یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 14:55

کد خبر 645616

یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 10:53:42


حمام تاریخی چهارسوق آذرشهر مرمت شد


ایرنا/ حمام تاریخی چارسوق شهرستان آذرشهر با هدف حفاظت از میراث‌ فرهنگی، به‌ عنوان مرکز اطلاع‌رسانی گردشگری و محل نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی مرمت شد.

این اثر تاریخی پس از چندین دوره مرمت و سامان‌دهی به‌ عنوان یکی از مهمترین بناهای تاریخی آذرشهر و با هدف توسعه گردشگری و حفاظت از میراث‌فرهنگی افتتاح و بازگشایی شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با بیان اینکه این حمام تاریخی نمادی از فرهنگ و معماری تاریخی آذربایجان‌شرقی در کنار امکان پذیرش گردشگران، به‌عنوان مکانی ویژه برای اطلاع‌ رسانی گردشگری و برپایی نمایشگاه‌های دائمی صنایع‌دستی به‌ ویژه هنر ممقان‌دوزی به‌ ثبت رسید، گفت: این اثر در اختیار هنرمندان قرار خواهد گرفت.
احمد حمزه‌زاده افزود: افتتاح این بنا در راستای حفاظت از میراث‌ فرهنگی، تأثیر بسزایی در حفظ تاریخ و هویت بومی منطقه دارد و چنین پروژه‌هایی به معنای حفظ بناهای تاریخی برای نسل‌های آینده و تبدیل آن‌ها به جاذبه‌های گردشگری حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: ۲۰۰ میلیارد ریال در روند اجرای این طرح سرمایه‌گذاری شده است که از سرخط‌ های عملیات مرمتی این بنای تاریخی می‌توان به کف‌سازی، ساماندهی محوطه و مرمت دیوارها اشاره کرد که به حفظ ساختار تاریخی و جذابیت این مکان کمک کرده است.
حمزه زاده یادآور شد: به‌ واسطه این تلاش‌ها، حمام چارسوق با چهره‌ای نوین و در عین حال اصیل آماده استقبال از گردشگران است.
وی با اشاره به اینکه حمام چارسوق آذرشهر مربوط به اواخر دوره قاجار و یکی از بناهای شاخص معماری سنتی ایران است، گفت: این حمام که به‌ عنوان بخش مهمی از هویت فرهنگی آذرشهر شناخته می‌شود، با حفظ و احیای ارزش‌های تاریخی خود، به‌عنوان جاذبه‌ای فرهنگی، نقش محوری در توسعه گردشگری منطقه ایفا خواهد کرد.
آذربایجان شرقی با برخورداری از انواع جاذبه های گردشگری و داشتن چهار هزار اثر، ابنیه و محوطه تاریخی و باستانی که ۲ هزار و ۲۶ مورد آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، از استان های گردشگری پذیر ایران به شمار می رود.
مجموعه های بازار تاریخی تبریز، کلیسای سنت استپانوس و کاروانسراهای خواجه نظر جلفا، گویجه بل و جمال آباد میانه از آثار جهانی آذربایجان شرقی است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط