سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 - 06:11

کد خبر 462047

یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 22:21:42


گاف جدید bbc؛ هر هواپیمای جتی که سیمرغ نیست


ایرنا/ در حالی رسانه های معاند به جوسازی علیه دستور آیت الله رئیسی درباره ساخت هواپیمای مسافری ۷۲ نفره با استفاده از اظهارات معاون علمی فناوری رئیس جمهور رو آورده اند که سخنان دهقانی موید بر این امر است که این موضوع رباره هواپیمای مورد تحقیق دانشگاه امیرکبیر بوده نه دستور رئیس جمهور.

۹ اردیبهشت بنگاه دروغ پراکنی (بی بی سی) در پی نشست خبری سالانه معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری که ۸ اردیبهشت برگزار شد، در خبری که گاف این شبکه رسانه محسوب می شود، به نقل از معاون رئیس جمهور اعلام کرد که دستور آیت الله سید ابراهیم رئیسی برای ساخت هواپیمای مسافری سیمرغ با ظرفیت ۷۲ نفر، متوقف شده است.

اما ماجرا چیست؟

پایان بهار ۱۴۰۱ بود که در سفر استانی رئیس جمهور به استان اصفهان و ضمن بازدید از صنایع هواپیماسازی شهرستان شاهین شهر، به سه وزارت صمت، دفاع و راه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دستور داد تا هواپیمای مسافری ۷۲ نفره با عنوان سیمرغ تولید شود. این خبر را نماینده شاهین شهر در مجلس که رئیس جمهور را همراهی می کرد، به رسانه ها داد.
این در حالی است که روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری رئیس جمهور هم در نشست خبری ۸ اردیبهشت ماه خود در پاسخ به سؤالی درباره درباره آخرین وضعیت پروژه هواپیمای جت ۷۲ نفره که در دانشگاه امیرکبیر در دست تحقیق و مطالعه بود گفت: پروژه جت ۷۲ نفره جوابگوی صنعت هواپیمایی کشور نیست.
بلافاصله موج سواری رسانه های معاند آغاز شد و در این میان بی بی سی فارسی تلاش کرد اظهارات دیروز دهقانی فیروزآبادی را به دستور سال ۱۴۰۱ آیت‌الله رئیسی که در آن رئیس‌جمهور خواستار تولید جت ۷۲ نفره مسافری از سوی چند دستگاه و وزارت خانه با عنوان سیمرغ شده بود، مرتبط کند.

حال آنکه این اظهارات معاون علمی فناوری رئیس جمهور مربوط به پروژه جت ۷۲ نفره ای است که دانشگاه امیرکبیر از ۸ سال قبل روند مطالعه و ساخت آن را آغاز کرده بود و بارها در این مسیر فراز و فرودهایی داشت تا اینکه نهایتا تصمیم بر این شد که این پروژه متوقف شود؛ این پروژه هیچ ارتباطی به دستور ۲ سال گذشته آیت الله رئیسی نداشته است.
  
تست موفق هواپیمای سیمرغ در خرداد ۱۴۰۲ یکسال پس از دستور رئیس جمهور

جالب اینکه هواپیمای ترابری تاکتیکی سیمرغ ساخت شرکت هواپیماسازی ایران (هسا) که واپسین روزهای خرداد ۱۴۰۱ مورد بازدید آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور قرار گرفته بود، ۹ خرداد ۱۴۰۲ در فاصله زمانی کمتر از یک سال پس از بازدید رئیس جمهور، نخستین آزمون پروازی خود را با موفقیت انجام داد.
هواپیمای ترابری تاکتیکی سیمرغ به دلیل ویژگی‌های خاص طراحی، قابلیت تغییر کاربری به عنوان هواپیمای تجاری و مسافری را نیز دارد.

ماجرای دستور رئیسی برای ساخت هواپیمای ۷۲ نفره چه بود؟

طی بازدید اواخر بهار و اوایل تابستان ۱۴۰۱ رئیس جمهور از شرکت هواپیماسازی ایران (هسا) رئیس جمهور با مشاهده قابلیت‌های سیمرغ، دستور تسریع در تکمیل مراحل آزمون هواپیمای سیمرغ و همچنین ساخت هواپیمای مسافربری ۷۲ نفره بر این مبنا را صادر کرد؛ دستوری که در فضای رسانه‌ای عده‌ای از آن به عنوان اتفاقی بعید و غیرقابل دسترس یاد می‌کردند.

یأس افکنی رسانه حامی دولت قبل نسبت به دستور رئیس جمهور

به عنوان مثال یک رسانه طرفدار دولت قبل در ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ در گزارشی درباره تولید هواپیمای مسافری ۷۲ نفره که رئیس جمهور دستور تولید آن را داده بود نوشت: ساخت هواپیمای مسافری ایرانی، رویایی است که از اوایل دهه ۸۰ پیگیری می شود و چند باری هم با مشارکت آنتونوف جشن خودکفایی برایش گرفته و ۵ فروند آنتونوف ۱۴۰ به ناوگان هواپیمایی تحویل شد؛ اما فرجامی تلخ داشت.

وزیر دفاع (شهریور ۱۴۰۲) : ساخت هواپیمای مسافری به نتیجه می رسد

با این حال، امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع در ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ در حاشیه نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران درباره سرنوشت هواپیمای سیمرغ گفت: وزارت دفاع متولی تولید این هواپیماست و بقیه دستگاه ها هم آن را کمک می کنند؛ انشاءالله ساخت هواپیمای مسافری به نتیجه می رسد.



سایر اخبار مرتبط