یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 19:03

کد خبر 646041

یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 15:08:53


کوچ پاییزه عشایر لرستان آغاز شد


ایرنا/ مدیرکل امور عشایر لرستان گفت: کوچ پاییزه ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری استان به سمت مناطق قشلاقی آغاز شده است.

هوشنگ نورمحمدی، مدیرکل امور عشایر لرستان بیان کرد: هرساله اوایل مهرماه تا اواسط آبان ماه کوچ پاییزه خانوارهای عشایری استان از ییلاق به مناطق قشلاقی و جنوب لرستان، خوزستان و ایلام انجام می شود.
وی اظهار داشت: عشایر در فصل کوچ، یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک را جابه‌جا خواهند کرد که همه تمهیدات لازم برای کوچ آن‌ها در نظر گرفته و در این راستا علوفه مورد نیاز دام و سوخت خانوارها نیز تامین شده و در حال انتقال به مناطق عشایری استان است.
وی افزود: توزیع آرد خانه‌پزی، علوفه دامی، تامین نفت و گاز، بهسازی راه‌های عشایری، تامین آب، بهسازی چشمه‌ها و آبرسانی با ۱۱ دستگاه کامیون از مهمترین خدماتی است که به خانوارهای عشایر ارائه می‌شود.
نورمحمدی گفت: عشایر لرستان با تولید سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز، ۳۰ هزار تن شیر، ۱۵۰ تن عسل، ۱۷ تن روغن حیوانی، ۹۰ تن گندم و حبوبات، هزار تن پشم، ۱۵۵ هزار تن جو و دیگر محصولات باغی نقش مهمی در تولیدات مورد نیاز مردم دارند.
وی با اشاره به پرداخت تسهیلات اشتغالزایی و حمایت از عشایر استان گفت:۴۸۰ تسهیلات اشتغالزایی امسال برای عشایر در بخش‌های خرید علوفه دامی، رونق صنایع دستی، گردشگری بومی عشایر و کشت گیاهان دارویی لحاظ شده است.
وی افزود: بالغ بر ۱۴ هزار خانوار عشایری با جمعیت ۸۳ هزار نفر پنج درصد جمعیت لرستان را تشکیل می دهد که از این تعداد حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ خانوار کوچ رو هستند و ۶ ماه از سال را در مناطق قشلاقی شمال استان های ایلام، خوزستان و جنوب لرستان مستقر می شوند.
نورمحمدی ادامه داد: عشایر استان حدود یک هزار و ۳۰۰ هکتار از باغات لرستان را تحت مالکیت و ۱۰ هزار راس دام سنگین را در اختیار دارند و به دامپروری، پرورش زنبور عسل، کشت گیاهان دارویی، تولید محصولات باغی و زراعی و صنایع دستی مشغول هستند.
وی با بیان اینکه جامعه عشایری لرستان در قالب ۱۳ ایل و ۱۵ طایفه دسته بندی می شود عنوان کرد: مهمترین طوایف عشایری استان را ایل های بالاگریوه، بیرانوند، پاپی، حسنوند، سادات، بختیاری و چگنی تشکیل می دهند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط