یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 15:01

کد خبر 645579

یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 10:31:47


مشاهده گونه جدید پرنده سارگپه جنگلی در تالاب گندمان


باشگاه خبرنگاران/ مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از مشاهده و ثبت گونه جدید پرنده‌ای با نام سارگپه جنگلی(عسل خوار) برای نخستین بار در تالاب گندمان خبر داد.

سعید یوسف‌پور، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: پرنده‌ای با نام سارگپه جنگلی(عسل خوار) تاجدار و با نام علمی Pernis ptilorhynchus برای نخستین بار در تالاب گندمان از سوی غلامرضا کیامرزی و علی چیت ساز شناسایی و ثبت شد.
وی افزود: با ثبت این گونه، تعداد پرنده‌های چهارمحال و بختیاری به عدد ۳۰۳ رسید.
به گفته یوسف پور، علاقه‌مندان به پرنده‌نگری می‌توانند با بهره‌گیری از تارنما‌های اینترنتی، نرم‌افزار‌های پرنده‌نگری و یا کتاب‌های راهنمای پرندگان، پرندگانی را که می‌بینند شناسایی کنند و با رجوع به پایگاه اینترنتی کمیته ثبت پرندگان ایران، مشاهده این گونه‌ها را ثبت کنند تا روند جمعیت سالیانه و حضور گونه‌ها در مناطق مختلف کشور مستندسازی شود.
وی بیان داشت: سارگپه جنگلی، سارگپه‌ای به نسبت درشت جثه از خانواده قوش‌هاست تا حدی شبیه به سارگپه معمولی است ولی نسبت به آن بزرگ‌تر است و بال‌های به نسبت بزرگ‌تر با قاعده باریکتر، سر کوچک تر، گردن بلندتر و دم بلندتر به اندازه عرض بال‌ها دارد. لکه تیره مستطیل شکل در مچ بال‌ها و سه نوار تیره نیز در دم دارد.
یوسف پور تصریح کرد: جنگل‌های به نسبت باز، چمنزار‌ها و تالاب‌های کوچک زیستگاه مناسبی برای این پرنده محسوب می‌شود.
وی گفت: تالاب گندمان با حدود یک‌هزار و ۷۰ هکتار وسعت در فاصله ۶۰ کیلومتری مرکز استان در شهرستان بروجن قرار دارد و با توجه به برنامه احیای این تالاب که در سال‌های گذشته انجام شده است، اکنون به عنوان یک زیستگاه و مامن خوب برای پرندگان مهاجر است.
یوسف پور افزود: هم‌اینک تالاب چغاخور و گندمان به عنوان پناهگاه حیات وحش مطرح است که تالاب بین‌المللی چغاخور در سال ۸۹ به ثبت جهانی رسید و در کنوانسیون رامسر ثبت شد. تالاب گندمان نیز امسال در برنامه ثبت جهانی قرار دارد که برای ثبت آن، فرم‌های لازم به دبیرخانه جهانی کنوانسیون رامسر ارسال شد.
وی ادامه داد: این تالاب مهمترین زیستگاه جانوری کشور برای اسکان دائم پرندگان بومی و تخم‌گذاری پرندگان مهاجر به شمار می‌رود که در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی (لندن-۱۳۵۲) به ثبت رسیده است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط