دوشنبه 09 مهر 1403 - 02:00

کد خبر 646485

یک‌شنبه 08 مهر 1403 - 23:16:37


بالوقایه در آغاز بازگشت به دامان طبیعت


فارس/ پس از ماه‌ها تلاش و پیگیری مردم ،انجمن‌های مدنی و مردم‌نهاد سرانجام شرکت معدن مستقر شده در جوار کوه تاریخی و گردشگری بالوقایه، چند روز پیش کلیه تجهیزات و ماشین‌آلات خود را از این منطقه برداشت کرده و پایان فعالیت آن از سوی مردم و فعالان مدنی اعلام شد.

بیش از یک سال است که موضوع کوه بالوقایه و عملیات اکتشاف یک معدن در جوار این کوه واکنش‌های متعدد از سوی کنشگران مدنی، رسانه‌ها، هیئت‌های ورزشی و… در پی داشت، تا جایی که مسئولان بنا به دستور قضایی، عملیات اکتشاف را تا تعیین تکلیف نهایی متوقف کردند.بالوقایه کوهی است حدفاصل 15 کیلومتری سقز که در روستای احمدآباد سرا واقع شده، با طبیعتی زیبا و جذاب؛ اما مشکلاتی که برای مردم چالش‌هایی به وجود آورده است.
اهالی روستای احمدآباد سرا و سایر روستاهای اطراف بیش از همه نگران تخریب بالوقایه، طبیعت آن و ورود گردشگران به این منطقه به‌عنوان یک منبع غنی تفریحی، توریستی و گردشگری در دامان این کوه زیبا هستند.در پی نگرانی‌های مردم و بررسی موضوع به‌عنوان یک مطالبه مردمی جلسات متعددی از سوی مسئولین امر برای بررسی آن در کارگروه‌های مختلف برگزار شد که مشخص شد مجوز اکتشاف و بهره‌برداری از این کوه به‌عنوان یک معدن از سوی استان صادر شده است، ‌مجوزی که قانوناً صادر و اجازه بهره‌برداری را به صاحب معدن داده است.
مدتی است که در فضای مجازی موضوعی با عنوان اینکه بالوقایه به دامن طبیعت بازگشت، دست‌به‌دست می‌شود و گویا ادوات و لوازم صاحب معدن که مجوز رسمی به وی داده شده از محل کوه بالوقایه به محل دیگری انتقال‌داده‌شده است.
طبیعت‌گردان، ورزشکاران و انجمن‌های مردمی می‌گویند:سال‌های متمادی است که مردم برای طبیعت‌گردی، ورزش کوهنوردی و حتی گردشگران به این منطقه می‌آیند که علاوه بر طبیعت زیبای این منطقه حفره‌ها و غارهای در این کوه جود دارد که زبانزد خاص و عام است.
برابر ماده 24 قانون معادن هر وزارتخانه، ‌ اداره، ارگان و نهادی که به موضوع معادن، ‌پروانه اکتشاف و حتی بهره‌برداری اعتراض یا رد موضوع را دارند باید رسماً مکاتبه‌هایی برای موضوع فوق انجام دهند که گویا در این امر برخی تعلل‌ها صورت‌گرفته است که تا کنون به نتیجه‌ای نرسیده است
کوه بالوقایه که مشتمل بر غارهای متعدد و حفره‌هایی عظیم و غار مانند و محل آشیانه انواع پرنده‌ها از جمله عقاب و کرکس و.... است از نظر مردم باعث ایجاد رونق گردشگری در این منطقه است، اما گویا برابر مستندات محلی تاریخی نیست و این مهم به چالشی برای مردم تبدیل شده است .موضوع از سوی انجمن‌های مردم‌نهاد و برخی ادارات همچنان در حال پیگیری است؛ اما می‌طلبد که اقدامی سازنده در این راستا انجام شود که هم این محل به آغوش طبیعت بازگردد و هم به محلی تفریحی ،توریستی ورزشی تبدیل شود که بتوان از آن به‌عنوان یک رونق اقتصادی و گردشگری در منطقه بهره گرفت.
گفتنی است تاکنون هیچ منبع موثقی این موضوع را نه تاید و نه رد کرده است و باید برای اعلام رسمی و خاتمه کار توسط معدن فوق شورای عالی معادن مجوز را لغو نماید ، موضوعی که از نظر مردم بسیار حائز اهمیت است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط