یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 12:53

کد خبر 645610

یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 10:50:11


نماینده مجلس: قطعه نخست خط ۲ قطار شهری تبریز سال آینده بهره‌برداری می‌شود


ایرنا/ نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان این حوزه انتخابیه پیگیر تامین منابع مالی قطارشهری تبریز در قالب اوراق مشارکت و فاینانس هستند و سعی براین است سال آینده قطعه نخست خط ۲ بهره برداری شود.

علیرضا نوین، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در بازدید از مرحله اول خط یک و مرکز کنترل فرمان قطارشهری تبریز افزود: با تامین این منابع، خطوط قطارشهری تبریز با زمان بندی مشخص و با سرعت بیشتر به اتمام می رسد.
وی پیشرفت خط یک قطارشهری و عملیات اجرایی سازمان حمل و نقل ریلی را قابل قبول دانست و اظهار کرد: نمایندگان مجلس جهت تکمیل خطوط قطارشهری و تامین منابع مالی مورد نیاز این سازمان اقدامات لازم را انجام می دهند.
نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بهره‌برداری مطلوب از خط یک و خدمات رسانی روزانه و منظم در این خط گفت: با بهره‌برداری از خط یک قطارشهری، آرزوی شهروندان برای داشتن حمل و نقل ریلی محقق شده است.
نوین، ادامه داد: در اوایل کار مشکلات و موانع بزرگی در احداث و عملیات اجرایی قطارشهری وجود داشت که باعث کندشدن روند کار شده بود اما امروز شاهد مرتفع شدن این مشکلات هستیم و خدمات رسانی در خط یک با برنامه منظم روزانه انجام می‌شود.
وی یادآور شد: عملیات اجرایی خط ۲ قطارشهری نیز مطابق با برنامه زمانبندی در حال انجام است و تلاش می شود با سرعت تمام، نواقص موجود مرتفع و خط ۱ و ۲ در سریعترین زمان به اتمام برسد.
مدیرعامل سازمان قطارشهری تبریز نیز در این مراسم با بیان اینکه خط ۲ قطارشهری تبریز با ۲۲.۴ کیلومتر و ۲۰ ایستگاه در حال اجراست، گفت: این خط از ایستگاه قراملک در غرب تبریز تا نمایشگاه بین‌المللی در شرق این شهر امتداد دارد.
یعقوب وحیدکیا، افزود: عملیات حفاری تونل در غرب از قراملک تا میدان دانشسرا (فاز اول) به طول ۱۰ کیلومتر به اتمام رسیده و در فاز دوم ( از دانشسرا تا بلوار باغمیشه جنب بازار ماهی) نیز تنها ۲ کیلومتر تا اتمام حفاری باقی مانده است.
وی با بیان اینکه در مجموع بیش از ۱۵.۵ کیلومتر از ۱۷ کیلومتر تونل خط ۲ قطارشهری به اتمام رسیده است، اظهار کرد: برنامه‌ریزی مجموعه قطارشهری تبریز، معطوف به اتمام فاز اول خط ۲ ( از قراملک تا دانشسرا ) در سال آینده و بهره‌برداری و خدمات رسانی به مردم در این مسیر است.
وحیدکیا با اشاره به اینکه برای اجرای هر کیلومتر «متروسیستم» از جمله حفاری، احداث ایستگاه و ریل گذاری ۳۳ هزار میلیارد ریال اعتبر نیاز است، ادامه داد: با جذب منابع مالی و تخصیص اعتبار از طریق اوراق مشارکت و فاینانس، عملیات عمرانی خط۲ قطارشهری با سرعت بیشتری اجرا می شود.
خط۲ قطارشهری تبریز شامل ۲۰ ایستگاه است که از محدوده زمین‌های قراملک تبریز (کارخانه کود آلی) شروع و با عبور از خیابان وحدت و میدان قراملک (اولین ایستگاه) و زیر خیابان های آخونی و قدس در ایستگاه میدان کهن (محققی سابق) از طریق ایستگاه تبادلی با خط۱ مرتبط می شود و از طریق میدان دانشسرا، وارد خیابان عباسی شده و ضمن عبور از میدان شهید فهمیده باغمیشه به سمت شهرک نصر، مرزداران، دانشگاه آزاد، نمایشگاه بین المللی در نهایت در میدان بسیج خاتمه می‌یابد.
اجرای خط۲ قطارشهری تبریز از سال ۹۰ آغاز شده و از سوی قرارگاه خاتم الانبیا در حال اجرا بوده و در طرح توسعه این خط، گذر از منطقه خاوران و اتصال به ایستگاه راه‌آهن تبریز- میانه در نظر گرفته شده است.
فاز اول این خط از منطقه قراملک آغاز شده و تا ایستگاه دانشسرا به طول ۱۰ کیلومتر در حال اجراست.
قطارشهری تبریز در پنج خط (چهار خط اصلی و یک خط حومه‌ای) به طول کلی ۱۰۰ کیلومتر طراحی شده‌ و خط یک در حال خدمات دهی است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط