شنبه 07 مهر 1403 - 20:51

کد خبر 100496

چهارشنبه 31 خرداد 1402 - 22:20:00


یک شب عروسی یک عمر ورشکستگی


تبیان/ اگر در فضای مجازی چرخی زده باشید قطعا با شوخی جوانان نسبت به قیمت لوازم خانه از یخچال ساید‌بای‌ساید و لباس‌شویی تا تلویزیون و اتوبخار را دیده‌اید که گفتند با این قیمت‌ها و گرانی کالاها اصلا به ازدواج فکر هم نمی‌کنیم چه برسد به اینکه اقدام کنیم. خیلی‌ها هم در برابر قیمت‌های این لوازم خانگی که ضروری هم هستند گفته بودند حالا اینا به کنار یکسری از خریدهای عروسی هستند که هیچ ضرورتی ندارند اما بیاید و ببینید چه بریز و بپاشی هم باید برایشان بکنید، از تزیین و گل‌آرایی صندلی تالار عروسی بگیرید تا روبان‌بستن به قاشق و چنگال‌های روی میز و تزیینات عجیب و غریب که تنها باعث می‌شود فشار مالی و اقتصادی به خانواده‌ها وارد شود. در ادامه  به بررسی رقم‌های برخی از تالارها پرداخته است، برای این‌کار در قالب عروس با تالارهای مختلف ارتباط گرفتیم و هزینه‌های برگزاری یک شب عروسی را جویا شدیم، به ارقامی رسیدیم که شما هم بدانید، هوش از سرتان می‌پرد!

قیمت‌ها سر به فلک و چشم‌وهم‌چشمی هم به وفور
با مدیر یکی از تالارهای عروسی در شمال تهران که صحبت می‌کردیم، تعریف می‌کرد زوج جوانی با خانواده‌هایشان آمده بودند برای تعیین روز عروسی‌شان از جزئی‌ترین تا کلی‌ترین موضوع را همراه با یک لیست بلند بالا به ما دادند تا آن‌ها را اجرایی کنیم این لیست از این قرار بود که دم در گیفت (همان هدیه کوچک) مخصوص باید به خانواده داده می‌شد، هر صندلی با گل‌های بابونه و رازقی باید تزیین شود، روی هر میز با پارچه‌های ساتن و طلاکوب پوشانده و شود، گلدان‌های روی میز با حریرهای مرغوب از برند معروف ایتالیا تزیین شود. حالا این‌ها به کنار حتی هر کدام از خانواده‌ها باید روی هر صندلی که قرار بود تعدادش 300 صندلی باشد باید رنگ‌های متفاوتی را انتخاب می‌کردند که یکدست باشند و با رنگ‌های دیگر حتما ست شوند.
نوبت به انتخاب غذا، نوع شیرینی و میوه‌ها که رسید انگار بلبشویی بشود همه با هم افتاده بودند به انتخاب اینکه گوشت باید راسته گوسفندی باشد، حتما ادویه‌ها از هند بیاید که طعم خوش غذاها همه‌جا را بردارد، حتی می‌خواستند سرآشپز سالن را ببینند تا به مشورت یکی از سرآشپزهای فرانسوی سالادها، سس‌ها و دسر را متفاوت‌‎تر برگزار کنند که هزینه این مشورت‌ها خودش جداگانه بود.

لیست بلند بالا و رقم‌های نجومی
حتی نوع‌های مختلف خورش را سفارش دادند تا با طعم‌های گوناگون و ذائقه‌ها متفاوت وجود داشته باشد که روی میز شام هیچ نوع کم و کسری نباشد.
وقتی از مدیر این تالار عروسی سوال پرسیدم که اصلا نوع قیمت‌ها و انتخاب‌ها چگونه است، گفت: معمولا ما یه «پکیج آسان» داریم که با دو نوع غذا و مخلفات، سیستم صوتی و خواننده و گل‌آرایی باشد همه‌چیز روی روال و به راحتی انجام می‌گیرد اما اگر بخواهیم جزئی‌ترین تزیینات به انتخاب خود میزبان باشد باید برای هر کدام رقمی را درنظر بگیریم و تک تک حساب کنیم.

یک شب عروسی چند؟
وقتی صحبت‌های این مدیر تالار عروسی را شنیدیم خبرنگار تبیان سعی کرد به صورت میدانی از چند تالار در مناطق مختلف تهران (غرب، شرق، شمال و جنوب) درباره قیمت‌ها و رقم‌ها سوال بپرسیم که برای یک شب عروسی باید چقدر هزینه کرد!
یکی از تالارهای جنوب شهر تهران از پکیج عروسی و نوع قیمت‌هایش می‌گفت که «بسته ازدواج آسان» داشت که این پکیج شامل «دو نوع غذا، سالاد و نوشابه، سیستم صوتی، خواننده و بادکنک‌آرایی» بود و برای مهمان 200 نفره هزینه 33 میلیونی را درنظر گرفته بودند

رقم‌ها در محله‌ها متفاوت، متغیر بود
در غرب تهران بسته به نوع انتخاب‌ها در پکیج رقم‌های متفاوتی را از تالارها می‌شنیدیم یکی از تالارها رقم یک شب عروسی از 90 تا 120 میلیون بود، جای دیگر از 70 تا 75 میلیون، سالنی دیگر 120 تا 200 میلیون و حتی از 160 تا 200 میلیون هم بود که هر کدام از تالارها در محله‌های مختلف غرب تهران بودند.
اما رقم‌ها در شمال شهر تهران خیلی متفاوت بود از تجریش تا فرشته و دربند رقم‌ها 140 تا 180 شروع می‌شد و تا 380 و 800 میلیون هم می‌رسید چون بسته به انتخاب‌های مشتری‌ها رقم‌ها متغیر بود و بالا و پایین می‌شد.
شرق تهران هم رقم تالارها با همان پکیج معمولی شروع می‌شد از 65 تا 75 میلیون که یک شب را با این رقم را مراسم بگیرند.
وقتی قیمت تالارها را با یک حساب سرانگشتی در ذهنم مرور می‌کردم و هر رقم را مورد بررسی قرار می‌دادم که هرکدام از ‌آنها چطور با اضافه شدن هر آپشن و انتخابی نجومی می‌شود رشته افکارم با مکالمه دو نفر درباره خرید جهیزیه و رقم‌ها پاره شد.

یک شب اتفاقا هزار شب هم میشه، باور کن!
انگار می‌خواستند برای مراسم عروسی‌شان از تالار وقت رزرو کنند که می‌گفتند یک شب مگر چقدر اهمیت دارد که بخواهیم این همه هزینه کنیم پول شام و تزییناتی که شاید مورد علاقه هیچکس نباشد را خرج کنیم بیایند و باز هم با تمام هزینه‌ها باز ناراضی باشند و با حرف‌هایشان ما را آزار دهند.

یا می‌توانیم در کنار این حجم هزینه برای تالار به وسیله‌های خانه اضافه کنیم یا اصلا روی اجاره خانه بگذاریم و خانه بهتری را برای رهن و اجاره انتخاب کنیم، حتی اگر نخواهیم برای تالار این هزینه هنگفت را داشته باشیم سفر خوبی را برویم.
از مسیر تالار راهشان را کج کردند و رفتند، نمی‌دانم شاید باز تصمیم‌شان را عوض کنند یا خانواده‌هایشان به اجبار به آن‌ها بگویند که یک شب است و باید حتما مراسم عروسی را برگزار کنند چون جلوی در و همسایه و فامیل زشت است اما خب همان لحظه بابت تصمیمی که گرفتند تحسین‌شان کردم.
واقعیت رقم لوازم خانه را اگر درنظر بگیریم از یخچال ساید تا اجاق گاز و اتو بخار را می‌توانیم با همین هزینه‌ها تامین کنیم متوسط قیمت این کالاها را در زیر ببینید:

- یخچال:
یخچال و فریزر 20 فوت دوو مدل DT-2720
28 میلیون تومان

- لباس‌شویی:

ماشین لباسشویی اسنوا مدل SWM-94S60 ظرفیت 9 کیلوگرم
22 میلیون تومان

- ظرفشویی:
ماشین ظرفشویی بوش مدل SMS46NI01B
24 میلیون

-جاروبرقی:
جاروبرقی دوو مدل DVC-LH22B
6 میلیون تومان

- اجاق گاز:
اجاق گاز اسنوا مدل SGC5-1101N Romina Series
10 میلیون تومان

- تلویزیون:
تلویزیون ال ای دی هوشمند اسنوا مدل SSD-43SK14100M سایز 43 اینچ
12 میلیون تومان

- اتو بخار:
اتو بخار فیلیپس مدل DST5040
2 میلیون و 500 تومان

- مبل راحتی:
هفت نفره
18 میلیون تومان

- سرویس قابلمه:
سرویس قابلمه 16 پارچه هوم کینگ مدل Granite Plus
7 میلیون تومان

- سرویس ۲۵ پارچه:
یک میلیون و 500 هزارتومان

- سرویس قاشق چنگال:
سرویس قاشق و چنگال 144 پارچه مدل ماینز
4 میلیون و 500 تومان
می‌توانیم خیلی راحت هزینه‌ها را برای خودمان آسان‌تر کنیم. البته این گزارش نمی‌خواهد به مخاطب بگوید چه‌کار کنند یا نکنند فقط قصد دارد مسیر دیگری را هم نشان دهد تا بتوان از آن به بهترین نحو استفاده کرد، چون یک شب به یک عمر ورشکستگی نمی‌ارزد. 



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط