شنبه 07 مهر 1403 - 16:59

کد خبر 103282

شنبه 03 تیر 1402 - 17:45:00


آداب رفتار خانواده داماد در جلسه خواستگاری


راسخون/ آداب رفتار خانواده پسر در جلسه خواستگاری جزو فاکتورهایی است که متاسفانه بسیاری از خانواده‌ها از آن بی خبر بوده و به دلیل همین عدم آگاهی هم دچار اشتباه می‌شوند. ما در این مقاله تمام جنبه های آن‌ها را خدمت شما ذکر کرده‌ایم.
جلسه خواستگاری یکی از مهم‌ترین موقعیت‌هایی است که هر پسری در آن قرار می‌گیرد. شما در این جلسه قرار است با افرادی آشنا شوید که به‌احتمال زیاد خویشاوندان آینده شما خواهند بود. البته آداب و رفتار خانواده شما تا حد زیادی در شکل‌گیری این وصلت تأثیر دارد. به نحوی که طرف مقابل، در گام اول شما را از روی این رفتار قضاوت می‌کند.
با این حال بسیاری با آداب رفتار خانواده پسر در جلسه خواستگاری آشنایی ندارند. همین عدم آشنایی هم باعث می‌شود تا آنان به‌صورت غیرعمدی اقداماتی انجام دهند که تأثیر منفی بر روند خواستگاری خواهد داشت. ما در ادامه سعی داریم تا از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنیم. به همین جهت مهم‌ترین آداب رفتار خانواده پسر در جلسه خواستگاری را خدمت شما ذکر کرده‌ایم که می‌تواند برایتان مؤثر باشد. 
 اهمیت رعایت آداب جلسه خواستگاری برای خانواده پسر
قبل از اینکه بخواهیم به بررسی آداب رفتار خانواده پسر در جلسه خواستگاری بپردازیم، بهتر است ابتدا با اهمیت آن آشنا شوید. در واقع این جلسه به‌عنوان نخستین دیدار بین دو خانواده قلمداد می‌شود. به همین جهت است که بخش قابل توجهی از تصورات و دیدگاه‌ها، طی همین جلسه شکل می‌گیرد.
نحوه برخورد، شیوه گفت‌وگو، طرز لباس پوشیدن و... همگی جزو مواردی است که می‌تواند در دیدگاه طرف مقابل نسبت به شما تأثیر داشته باشد.
متأسفانه موارد بسیاری بوده که به دلیل عدم رعایت آداب رایج توسط خانواده‌ها، وصلت ازدواج سر نگرفته است. در بسیاری از موارد این رفتارها به‌صورت غیرعمد بوده و ناشی از ناآگاهی طرف مقابل است. حتی ممکن است خانواده عروس در همین جلسه ابتدایی، شروط غیرمعقولی را برای شما قرار دهد تا به شیوه غیرمستقیم شما را جواب کنند.
چنین مواردی بیشتر ناشی از آداب غیراصولی خانواده پسر است که تصورات نادرستی را در ذهن طرف مقابلتان ایجاد می‌کند. پس بهتر است با آداب رفتار خانواده پسر در جلسه خواستگاری آشنا شده و به آنها پایبند باشید. 
 مهم‌ترین آداب رفتار خانواده پسر در جلسه خواستگاری
اگرچه رعایت ادب و احترام در هر جلسه‌ای الزامی است، اما خواستگاری شرایط دیگری دارد. در واقع این جلسه نسبت به موارد دیگر متفاوت بوده و غالباً تأثیر زیادی در سرنوشت افراد دارد. به همین جهت برخی از آداب و اصول وجود دارد که باید آنها را در نظر داشته باشید.
ما در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را خدمت شما عزیزان ذکر می‌کنیم تا کیفیت خواستگاری‌تان تا حد زیادی افزایش یابد.
 هماهنگی تاریخ دقیق خواستگاری 
هماهنگی تایم خواستگاری به‌عنوان قدم اولیه برای شروع این جلسه شناخته می‌شد. بهتر است مادر یا خواهر داماد برای تاریخ خواستگاری، هماهنگی لازم را انجام دهد. برای این کار یک تماس تلفنی می‌تواند کافی باشد.
البته چنانچه از قبل از آشنایی بین دو خانواده وجود ندارد، بهتر است ابتدا یک معرفی کوتاه از خانواده داماد صورت گرفته و سپس درخواست هماهنگی یک وقت مناسب برای خواستگاری را داشته باشید.
ممکن است در اولین تماس به شما بگویند که برای هماهنگی دقیق‌تر، در روز یا ساعت دیگر تماس بگیرید تا آنها نیز با مشورت یکدیگر، تاریخ مناسب‌تری را انتخاب کنند. درهرحال بهتر است مکالمه شما به دور از شتاب‌زدگی و در نهایت احترام باشد. 
 آماده‌سازی گل و شیرینی
تهیه گل و شیرینی مناسب، فاکتور بسیار مهمی است که عموماً خانواده عروس به آن توجه دارد. این گل نشان از سلیقه شما بوده و هر اندازه که آراسته‌تر باشد، اهمیت و احترام بیشتر شما برای طرف مقابل را نشان می‌دهد.
به  همین جهت توصیه می‌شود تا در این زمینه سنگ تمام بگذارید. البته این مورد را با خرید گل و شیرینی‌های تجملاتی اشتباه نگیرید. بلکه سعی داشته باشید تا محصولی زیبا و آراسته را انتخاب کرده یا دست کم به شیوه‌ای خلاقانه آن را تزیین کنید.

برای گل‌ها می‌توانید از دسته گل یا سبد گل استفاده کنید. بهترین گل‌هایی که برای مراسم خواستگاری استفاده می‌شود، عبارت‌اند از مگنولیا، زنبق، رز، لیلیوم، مریم و… که همگی  جزو گل‌های زیبا و فصلی قلمداد می‌شوند. متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها به اشتباه از گل میخک درشت یا گلایول برای جلسه خواستگاری استفاده می‌کنند.
این در حالی است که گل‌های مذکور بیشتر برای مراسم ترحیم استفاده می‌شود. به همین جهت است که همراه داشتن چنین گل‌هایی چندان به مزاج خانواده عروس خوش نمی‌آید؛ پس حتماً از انتخاب آنها پرهیز کنید. 
برای شیرینی هم سعی کنید تا اولویت خود را بر روی شیرینی‌های تازه بگذارید. به همین جهت حتماً به شیرین سرای دلخواه خود بگویید تا سفارش شما را در همان روز آماده کند. برای انتخاب شیرینی در جلسه خواستگاری، آزادی عمل زیادی دارد اما شیرینی نارگیلی می‌تواند گزینه بسیار ایده‌آلی باشد. 
 پوشیدن لباس مناسب
لباس شما اولین چیزی است که می‌تواند یک تصویر کلی از شخصیت شما را در ذهن طرف مقابل ایجاد کند. استفاده از لباس‌های غیررسمی، اتو شده یا شلخته می‌تواند نشان دهندهٔ اهمیت ندادن شما به این جلسه باشد که یقیناً برای خانواده دختر چندان خوشایند نیست.
لذا سعی کنید تا در این جلسه از لباس‌های شیک و جذاب استفاده کنید تا بتوانید به بهترین نحو ممکن خودتان را پرزنت نمایید. 
 هماهنگی قبل از حضور
شکی نیست که در جلسه خواستگاری، مجموعه‌ای از سؤالات مطرح می‌شود که همگی از قبل آن‌ها را می‌دانند. البته ممکن است برخی از آن‌ها جزئی‌تر بوده یا نیاز به بحث داشته باشد. برای مثال سابقه کاری داماد، میزان درآمد، محل کار، میزان تحصیلات، نحوه آشنا شدن با دختر آن‌ها و… از حمله سؤالاتی است که در این جلسه از شما می‌پرسند.
بهتر است قبل از رفتن به مراسم، حتماً هماهنگی‌های لازم را در بین خود داشته باشید. اینکه چه کسی پاسخگو باشد یا چه جواب‌هایی بدهید را بایستی حتماً قبل از آن هماهنگ کنید. از طرفی پاسخ‌های ناهماهنگ و غیراصولی تنها موجب بروز شک و تردید در طرف مقابل می‌شود؛ لذا حتماً یکپارچگی را حفظ کنید. 

 برخوردی گرم و صمیمی داشته باشید
عموماً زمانی که وارد یک جلسه خواستگاری می‌شوید، برخوردی گرم و صمیمی با شما انجام می‌شود. بهتر است شما هم در پاسخ به شیوه‌ای صمیمانه رفتار کنید. استفاده از تعارفات رایج، زبان بدن، صحبت‌های صمیمانه و… می‌تواند روند جلسه را بسیار ایده‌آل‌تر کند.
البته همواره به خاطر داشته باشید که زیاد از حد گرم نگرفته و همواره جنبه رسمی جلسه را حفظ کنید. با این حال نباید بیش از اندازه هم خشک بوده و معاشرت اندکی داشته باشید؛ چرا که بخش قابل توجهی از شناخت طرف مقابل از شما، بر اساس صحبت‌هایتان خواهد بود. پس در آستانه تعادل و البته به شیوه منطقی صحبت کنید. 
 شروع کننده باشید
اگرچه جلسه خواستگاری همواره پر از سؤالات مختلف است، اما باید از یک جایی این بحث‌ها شروع شود. عموماً شروع جلسه با صحبت‌های عامیانه مانند احوالپرسی یا سؤال در مورد ترافیک و… است. اما درهرحال باید وارد موضوعات و سؤالات حیاتی شد.
عموماً خانواده عروس برای این موضوع پیش قدم نمی‌شوند چرا که شما با درخواست خاصی پا به خانه آنها گذاشته‌اید. لذا بهتر است ابتدا شما این درخواست را به شیوه‌ای مؤدبانه بیان کنید تا روند کلی جلسه آغاز شود.
البته بهتر است چندان شتاب‌زده هم وارد بحث نشوید؛ چراکه در چند دقیقه ابتدایی، اعضای خانوادهٔ هر دو طرف، اندکی تأمل می‌کنند. با این حال شما باید اولین نفری باشید که وارد بحث می‌شود. 
 جلسه را شلوغ نکنید
 متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها، برای حضور در این جلسه، تعداد زیادی از بزرگان و اقوام را با خود می‌برند. این فاکتور به‌ویژه در ازدواج‌های از راه دور به چشم می‌خورد و همین یکی از چالش‌های ازدواج راه دور است. با این حال سعی کنید تا در جلسه اولیه تنها به اعضای خانواده و یک الی دو نفر از بزرگان مورد تأیید بسنده کنید.
شلوغ شدن جلسه خواستگاری باعث می‌شود تا تمامی اعضا نتوانند صحبت‌های خود را به طور کامل بیان کنند. از طرفی این فاکتور باعث می‌شود تا هر بحث مدت بیشتری به طول انجامیده و تمامی مطالب به طور کامل بیان نشود.
مازاد بر این ممکن است شلوغی بیش از اندازه فضا را برای نشستن مابقی تنگ کرده یا خانواده عروس فضای کافی برای این حجم از مهمان در نظر نگرفته باشند. این مورد به نوبه خود باعث می‌شود تا آن‌ها احساس ناخوشایندی داشته باشند که یقیناً بر روند خواستگاری تأثیر می‌گذارد.
 شفاف بودن
شفافیت در ارائه درخواست‌ها به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مواردی شناخته می‌شود که باید خانواده داماد به آن پایبند باشند. این مورد در آداب رفتار خانواده دختر در جلسه خواستگاری هم به چشم می‌خورد. در واقع هر دو طرف باید نیازها و خطوط قرمز خود را به طور شفاف بیان کنند. از حرف‌های دو پهلو یا قول‌هایی که قادر به اجرای آن نیستید، پرهیز کنید.
افزون بر این موارد سعی کنید تا تمام درخواست‌ها یا شرایط خود را همین ابتدای کار و به شیوه‌ای مشخص بیان کنید. برای مثال محل سکونت، رفتارهای شخصی، آداب و رسوم خانوادگی، توانایی‌های مالی و… را به نحوی روشن ذکر کنید تا در آینده مشکلی ایجاد نشود. متأسفانه بخش زیادی از مشکلات بین زوجین، به دلیل عدم شفافیت در همین جلسه ابتدایی است.
پرهیز از سؤالات بی جا 
در جلسه خواستگاری سؤالات مختلف و متنوعی مطرح می‌شود. اما سعی کنید تا در این میان از پرسیدن سؤالات بی ربط یا کم ارزش خودداری کنید. فرضاً متراژ خانه دختر، تحصیلات برادر عروس، شغل دایی و… همگی سؤالاتی هستند که ربطی به این جلسه ندارند.
اما متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها، از روی ناآگاهی و صرفاً برای مقدمه چینی جهت شروع اصل مطلب، به سراغ آن‌ها می‌روند. این در حالی است که چنین سؤال‌های می‌تواند دیدگاه خانواده عروس نسبت به هدف اصلی شما را تغییر داده و تأثیر منفی بر روند جلسه بگذارد. پس حتماً سعی کنید تا اولویت را بر روی سؤالات اصلی بگذارید. 
 ارزیابی مجدد
اغلب افراد قبل از رفتن به خواستگاری، اطلاعات اولیه‌ای را در مورد دختر و خانواده او به دست می‌آورند. برای مثال سطح تحصیلات دختر، شغل و... که همگی اطلاعات الزامی هستند. با این حال بخش زیادی از آن‌ها توسط سایرین ارائه می‌شود که چندان قابل استناد نیست.
به همین جهت توصیه می‌شود تا یک بار دیگر این سؤالات حیاتی را در جلسه خواستگاری مطرح کنید. عموماً خانواده‌ها طی این جلسه در صادقانه‌ترین حالت خود هستند. لذا اگر هرگونه ابهام یا اشتباه در اطلاعات شما باشد، می‌توانید آن را به طور کامل ارزیابی کنید. پس از تکرار سؤال هراسی نداشته باشید. 
 رفتار معمولی 
بسیاری از افراد زمانی که در موقعیت‌های سنگین نظیر خواستگاری قرار می‌گیرند،  استرس زیادی  داشته و خجالتی خواهند بود. اغلب آنان برای تخلیه این استرس، به در و دیوار یا تزئینات خانه چشم می‌دوزند. توصیه می‌کنیم تا دست کم در این یک جلسه، عادت مذکور را ترک کنید! نگاه کردن بیش از اندازه به وسایل یا ساختار کلی خانه، باعث معذب شدن طرف مقابلتان می‌شود.
پس از آن پرهیز کنید. از طرفی سعی کنید برای تخلیه این استرس، زیاد از حد سر به زیر و خجالتی نباشید. حتماً در طول جلسه صحبت کرده و حرفی برای گفتن داشته باشید. تن صدای خود را تنظیم کرده و با اعتماد به نفس حرف بزنید. همچنین از تعریف و تمجیدهای بی جا پرهیز کرده و همواره جانب حق و اعتدال را در نظر داشته باشید. 

 هماهنگی برای جلسه بعد 
عموماً زمانی که جلسه خواستگاری به پایان می‌رسد، خانواده عروس اعلام می‌کنند که بعداً جواب نهایی خود را اعلام می‌کنند. عموماً اگر این جواب مثبت باشد، باید چند جلسه دیگر هم مراجعه کنید.
در نظر داشته باشید که حتماً قبل از پایان خواستگاری، برای جلسه بعدی یا تاریخ جواب‌دهی هم هماهنگی لازم را انجام دهید. باید در نظر داشته باشید که گاهی خانواده عروس، خود تاریخی را اعلام می‌کنند. با این حال رسم بر این است که شما پیگیر آن باشید.

افزون بر این موارد، شما باید خاتمه دهنده جلسه باشید. به عبارت ساده‌تر زمانی که صحبت‌ها به پایان رسید، شما تشکر کرده و بعد از دریافت هماهنگی، مقدمات پایان و خروج از جلسه را آماده سازید. در نظر داشته باشید که عموماً خاتمه دادن جلسه توسط خانواده عروس صورت نمی‌گیرد؛ چرا که ممکن است آنان این کار را نوعی بی احترامی به شما تلقی کنند. پس حتماً خودتان بعد از پایان بحث، جلسه را خاتمه دهید. 
 سخن آخر 
جلسه خواستگاری یکی از مهم‌ترین جلساتی است که هر پسر برای رسیدن به زندگی مشترک باید از مسیر آن بگذرد. با این حال رعایت اصول مربوط به این جلسه، اهمیت زیادی در شکل‌گیری ازدواج دارد.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط