌شود و بیشتر در افراد بین ۲۰ تا ۴۰ سال تشخیص داده می‌شود.
بیماری پنهانی که با تاثیرگذاری روی مغز نمی گذارد فرمان آن به اعضا و ماهیچه ها برسد و حرکت بدن سخت می شود.
اما این بیماری مرموز این روزها سر و کله اش در میان نوجوانان خراسان شمالی نیز پیدا شده و سن ابتلا به ام‌اس در این خطه از شمال شرق کشور کاهش یافته است.
به گفته رئیس انجمن ام‌اس خراسان شمالی، شمار بیماران زیر ۲۰ سال مبتلا به ام‌اس در خراسان شمالی پیش از این بسیار کم بود اما اکنون افراد ۱۵ و ۱۸ سال نیز درگیر این بیماری هستند.


ابتلای افراد ۱۵ ساله به ام‌اس
رئیس انجمن ام. اس خراسان شمالی می گوید: اکنون افراد ۱۵ و ۱۸ سال نیز در استان درگیر این بیماری هستند.
سهیلا پیدا می افزاید: در سال های اخیر میانگین سنی ابتلا به ام‌اس در خراسان شمالی به شدت کاهش یافته است که باید تدبیری برای آن اندیشید.
به گفته وی، اکنون ۶۰۰ بیمار زیرپوشش انجمن ام‌اس خراسان شمالی هستند.
پیدا ادامه می دهد: شمار مبتلایان به این بیماری بیشتر از این هستند اما برخی تمایل به نام‌نویسی خود ندارند.
رئیس انجمن «ام‌اس» خراسان شمالی یادآور می‌شود: به لحاظ ترکیب جنسی نیز بانوان استان بیشتر از آقایان درگیر ام‌اس هستند.
وی عوامل ژنتیکی، نوع تغذیه، کمبود ویتامین ها، عفونت ها و ضعف ایمنی بدن را از دلایل ابتلا به ام‌اس دانست و یادآور می شود: شیوه زندگی سالم با تغذیه خوب و استراحت، اعصاب آرام، اجتناب از خستگی و استرس از توصیه های کارشناسان بهداشتی به بیماران ام‌اس است.
در این میان با خواندن و شنیدن این اخبار به جای نگرانی بهتر است آگاهی خود را افزایش دهیم چون هیچ چیز به اندازه دانش نمی‌تواند ما را به سلاح ایمنی در برابر این بیماری مرموز مجهز کند.

چگونه از ابتلا به ام‌اس آگاه شویم
یکی از کارشناس سلامت در این باره می گوید: گرفتگی‌های عضلانی حمله‌ای یکی از علایم آزاردهنده‌ ام. اس است و این اسپاسم‌ها معمولا بسیار دردناک و در بخش‌های انتهایی بدن همچون دست و پا ایجاد و بعد از چند دقیقه برطرف می‌شود.
علی محمدی می افزاید: احساس درد در بعضی از بخش‌های بدن، از دست دادن نسبی یا کامل بینایی افزون بر احساس درد در هنگام حرکت دادن چشم از دیگر علائم این بیماری است.
وی ادامه می دهد: بی‌ اختیاری در دفع ادرار و مدفوع، لرزش بدن یا ناهماهنگی بدن، اسهال مداوم و احساس افسردگی از مشکلات رایج مبتلایان به ام‌اس است.

چه کسانی درگیر این بیماری می‌شوند
محمدی تصریح می کند: گرچه علت دقیق این بیماری نامشخص نیست اما شواهد نشان می دهد، افزایش استرس ها، تغییر سبک زندگی و تغذیه نامناسب از مهمترین دلایل بروز بیماری های خود ایمن است.
وی می افزاید: افرادی که مستعد این بیماری هستند، زمانی که دچار هیجان می شوند، علایم بیماری در آنها ظهور می کند بنابراین باید با مشکلات و مسایل زندگی با آرامش و به طور منطقی برخورد و افسردگی دوری کرد.
این کارشناس سلامت می گوید: معمولا شیوع ام‌اس در قشر جوان بیش از سایر رده های سنی است و عموما این بیماری از سن ۲۰ الی ۴۰ سال بروز پیدا می کند اما این روزها شاهد کاهش سنین ابتلا به این بیماری هستیم.
وی تصریح می کند: همچنین میزان بروز و شیوع ام‌اس در زنان سه برابر مردان است.
تاکنون هفت هزار و ۲۲ بیمار خاص و سرطانی در خراسان شمالی شناسایی و در سامانه اختصاصی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی استان برای بهره‌مندی از خدمات صندوق بیماران خاص ثبت شده اند.
بر اساس تعریف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، چهار بیماری تالاسمی، هموفیلی، دیالیز و ام‌اس در زمره بیماران خاص قرار می‌گیرند.
بیماری‌های سرطان، پیوند کلیه، دیابت، اوتیسم، ای بی را در دسته بیماری‌های سخت درمان دسته‌بندی می‌کنند.
 
 
 



سایر اخبار مرتبط