یک‌شنبه 03 تیر 1403 - 06:07

کد خبر 68304

پنج‌شنبه 04 خرداد 1402 - 15:30:00


"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرین‌خودرو" از دو خودروی پرطرفدار


آخرین خودرو / در اولین برنامه بررسی خودرو در رسانه «آخرین خودرو» به سراغ مقایسه تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک رفته ایم. این دو خودرو در گروه صنعتی ایران خودرو تولید می شوند. هر دو این خودروها در کارخانه قیمتی نزدیک به 500 میلیون تومان را دارند و در بازار آزاد هم شباهت قیمتی زیادی برای آن ها اعلام می شود. در قسمت های بعدی ویدیوهای تست و بررسی آخرین خودرو، به سراغ بررسی کامل هر کدام از این خودروها خواهیم رفت. در قسمت اول شاهد هستیم که این دو سدان کلاس C یا همان C پلاس ملی، چه تفاوت ها و شباهت هایی با هم دارند؟
ابعاد و اندازه تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک
فاصله محوری در دنا پلاس توربو اتوماتیک بیشتر از تارا اتوماتیک است. اما می بینیم که فضای بار، فضای کاربردی کابین و عرض تارا اتوماتیک بیشتر از دنا پلاس توربو اتوماتیک است و تا حدی فضای کاربردی بیشتری را در اختیار سرنشینان می گذارد. از سویی باک دنا پلاس توربو اتوماتیک بزرگتر است و مقدار بیشتری بنزین در آن جای می گیرد.

مشخصات فنی تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک
هر دو این خودروها به جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک AT ساخت کمپانی DAE مجهز هستند و فناوری HPT (هیوندای پاورتک) را دارند. این خودروها دیفرانسیل جلو هستند و از نظر ساختار تعلیق در یک جایگاه قرار می گیرند. باید بدانیم که تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک آنچنان فناوری بالایی را در بحث تعلیق محور جلو و عقب ندارند و اصول پایه سدان های کلاس C اقتصادی در آن ها رعایت شده است. 
تارا اتوماتیک به پیشرانه 1.6 لیتری TU5 پلاس مجهز است که با ساختار تنفس طبیعی و فناوری VVT-i یا همان زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی، 113 اسب بخار قدرت را با گشتاور 144 نیوتن متر تولید می کند. استاندارد آلایندگی تارا اتوماتیک یورو 5 است و به نسبت دنا پلاس توربو اتوماتیک مصرف سوخت و استهلاک قوای محرکه کمتری را نسبت به رقیب خود دارد.
دنا پلاس توربو اتوماتیک به پیشرانه 1.65 لیتری TC7 یا همان EF7 توربوشارژر مجهز است که 150 اسب بخار قدرت را با گشتاور 215 نیوتن متر تولید می کند. استاندارد آلایندگی دنا پلاس توربو اتوماتیک یورو 5 بوده و به مراتب شتاب بهتری را نسبت به تارا اتوماتیک در اختیار راننده می گذارد.

امکانات رفاهی و ایمنی تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک
در هر دو این خودروها امکاناتی مانند 4 کیسه هوا، فرمان کمکی برقی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، سنسور نور، سنسور باران، چراغ روشنایی روز، کروز کنترل، نمایشگر لمسی، سانروف برقی، شیشه های عقب دودی، دوربین و سنسور پارک عقب، رینگ آلومینیومی 16 اینچی، حالت رانندگی اسپرت و برفی، قابلیت تیپ ترونیک جعبه دنده، آینه های تاشو برقی و... وجود دارد.
در تارا اتوماتیک امکاناتی مانند استارت دکمه ای، کامپیوتر سفری نسل جدید، سنسور پایش باد تایرها، محدودکننده سرعت، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، تریم داخلی ترکیبی چرم و پارچه وجود دارد که در دنا پلاس توربو اتوماتیک دیده نمی شود.
از سویی دنا پلاس توربو اتوماتیک قابلیت صندلی های برقی جلو را به شکل کاملتری دارد و دریچه تهویه مستقل ردیف عقب، دسترسی به صندوق عقب از کابین، زیر آرنجی برای سرنشینان عقب، تهویه اتوماتیک امکاناتی از دنا پلاس توربو اتوماتیک است که در تارا اتوماتیک وجود ندارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط