چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 - 09:15

کد خبر 462568

دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 12:21:00


رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح: از امروز تا آینده کسی توانایی جعل نام خلیج فارس را ندارد


فارس/ رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح تاکید کرد: یک همدلی در بین تمامی ایرانیان وجود دارد و با این انسجام، اقتدار و هماهنگی هرگز کسی نخواهد توانست از امروز تا آینده تاریخ، نام خلیج فارس را جعل و نام دیگری بر این پیکره قرار دهد.

امیر مجید فخری معاون وزیر دفاع و رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح امروز (دوشنبه، 10 اردیبهشت) در همایش بزرگداشت روز ملی خلیج فارس ضمن تبریک به مناسبت روز ملی خلیج فارس، گفت: امروز برای گرامیداشت روز ملی خلیج فارس گرد هم جمع شده ایم که البته از نطر اسناد تاریخی، حقوقی و موضوعات مختلف ملی این روز نیاز به بیان ندارد زیرا در طول تاریخ این کشور این نام ثبت شده و نیاز به جست و جوی مجدد برای نام تاریخی خلیج فارس نیست. 
وی افزود: یک سری واحدهای سیاسی نوپدید در دهه های اخیر مسائلی را در مورد خلیج فارس مطرح کرده اند لذا از سال ۱۳۸۴ همراه با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی این روز در تاریخ جمهوری اسلامی ثبت شد. 
رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح با بیان اینکه هر ساله دستکله های مختلفی این روز را گرامی می دارند، بیان کرد: وزارت دفاع در راستای دیپلماسی دفاعی این موضوع را در زمره اهداف خود قرار داده و وزیر دفاع نیز این موضوع را به سازمان جغرافیایی نیروی‌های مسلح واگذار کرده است و این سازمان هرساله برنامه های متنوعی در خصوص بزرگداشت روز ملی خلیج فارس برگزار کرده است.
امیر فخری با تاکید بر اینکه روز ملی خلیج فارس باید بزرگتر و در سطح ملی برگزار شود، گفت: با هماهنگی که با سازمان های مختلف صورت گرفته تصمیم گرفتیم این صدا و این روز را در راستای ملی برگزار کنیم تا به گوش همه جهانیان برسد و لذا امروز که این برنامه برگزار شده است 25 نهاد و دستگاه در این خصوص حضور داشته اند.
وی با بیان که موضوعات حوزه خلیج فارس را به چند وجه تقسیم کرده ایم، بیان کرد: در راستای دیپلماسی دفاعی، نیروی دریایی ارتش و نیروی دریایی سپاه و فرماندهی دریابانی فراجا همکاری داشته اند. 
رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح ادامه داد: در حوزه دیپلماسی حقوقی وزارت امورخارجه کشور حضور جدی داشته اند، در حوزه دیپلماسی علمی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سازمان هواشناسی و مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و اتاق ایران و... همکاری داشته اند. 
رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح اظهار کرد: در حوزه دیپلماسی فرهنگی پژوهشکده حج و زیارت، شهرداری تهران، فرهنگسرای اندیشه و... پای کار آمدند و این وفاق رقم خورد. 
امیر فخری تصریح کرد: این مسئله کمک کرده است تا بتوانیم نشست های تخصصی مختلف در سازمان و دانشگاه ها برگزار کنیم تا از این طریق نام خلیج فارس برای جهانیان آشکار شود. 
وی افزود: در سازمان ملل گروهی جغرافیایی وجود دارد که نام های جغرافیایی را برای کشورهای جهان تبیین میکند که در بیست و سومین جلسه ای که برگزار شد دقیقا به نام خلیج فارس اشاره و تثبیت شده است که در دنیا جای شکی را باقی نمیگزارند و این نام برازنده ترین نام برای این پیکره آبی است. 
رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح تأکید کرد: بیش از 2 هزار و 500  سال در اسناد تجاری، تاریخی، کتیبه ها و نوشته ها این نام تکرار شده است.
امیر فخری در پایان گفت: این وفاق و همدلی در بین تمامی ایرانیان وجود دارد و با این انسجام، اقتدار و هماهنگی هرگز کسی نخواهد توانست از امروز تا آینده تاریخ، نام خلیج فارس را جعل و نام دیگری بر این پیکره قرار دهد.
گفتنی است، در این نشست بیانیه وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مورد روز ملی خلیج فارس نیز قرائت شد.



سایر اخبار مرتبط