یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 11:48

کد خبر 645475

یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 10:31:00


روایتی از رقم خوردن اولین پیروزی دفاع مقدس به دست عشایر ایلامی


فارس/ در دوران دفاع مقدس اقشار مختلف جامعه از جمله عشایر در جبهه حاضر شده و در دفاع از مرزهای کشور نقش‌آفرینی کردند.

این عملیات اولین فتح و پیروزی نظام اسلامی در مقابل دشمن در جنگ تحمیلی است، به نحوی که رهبر انقلاب در وصف آن می‌فرمایند: «کل استان ایلام در دفاع مقدس السابقون هستند.» عشایر یکی از اقشاری است که با تلاش‌های خود از آب و خاک و سرزمین خود دفاع کردند و همواره در صیانت و دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های والای انقلاب اسلامی پیشتازند و نقش عشایر در تمامی عرصه‌های مهم ایران به خصوص دفاع مقدس بی‌بدیل است به طوری‌که امام راحل(ره) در وصف عشایر فرمودند: «عشایر ذخایر انقلاب هستند.»
در دوران دفاع مقدس عشایر در میدان و صحنه نبرد حضور داشتند و ۳۱ شهریور سال ۵۹ زمانی که ارتفاعات میمه به تصرف نیروهای بعثی درآمد به نبرد با دشمن بعثی پرداختند و در ۱۹ دی ماه همان سال با تلاش و فداکاری قشر عشایر این منطقه از تصرف دشمن آزاد شد. عملیاتی که با مدیریت مردم پیش رفت.
سردار سیدصادق حسینی، فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام با بیان اینکه رزمندگان توانستند ارتفاعات میمه را تصرف کنند و اولین شکست را برای دشمن و اولین پیروزی برای نظام جمهوری اسلامی رقم بزنند، اظهار کرد: بلندی‌های میمک، منطقه کوهستانی اولین نقطه‌ای است که به دلیل موقعیت جغرافیایی و نظامی خاص خود مورد توجه نیروهای بعث قرار گرفت.
وی ادامه داد: روزهای اول تجاوز دشمن تا عملیات فتح‌المبین اداره جنگ به عهده مردم و عشایر بود و آیت‌الله حیدری ایلامی، لباس روحانیت پوشیده، اسلحه به دست از مرزهای کشور دفاع می‌کرد.

احمدیان، یکی از رزمندگان عشایر اظهار کرد: روزهای ابتدایی زمان جنگ بسیار سخت بود به طوری که امکان ترک منطقه نیز وجود داشت.
وی با بیان اینکه جوانان عشایر در آغازین روزها تصمیم گرفتند که در منطقه مانده و از مرزهای کشور دفاع کنند، خاطرنشان کرد: تلاش و رشادت‌های رزمندگان ادامه داشت تا در دی ماه ۱۳۵۹ در عملیات ضربت ذوالفقار به فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی ایران با ترکیبی از نیروهای سپاه، بسیج و عشایر و ... پرچم ایران بر فراز بلندی‌های میمک به اهتزاز درآمد.
به گفته تعدادی از رزمندگان عشایر این عملیات تنها یکی از ۵۰ عملیات بزرگ و کوچکی است که عشایر استان ایلام در آن نقش اساسی داشتند.
عملیات فتح میمک از افتخارات عشایر استان ایلام به خصوص ایل خزل است. استان ایلام بیش از ۳ هزار شهید تقدیم به آرمان‌های والای انقلاب اسلامی کرده است که سهم عشایر استان ۲۵۴ شهید والامقام است و بی‌شک عشایر سایر مناطق نیز رشادت‌های فراوانی در هشت سال دفاع مقدس از خود بر جای گذاشته برای دفاع از کیان کشور شهدای زیادی تقدیم نظام کردند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط