شنبه 07 مهر 1403 - 02:49

کد خبر 643914

جمعه 06 مهر 1403 - 22:23:16


این CPU‌ را می‌توانید هنگام کار کردن لوله کنید!


شهر سخت افزار/ شرکت Pragmatic Semiconductor به تازگی از محصول جدید خود، Flex-RV، رونمایی کرده است. این پردازنده از سیلیکون ساخته نشده است و می‌توانید آن را هنگام کار کردن، بدون هیچ مشکلی دور یک خودکار بپیچید. در ادامه این خبر با  شهر سخت‌افزار همراه باشید.

شرکت Pragmatic Semiconductor، مستقر در کمبریج، به تازگی از پردازنده انعطاف‌پذیر غیر سیلیکونی خود با نام Flex-RV رونمایی کرده است. این شرکت چهارشنبه گذشته با انتشار یک پست وبلاگی، اعلام کرد که این پردازنده «اولین ریزپردازنده ۳۲ بیتی انعطاف‌پذیر است که به‌طور کامل در هنگام خم شدن کار می‌کند.» پراگماتیک همچنین ادعا کرده است که Flex-RV قابلیت یادگیری ماشین دارد و هزینه تولید آن کمتر از یک دلار است.

نمونه‌ به نمایش گذاشته شده از پردازنده Flex-RV در حال کار دور یک خودکار پیچیده شده و در حال اجرای دستورات ساده است. این پردازنده همچنین تحت تنش‌های دیگری از جمله فشار و خم شدن نیز می‌تواند به کار خود ادامه دهد.



پردازنده Flex RX بر پایه پروژه‌های قبلی پراگماتیک در حوزه دستگاه‌های الکترونیکی انعطاف‌پذیر مانند FlexPCB (طراحی برد مدار چاپی انعطاف‌پذیر) و FlexIC (مدارهای مجتمع انعطاف‌پذیر) ساخته شده است. این پردازنده‌ها کمتر از ۸۰ میکرومتر ضخامت دارند، شامل برد مدار چاپی (PCB) می‌شوند، مصرف برق آن‌ها کمتر از ۶ میلی‌وات است و انعطاف‌پذیری بالا همراه با هزینه‌ای مناسب را ارائه می‌دهند.

در معماری سیستم Flex-RV، یک شتاب‌دهنده سخت‌افزاری قابل برنامه‌ریزی برای یادگیری ماشین در کنار پردازنده مبتنی بر معماری متن باز RISC-V دیده می‌شود. سایر اجزای این سیستم شامل یک فایل رجیستر، کلید دیباگ، سوئیچ مولتی‌پلکسر، کنترل‌کننده حافظه، یک بلوک حافظه داخلی و یک رابط GPIO هستند.



مشخصات فنی Flex-RV شاید برای بسیاری از علاقه‌مندان جذاب نباشد. نمونه‌ آزمایشی این محصول دارای ۱۲,۶۰۰ گیت منطقی است و فرکانس‌های پایه و بوست آن به ترتیب ۵۲ کیلوهرتز و ۶۰ کیلوهرتز است.

مدیر ارشد توسعه پردازنده و محقق اصلی پراگماتیک، «Emre Ozer» چشم‌انداز درخشانی برای Flex-RV پیش‌بینی می‌کند. او در بیانیه مطبوعاتی منتشر شده به این موضوع اشاره کرده است که این پردازنده‌های انعطاف‌پذیر یک گام بلند به سوی آینده صنعت الکترونیک محسوب می‌شوند.

مدیرعامل پراگماتیک معتقد است که پردازنده‌های انعطاف‌پذیر با قابلیت یادگیری ماشین و هزینه بسیار پایین می‌توانند برای کاربردهایی مانند محصولات مصرفی با تولید سریع (FMCG)، پوشیدنی‌ها و تجهیزات بهداشتی یک‌بارمصرف جذاب باشند. نتایج این پروژه در مجله معتبر Nature انتشار یافته است.

نظر شما درباره کامپیوترهای انعطاف پذیر که هر روزه شاهد توسعه بیشتر آنها هستیم چیست؟


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط