جمعه 06 مهر 1403 - 14:50

کد خبر 101832

جمعه 02 تیر 1402 - 18:00:00


گرمارودی مفاهیم کهن و آیینی را در قالب شعر نو ریخت


ایبنا/ نغمه مستشارنظامی، شاعر آیینی با بیان اینکه موسوی گرمارودی پژوهشگر برجسته‌ای هست، گفت: آثار موسوی گرمارودی مبتنی بر مطالعات و پیشینه ادبی و فرهنگی این شاعر بزرگ است.
 علی موسوی گرمارودی شاعر، نویسنده، پژوهشگر، حافظ‌پژوه و گوینده رادیو و تلویزیون است که در سال ۱۳۲۰ در قم به دنیا آمد. وی ضمن تحصیلات حوزوی،‌ مدرک کارشناسی خود را در رشته علوم قضایی و کارشناسی ارشد و دکترای خود را در رشته ادبیات فارسی از دانشگاه تهران گرفت.
به مناسبت سالروز تولد موسوی گرمارودی گفت‌گویی با نغمه مستشارنظامی، شاعری که نفر اول کنگره‌هایی همچون شعر زنان، شعر بهار، شعر جوان و شعر دانشجویی شده است ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

گرمارودی تا چه اندازه در ادبیات دینی تاثیرگذار بوده است؟
حضور وی در زمینه شعر نو یعنی هم شعر سپید و هم نیمایی در ادبیات آیینی بسیار اثر گذار بوده است. شعر آیینی بیشتر در قالب‌های کلاسیک سروده می‌شد اما موسوی گرمارودی آثار آیینی را در قالب نو مطرح کرد. درحقیقت مفاهیم کهن و آیینی را در قالب شعر نو ریخت و تبیین کرد. موسوی گرمارودی استاد بزرگی است که سلامت زبان و رعایت متون ادبی کهن در قالب شعر نو از ویژگی‌های شعری وی محسوب می‌شود.


گرمارودی تا چه اندازه از تعصب دینی و آیینی پرهیز کرده است؟
شعر آیینی باید بر اساس مستندات و حقایق باشد نه فقط داستان‌سرایی و مرثیه‌سرایی و مثل آنچه در روضه‌خوانی مرسوم است. آثار موسوی گرمارودی مبتنی بر مطالعات و پیشینه ادبی و فرهنگی این شاعر بزرگ است و هرگز آنچه غیرواقع است در اشعار وی پیدا نشده است. این استاد بزرگ دور از تعصب به واقعیت پرداخته است.

به نظر شما واژه کلیدی اشعار این شاعر چیست؟
واژه ماه، کلید واژه‌ای است که در اشعار موسوی گرمارودی تکرار شده است.

آثار موسوی گرمارودی چه ویژگی‌هایی دارد؟
درآمیختگی عناصر طبیعت با مفاهیم آیینی در قالب و فرم کار آثار این شاعر بزرگ وجود دارد که این کار جدیدی است. موسوی گرمارودی علاوه بر اینکه شاعر خوب و بزرگی است، پژوهشگر برجسته‌ای نیز به شمار می‌رود. وی اشعار حافظ را به طور کامل قرائت کرده و این خوانش، گنجینه ارزشمندی برای کسانی است که می‌خواهند درست حافظ‌خوانی کنند. مجموعه‌های «به‌گزین» از جمله آثار موسوی گرمارودی است که راهگشایی برای علاقه‌مندان به متون کهن به‌ویژه نوجوانان و جوانان  محسوب می‌شود. این مجموعه که توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده، دارای مقدمات و توضیحات خوبی است. پانویس‌ها و اعراب‌گذاری‌ها در این مجموعه به ساده‌خوانی متون کهن کمک کرده است.

مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی این شاعر و پژوهشگر چیست؟
ادب، وقار و تواضع در استاد گرمارودی به طور کامل دیده می‌شود. تواضع وی به عنوان شاعری که به جایگاه ویژه‌ای رسیده برای شاعران جوان الگویی درخور است. وی مطالعه همیشگی و تحقیق و پژوهش مداوم دارد و همیشه در حال نوشتن و تحقیق هست‌. نوع معاشرت وی با سایر شاعران الگویی است که شاعران جوان باید به این منش و رفتار توجه کنند.


کدام شعر موسوی گرمارودی را بیشتر دوست دارید؟
همه اشعار وی زیبا و دلنشین است. شعری از موسوی گرمارودی درباره حضرت قاسم (ع) است که در ذهنم مانده:
آن چهرِ برفروخته، ماه تمام بود
نورُسته بود، لیک چو گل سرخ‌فام بود
همچون بنفشه طَبَری ترد و تازه بود
چون میوه‌های نورسِ ناچیده خام بود
قدش کمی ز قامتِ شمشیر، بیشتر
گویی چو ذوالفقارِ علی در نیام بود

گرما اگرچه شعله‌کش اما به روی او
چون بازتاب شعله به روی رُخام بود
چون سیبِ اوفتاده ز شاخه درون آب
غرق عرق دو گونه آن گل مدام بود
چشمانِ او دو گوهر تابان و بی‌قرار
در جست‌وجوی رخصتِ جنگ از امام بود
آخر اجازه یافت که جان را فدا کند
وین رخصت از نگاه عمو، بی‌کلام بود
برجَست بر براق و به معراج خون شتافت
میدان، پلی به جانب دارالسَّلام بود
یک بندِپای پوش، از او برنبسته ماند
وین خود برای نسل جوان یک پیام بود:
قاسم ز شوقِ وصل، سر از پا نمی‌شناخت
بی‌شوق حق، مناسک دل، ناتمام بود
شیرین‌تر است از عسل ار مرگ آبروست
زهر است زندگی اگرت بندگی در اوست



پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط