یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 11:51

کد خبر 645289

یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 07:37:22


تلخ‌کامی گرگانی‌ها از تله‌کابین؛ از اراده خبری نیست!


فارس/ حدود دو دهه است که مدیریت شهری گرگان تلاش می‌کند، تله‌کابین را در ناهارخوران اجرایی کند اما علی‌رغم مجوزات اخذ شده، پرونده این پروژه همچنان خاک می‌خورد.

وجود تله کابین یکی از تفریحات هیچان‌انگیز به عنوان جاذبه گردشگری منطقه موردتوجه بسیاری از مسئولان و مردم است.نظاره کردن طبیعت بکر به دور از هیاهوی شهری، تجربه‌ای ماندگار در ذهن انسان ایجاد می‌کند که سال‌ها باقی خواهد ماند.

استان گلستان با داشتن اقلیم‌های مختلف و طبیعت بکر، ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری دارد ولی متاسفانه در این سال‌ها، به این ظرفیت که می‌تواند در جذب گردشگر، رونق آن و  توسعه استان تاثیر بسزایی داشته باشد، توجه نشده است.

بهانه زیست‌محیطی مانع پیشرفت گلستان

احداث تله‌کابین در دور دوم شورای اسلامی شهر در قالب ۱۴ کلان پروژه شهر گرگان مطرح شده ولی از آن زمان تاکنون بلاتکلیف است.عضو شورای اسلامی شهر گرگان گفت: برخی به بهانه آسیب زیست‌محیطی، نمی‌خواهند گرگان و استان گلستان پیشرفت کند و در اجرای پروژه‌هایی کلانی مانند احداث تله‌کابین سنگ‌اندازی می‌کنند.

صفرعلی پایین‌محلی اظهارکرد: در جریان احداث تله‌کابین نمک آبرود علیرغم اینکه بسیاری از درختان قلع و قمع شدند و باعث تخریب محیط‌زیست شد،اما هیچ صدایی شنیده نشد.

وی تصریح کرد: در طرح احداث تله‌کابین گرگان، تمام الزامات زیست‌محیطی دیده شده و مطالعات ترافیکی آن نیز با کمترین آسیب به محیط زیست قابلیت اجرا دارد،اما دست‌هایی مانع پیشرفت استان و گرگان هستند تا منافع آن‌ها به خطر نیفتد.

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان ابرازکرد: مطالعات اجرای تله‌کابین گرگان در نخستین سفر رئیس جمهور و هیئت دولت نهم به استان گلستان مطرح شد و طرح آن تا شهریورماه سال ۱۳۸۵ تهیه و مورد تصویب قرار گرفت.

وی ادامه داد: تمام مجوزهای لازم برای احداث این پروژه در ناهارخوران در دوره پنجم شورای اسلامی شهر گرگان اخذ شده است و علیرغم رعایت تمام الزامات زیست محیطی ، این طرح در شورای عالی معماری و شهرسازی با اختلاف نظرهایی مواجه شده و با وجود اینکه موافقت اولیه آن اخذ شده، اما این شورا پاسخ قانع‌کننده برای احداث این پروژه نداده است.

اعتبار ۳۰۰۰ میلیارد تومانی برای احداث تله‌کابین گرگان

سالانه ۲۰ میلیون مسافر و گردشگر از مسیر استان گلستان برای مقصد گردشگری خود عبور می‌کنند.برای ماندگاری طولانی  این مسافران و گردشگران، باید زیرساخت‌ها و جاذبه‌های  گردشگری فراهم باشد.

احداث تله‌کابین در گرگان می‌تواند نقش مستقیم در‌ ماندگاری مسافران و جذب گردشگر در استان گلستان ایفا کرده و در تحول اقتصادی شهر تاثیرگذار باشد.

شهردار گرگان گفت: پروژه تله‌کابین در قالب طرح پارک جنگلی ناهارخوران به مساحت ۶۰۲ هکتار طراحی شده است که از همان ابتدا مورد موافقت و مخالفت عده‌ای قرار گرفت.

سیدمحمدرضا سیدالنگی اظهار کرد: با وجود اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی با احداث تله‌کابین گرگان موافقت کرده و تمام الزامات زیست‌محیطی در این پروژه لحاظ شده است، اما مخالفت و کارشکنی محیط‌زیست در این پروژه قابل توجیه نیست.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برای احداث این  پروژه ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، در صورتی که اگر این پروژه در همان زمان موافقت و اخذ مجوز احداث می‌شد، به یک سوم اعتبار امروز نیاز بود.

آخرین خبر گلستان در اینستاگرام :


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط