یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 18:57

کد خبر 646170

یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 16:53:05


کاهش سهمیه سوخت به کشاورزان ششتمد خراسان لطمه زد


صدا و سیما/ کاهش سهمیه سوخت ادوات کشاورزی به کشاورزان ششتمد و بخش شامکان در غرب خراسان رضوی لطمه جدی وارد کرده است.

رضا سپهری، رئیس شورای اسلامی شهرستان ششتمد اعلام داشت: کاهش سهمیه سوخت تراکتورداران، برای کشاورزان مشکلات فراوانی ایجاد کرده است و در بحث ناترازی و قطعی برق چاه‌های عمیق منطقه، کشاورزان، پسته‌کاران و فعالان بخش شیلات خسارات سنگینی را متحمل شده‌اند.
رضا سپهری روز یکشنبه با درخواست از متولیان این بخش برای چاره‌جویی در این خصوص، افزود: تراکتورداران منتظر تامین سوخت گازوییل برای آغاز کشت پاییزه هستند اما سهمیه ۹۰ روزه آنان به دلیل کاهش زیاد تنها کفاف ۱۲ روز کار را می‌دهد و تراکتوردار باید ۷۸ روز دیگر را چشم انتظار تخصیص قطره چکانی سهمیه سوخت توسط شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و تصمیم جهاد کشاورزی باشد. 
وی این وضعیت را ناشی از کاهش سهمیه سوخت به یک‌سوم دانست که به صلاح کشاورز و منطقه نیست و گفت: این وضعیت در حالی است که شرایط در تمام شهرستان‌های مجاور به گونه دیگری است و سوخت آنان به موقع و بدون کم و کاستی شارژ می‌شود.
رییس شورای اسلامی شهرستان ششتمد با بیان اینکه کم کردن سهمیه سوخت تراکتورها جز خسارت به کشاورزان نتیجه ای ندارد افزود: تداوم این وضعیت موجب پیدایش بیکاری پنهان در بخش کشاورزی خواهد شد و چنانکه به تدریج دامداری و دامپروری در مناطق روستایی رو به تضعیف نهاده است، کشاورزی نیز دچار مشکل خواهد شد.
سپهری گفت: با توجه به اینکه کشاورزی بخش عمده چرخه اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهد، همه دستگاه‌ها باید تولیدکنندگان این بخش را دریابند.
شهرستان ششتمد دارای ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار کشتزار آبی و بیش از ۲۴ هزار هکتار دیمزار، ۱۶۳ هزار راس دام سبک و ۲ هزار و ۵۶۵ راس دام سنگین است و سالانه ۹۳ هزار تن محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزی تولید می کند که مهم‌ترین تولیدات آن گندم، جو، پنبه، زعفران، بادام و پسته است.
در این شهرستان بیش از ۱۱ هزار و ۸۰۳ نفر بهره بردار در بخش کشاورزی و دامپروری فعالیت دارند که از ۱۵۴ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، ۲۰۰ رشته قنات و ۷۵ دهانه چشمه بهره می برند.
مرکز شهرستان تازه‌تاسیس شِشتَمَد در ۲۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد واقع است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط