جمعه 06 مهر 1403 - 17:01

کد خبر 600231

سه‌شنبه 30 مرداد 1403 - 11:42:11


حزب چپ فرانسه، «مکرون» را تهدید به استیضاح کرد


ایرنا/ رهبران حزب چپ افراطی فرانسه موسوم به «فرانسه تسلیم ناپذیر»، «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری این کشور را به دلیل امتناع از انتصاب نخست‌وزیر چپ، تهدید به استیضاح کردند.

به گزارش شبکه خبری یورو نیوز، رهبران چپ افراطی فرانسه تسلیم ناپذیر (LFI) مکرون را ضمن تهدید به استیضاح، به «کودتای نهادی علیه دموکراسی» متهم کردند.

مکرون پس از پایان آتش‌بس سیاسی که در جریان بازی‌های المپیک پاریس خواستار آن شده بود، اکنون بار دیگر با فشارهای بسیاری روبرو است.

حزب چپ‌گرای فرانسه تسلیم ناپذیر در نامه‌ای سرگشاده تهدید کرد که در صورت عدم موفقیت رئیس جمهور در انتصاب نخست‌وزیری از ائتلاف چپ‌ تحت عنوان جبهه نوین خلق (NFP)، علیه وی دست به اقدام قانونی می‌زند.

امضاکنندگان این نامه از جمله ژان لوک ملانشون رهبر حزب فرانسه تسلیم ناپذیر در این نامه تاکید کرده اند که «ما این نامه سرگشاده را به عنوان یک هشدار جدی می نویسیم».

مطابق ماده ۶۸ قانون اساسی، پارلمان فرانسه اجازه دارد تا رئیس جمهور را به دلیل «عدم انجام وظایفش» عزل کند.

این شبکه یادآور شده است پس از آنکه مکرون خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در ماه ژوئیه (تیر) شد، هیچ حزبی نتوانست اکثریت مطلق ۲۸۹ کرسی را به دست آورد. هرچند ائتلاف چپ (NFP) که با ۱۹۳ کرسی بیشترین را کسب کرد، مدعی است نخست وزیر آینده باید از این حزب باشد.

ائتلاف چپ NFP پس از مذاکرات طولانی و پرتنش در ماه گذشته میلادی، سرانجام موافقت کرد که لوسی کاستز اقتصاددان و چهره نه چندان شناخته شده را به عنوان گزینه نخست وزیری معرفی کند.

گزارش‌ها حاکی است مکرون قرار است روز جمعه با رهبران احزاب مختلف سیاسی دیدار کند تا راه حلی برای بن‌بست سیاسی کنونی بیابد. وی که قدرت انتصاب نخست‌وزیر را دارد، اگرچه با حضور کاستز در جریان مذاکرات موافقت کرده، اما پذیرفتن وی را برای عهده داری این سمت رد کرده است.

یورونیوز در ادامه با اشاره به تهدید چپ‌ها مبنی بر استیضاح مکرون اضافه کرده است: باتوجه به دودستگی موجود میان چپ‌ها، بعید است چنین اتفاقی رخ دهد به ویژه که حزب سوسیالیست به عنوان بخشی از ائتلاف چپ‌ها نیز تهدید به استیضاح را رد کرده است. علاوه بر این، استیضاح به حمایت دو سوم پارلمان ملی و سنا نیاز دارد که چنین کاری نیز اساسا روند استیضاح را دشوار می‌سازد.

گفته می‌شود از جمله گزینه‌های دولت برای پست نخست‌وزیری، میشل بارنیه مذاکره‌کننده پیشین برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا)، خاویر برتراند وزیر راست‌گرای سابق و برنارد کازنوو نخست‌وزیر سوسیالیست پیشین هستند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط