شنبه 07 مهر 1403 - 01:04

کد خبر 555616

دوشنبه 25 تیر 1403 - 10:55:00


نسل بعدی حافظه HBM4 با سرعت 6.4 گیگابیت در ثانیه از راه می‌رسد


شهر سخت افزار/ کنسرسیوم JEDEC به تازگی استانداردهای حافظه‌های HBM4 را نهایی و منتشر کرده تا به زودی شاهد عرضه تراشه‌های حافظه HBM4 با ظرفیت 32 گیگابیت و با سرعت 6.4 گیگابیت در ثانیه باشیم. تراشه‌هایی که دارای همان کنترلر استاندارد HBM3 خواهند بود. جزئیات بیشتر را در شهر سخت افزار بخوانید.

اقبال به حافظه‌های HBM در سال گذشته به دلیل تقاضای زیاد بازارهای هوش مصنوعی افزایش یافته و به نظر می‌رسد که قرار است استاندارد HBM4 تراشه‌هایی با ظرفیت‌های در حدود 32 گیگابیت را به ارمغان بیاورد. 

مشخصات حافظه HBM4
در واقع موسسه JEDEC سرانجام توسعه حافظه‌های HBM4 را تأیید کرده است و به ما نشان می‌دهد که باید از آن‌ها انتظار چه قابلیت‌هایی را داشته باشیم. بر اساس مشخصات اولیه که توسط موسسه JEDEC منتشر شده، انتظار می‌رود استاندارد HBM4 از دو برابر تعداد کانال در هر پشته در مقایسه با حافظه HBM3 پشتیبانی کند.

این به معنای فضا استفاده بیشتر و در نهایت بهبود قابل توجه عملکرد است. همچنین در گزارش wccftech آمده که این استاندارد دارای لایه‌های 24 گیگابیت و 32 گیگابیت است که با پشته‌های 4 و 8، 12 و 16-high ارائه می‌شود.

علاوه بر این JEDEC در زمینه سرعت حافظه جدید روی عدد 6.4 گیگابیت بر ثانیه مانور می‌دهد اما با این حال بحث‌ها برای عبور از این محدوده هنوز در جریان است و به احتمال زیاد پس از عرضه این استاندارد در بازار، شاهد افزایش سرعت خواهیم بود. 

انویدیا پیش‌تر اعلام کرده بود که از حافظه HBM4 برای طراحی و ساخت نسل بعدی شتاب دهنده‌های هوش مصنوعی Rubin خود استفاده خواهد کرد. به نظر می‌آید حافظه HBM4 دارای همان کنترلر استاندارد HBM3 خواهد بود، به این معنی که سازگاری دستگاه با استاندارد جدیدتر بسیار گسترده‌تر خواهد بود. 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط