دوشنبه 09 مهر 1403 - 01:10

کد خبر 646445

دوشنبه 09 مهر 1403 - 08:35:00


فعالیت های «بهنوش طباطبایی» به بهانه فیلم جدیدش بعد از 6 سال


فیلم نیوز/ صبح روز شنبه هفتم مهرماه درباره آغاز فیلمبرداری فیلم سینمایی به نام «دوران» با بازی بهنوش طباطبایی و حامد بهداد رسانه‌ای شده. طباطبایی 6 سال است که در هیچ پروژه سینمایی حضور نداشته و حالا این فیلم بازگشتی برای او به سینما است. دوری طباطبایی در این سال‌ها از سینما، دلایل مختلفی دارد که شاید مهم‌ترین آن گزیده‌کاری و تمرکز او بر روی پروژه «سووشون» در نمایش‌خانگی بوده.
بهنوش طباطبایی یکی از بازیگران پرکار دهه 80 و 90 سینما و تلویزیون بود که همزمان کار در تئاتر را هم پیگیری می‌کرد. او از کلاس‌های تئاتر در نوجوانی کار بازیگری را شروع کرد، اما شاید اولین‌بار که به صورت حرفه‌ای و در نقش اول دیده شد در سریال «کوی دامون» در سال 1378 بود. طباطبایی با بازی در «مسافری از هند» قدرت بازی خود را بیش از پیش نشان داد و به یک بازیگر جوان مورد توجه از سوی کارگردان‌ها تبدیل شد. او مسیر هنری‌اش را تا سال 1398 طی کرد و اما کرونا و مسایل اجتماعی باعث شد چند سالی از کار فاصله بگیرد. تا اینکه از سه سال پیش با بازی در نقش اول سریال «سووشون» دوباره به بازیگری بازگشت. این سریال هنوز منتشر نشده، اما خبرهایی درباره آغاز فعالیت او در سینما هم منتشر شده. به این بهانه مروری داشته‌ایم بر اینکه طباطبایی از روزهای پرکارش تا امروز چه مسیری را طی کرده؟
 بهنوش طباطبایی برای فیلم «ماجرای نیمروز2؛ رد خون» نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شد.
سینما

طباطبایی چند سال پس از دیده شدن در تلویزیون و در سال 1385 با «مصائب دوشیزه» به سینما راه پیدا کرد. کارنامه هنری او در سینما تا پیش از دهه 90 یک پله پایین‌تر کارهای تلویزیونی او قرار می‌گیرد. اما از اواسط دهه 90 با آثاری مثل «سیانور» و «زیر سقف دودی» خود را در سینما هم به اثبات رساند. سال 1397 آخرین سالی بود که طباطبایی با دو فیلم در سینما حضور داشت. یکی «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی و در نقش شهلا توکلی همسر تختی و دیگری «ماجرای نیمروز؛ رد خون» به کارگردانی محمدحسین مهدویان. طباطبایی برای بازی در «ماجرای نیمروز؛ رد خون» سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر و جشن حافظ نامزد دریافت جایزه شد. این دو فیلم آخرین حضور طباطبایی در سینما تا به اینجاست.
 آخرین حضور بهنوش طباطبایی در تلویزیون به سریال «میکائیل» در سال 1394 برمی‌گردد.
تلویزیون 

بهنوش طباطبایی در دهه هشتاد حضور فعال در سریال‌های تلویزیونی داشت او پس از درخشش در سریال «مسافری از هند» مورد توجه کارگردانان تلویزیون قرار گرفت و در سریال‌های چون «عشق گمشده»، «پیله‌های پرواز» و «گل‌های گرمسیری» به ایفای نقش پرداخت و عهده دار نقش اصلی شد. «مختارنامه» به کارگردانی داود میر‌باقری یکی دیگر از کارهای شاخص او در این دهه است. طباطبایی در ادامه «در سریال‌های دیگری چون «در مسیر زاینده رود» و «چار دیواری» به ایفای نقش پرداخت. اما آخرین حضور این بازیگر به بازی در سریال «میکاییل» برمی‌گردد که بعد از «چار دیواری» دومین همکاری او با سیروس مقدم محسوب می‌شد. طباطبایی در این سریال نقش زنی به نام «یاس» را بازی می‌کرد که برای بازی در این سریال نامزد دریافت تندیس حافظ در بخش بهترین بازیگر زن درام سریال‌های تلویزیونی شد.
 بهنوش طباطبایی در سریال «سووشون» نقش زری را بازی می‌کند.
شبکه خانگی 

در سال‌هایی که تولید سریال‌های خانگی رونق گرفته بود و بازیگران ستاره سینما و تئاتر جذب این محصولات می‌شدند، بهنوش طباطبایی با وجود پیشنهادهایی که داشت ، تمرکز خود را معطوف به تحصیلات عالیه خود در درشته روانشناسی کرد و از همین رو به تعدادی از پیشنهادهای خانگی‌اش پاسخ منفی داد. او بعد از فراغت از تحصیل به دعوت نرگس آبیار بازی در سریال «سووشون» را پذیرفت تا در این اثر تاریخی ایفاگر نقش «زری» کاراکتر اصلی قصه شود. طباطبایی حدود سه سال مشغول بازی در این سریال بود. او در این سریال تاریخی با بازیگرانی چون میلاد کی‌مرام، هوتن شکیبا، سام درخشانی، ترلان پروانه، مریم سعادت و بابک کریمی همبازی است. سریال «سووشون» هنوز وضعیت مشخصی برای انتشار ندارد چراکه تصویربرداری بخش‌هایی از آن باقی مانده است.
 اجرای نمایش «روزهای رادیو» به دلیل شیوع ویروس کرونا بعد از چند اجرا متوقف شد.
تئاتر 

آخرین آثار طباطبایی روی صحنه هرکدام به شکلی ناکام ماند. ماجرای ناکامی آخرین کارهای بهنوش طباطبایی در تئاتر به سال 1399 و روزهای اوج شیوع بیماری کرونا بر می‌گردد. در شهریور و مهر آن سال محمد رحمانیان تئاتری را به صحنه برد به نام «عشق سال‌های کرونا». طباطبایی یک شب در این نمایش روی صحنه رفت اما چون در این اجرا گربه‌اش را هم همراه خود به روی صحنه برده بود، از ادامه بازی او بر روی صحنه جلوگیری شد. پیش از آن هم در اواخر بهمن سال 1398 و تنها یک هفته پیش از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران، طباطبایی همراه با گروه محمد رحمانیان تئاتر «روزهای رادیو» را بر صحنه داشت که با اعلام قرنطینه و تعطیلی تئاترها روبه‌رو شد و پس از مدتی کوتاه اجرای آن متوقف شد. او در این نمایش در سه نقش متفاوت بازی می‌کرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط