جمعه 06 مهر 1403 - 14:46

کد خبر 643410

جمعه 06 مهر 1403 - 12:11:53


چشم‌انداز همکاری بریکس در حوزه انرژی از نگاه وزیر نیرو


ایرنا/ وزیر نیرو در پایان نشست وزیران انرژی بریکس از رویکرد کشورهای عضو این گروه برای تقویت همکاری‌ها در این عرصه سخن گفت.

عباس علی‌آبادی که بنا به دعوت رسمی و با هدف شرکت در نشست وزیران انرژی بریکس و رویداد هفته انرژی روسیه به مسکو سفر کرده است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تحولات در حوزه انرژی بسیار گسترده و با اهمیت است و چنانچه کشورهای عضو این گروه در زمینه رصد تحولات و هوشمندسازی حوزه انرژی همکاری‌ داشته باشند، قادر خواهند بود که با سرعت بیشتری در راستای تحولات گام بردارند.
وزیر نیرو از طرح‌ریزی برنامه‌های گسترده ارتقای حوزه انرژی به ویژه در بخش‌های برق و آب خبر داد و گفت:‌ با وجود اینکه ۹۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی داریم اما تابستان سختی را پشت سر گذاشتیم.
وی همچنین از لزوم اقدامات مناسب در بخش تولید آب با هدف تأمین نیاز کشور سخن گفت و اظهار داشت:‌ باید به سمت منابع غیرطبیعی یا تولید آب از روش‌های غیرمتداول گام برداریم که حرکت در این مسیر نیازمند منابع انرژی است.
علی‌آبادی خاطرنشان کرد: استراتژی ما در وزارت نیرو، توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر است که علاوه بر اینکه تأثیرات زیست‌محیطی کمتر و یا حداقل مدیریت پذیر دارند، می‌توانند به دستیابی به اهداف حوزه انرژی، رفع ناترازی‌ها و تأمین انرژی به صورت عادلانه کمک کنند.
وی همچنین با اشاره به مباحث مطرح شده در نشست وزیران انرژی گروه بریکس و نیز دیدارهای حاشیه آن گفت: در گفت و گو با مقامات شرکت‌کننده، این موضوع بررسی شد که کشورهای دیگر چگونه مقوله عدالت انرژی را اجرا می‌کنند.
به گزارش ایرنا، وزیر نیرو در نشست وزیران انرژی گروه بریکس در مسکو، پیشنهادهایی برای توسعه همکاری‌ کشورهای عضو این گروه از جمله اتصال شبکه برق روسیه، جمهوری اسلامی ایران، امارات متحده عربی و عربستان سعودی را مطرح کرد. 
رویکرد دولت چهاردهم به همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا
علی‌آبادی در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد دولت چهاردهم به همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز گفت: اطمینان دارم که رویکرد دولت آقای پزشکیان، توسعه روابط دیپلماتیک از جمله با کشورهای منطقه است و در این میان، اتحادیه اقتصادی اوراسیا، اتحادیه بسیار مهمی است و همکاری‌ها می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.
وی با اشاره به امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در دی‌ماه ۱۴۰۲ گفت: با وجود اینکه هنوز مراحل تصویب این موافقت‌نامه در مجالس کشورهای عضو به صورت کامل انجام نشده است، حجم مبادلات تجاری کشورمان با کشورهای عضو این اتحادیه افزایش یافته و برنامه‌های جامعی را نیز بخش خصوصی در راستای افزایش تعاملات آغاز کرده است.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: با نهایی شدن قرارداد تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، شاهد توسعه بیش از پیش تجارت بین کشورمان و اعضای این اتحادیه خواهیم بود.
به گزارش ایرنا، اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیش‌تر دی‌ماه ۱۴۰۲ با جمهوری اسلامی ایران موافقت‌نامه تجارت آزاد امضا کرد که اجرایی شدن آن نیازمند تصویب در مجالس کشورهای عضو و مجلس شورای اسلامی است. عباس علی‌آبادی که در آن زمان، عهده‌دار مسئولیت وزارت صمت بود، در سن پترزبورگ به نمایندگی از کشورمان، این قرارداد را امضا کرد.
با نهایی شدن این موافقت‌نامه، حدود ۸۷ درصد صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان به عنوان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا بدون تعرفه گمرکی انجام خواهد شد و متقابلا نیز صادرات این کشورها به کشورمان از این مزیت برخوردار خواهد شد.
این موافقت‌نامه برای اجرایی شدن نیازمند تصویب در مجالس کشورهای طرف قرارداد است.
پیش از این، مراحل تصویب این موافقت‌نامه در مجالس کشورهای بلاروس، روسیه و قرقیزستان انجام شده است. ارمنستان و قزاقستان به عنوان دو عضو دیگر اتحادیه اوراسیا و همچنین جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور طرف قرارداد با این اتحادیه نیز برای اجرایی شدن قرارداد تجارت آزاد، باید مراحل قانونی تصویب را طی کنند.
نشست بزرگ تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا نهم تا دهم مهر ۱۴۰۳ در ایروان پایتخت جمهوری ارمنستان برگزار می‌شود. در این نشست «سیدمحمد اتابک» وزیر صمت و «محمدعلی دهقان‌دهنوی» رئیس سازمان توسعه تجارت ایران شرکت خواهند کرد. این نشست با حضور بیش از ۳۰۰ شرکت ایرانی و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا برگزار خواهد شد.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط