شنبه 07 مهر 1403 - 14:50

کد خبر 103355

شنبه 03 تیر 1402 - 19:15:00


یک انتخاب منحصربه‌فرد با شناخت دنیای کاغذ دیواری


کاغذ رنگی/ نونوار کردن خانه، اصلی‌ترین کاری است که برای زیباتر شدن فضای خانه می‌توانید انجام دهید. اگر می‌خواهید از کاغذ دیواری برای تغییر فضای خانه استفاده کنید، ضروری است، ابتدا با انواع کاغذ دیواری آشنا شوید. ما در این مطلب ضمن معرفی کاغذ دیواری، معایب و مزایای استفاده از کاغذ دیواری هم گفته‌ایم. گفتنی است، تعدادی از جدیدترین نمونه‌های کاغذ دیواری را برای ایده گرفتن شما همراهان کاغذرنگی آماده کرده‌ایم.

دقیقا چه زمانی استفاده از کاغذ دیواری در ایران باب شد؟ شاید اصلا فکرش را هم نکنید، این محصول اولین بار از انگلستان به دستور ناصرالدین شاه قاجار به ایران وارد شد. در دهه‌های قبلی، قشر خیلی کمی طرفدار کاغذهای دیواری بودند و به خاطر کیفیت کم یا طرح‌های محدود افراد زیادی دوست نداشتند از آن استفاده کنند، ولی به مرور زمان به طرفداران این پوشش رنگارنگ و خوش‌طرح و نقش برای دکور خانه اضافه شد.
شاید بتوان گفت اصلی‌ترین دلایل استفاده از کاغذ دیواری زیبایی و جذابیت بیشتر خانه، تنوع رنگ و طرح کاغذها، جنس‌های مختلف و… این کاغذهای خوش‌رنگ است که افراد را به تغییر دکوراسیون خانه ترغیب می‌کند.
اگر می‌خواهید خانه را با این پوشش‌های جذاب به محیطی چشم‌نواز و آرامش‌بخش تبدیل کنید، باید از انواع، طرح، مزایا، معایب و قیمت کاغذ دیواری مطلع شوید. شما می‌توانید در کاغذرنگی با راهنمای انتخاب کاغذ دیواری برای تغییر دکوراسیون خانه دست به کار شوید.

چرا کاغذ دیواری از انتخاب‌های اصلی برای زیباسازی خانه‌ها شده است؟
نصب کاغذ دیواری در طراحی خانه آنقدر محبوب شده که خیلی از افراد استفاده از این پوشش را جایگزین رنگ‌، نقاشی و گچ‌کاری کرده‌اند. این پوشش‌های خوش‌طرح دیگر دردسرهای رنگ و نقاشی دیوار را ندارند و در نصب و اجرای آن‌ها خبری از خراب‌کاری، شرایط سخت جمع‌آوری وسایل خانه، بوی تندوتیز رنگ یا تینر و… نیست.
در نظر داشته باشید اگر قصد دارید با کاغذ دیواری رنگ‌ورویی تازه به دیوارهای خانه بدهید، لازم نیست زیر پوشش کاغذ دیواری را سفیدکاری کنید؛ جز موارد خاص. به عبارت دیگر در صورتی که دیوار بیش از اندازه نایکدست و ناهموار باشد، باید قبل نصب کاغذرنگی حتما سطح آن را صاف کنید.


قبل از انتخاب کاغذ دیواری باید به چه نکاتی توجه کنید؟
اگر می‌خواهید دکوراسیون خانه را تغییر دهید و از کاغذ دیواری برای آن استفاده کنید، بهتر است قبل خرید هر طرحی به چند نکته توجه کنید.

1. توجه به هماهنگی طرح و رنگ
موضوعی که در انتخاب کاغذهای دیواری بسیار اهمیت دارد، هماهنگی طرح و رنگ پوشش کاغذی با سایر وسایل خانه است. اگر رنگ کاغذهای دیواری با چیدمان وسایل و رنگ غالب دکوراسیون خانه هم‌خوانی نداشته باشد، خانه بی‌نظم، شلوغ و خسته‌کننده جلوه خواهد کرد.
به طور کلی یک اصل مهم هم‌ریتم و هم‌فضایی طرح کاغذ دیواری با چیدمان خانه است. تفاوتی ندارد خانه شما دکوراسیون فانتزی، سنتی، مینیمال، مدرن یا… داشته باشد، در هر صورت باید قبل انتخاب طرح کاغذ موردنظرتان حتما به نوع چیدمان، رنگ‌ها و… فضای خانه توجه کافی داشته باشید.
گاهی به تناسب شرایط خانه و چیدمان مینیمالیست، باید از کاغذهای دیواری‌ با طرح ساده و نقش‌ونگار کم استفاده و فکر طرح‌های شلوغ را سرتان بیرون کنید. گاهی هم برای خانه‌هایی که به سبک کلاسیک یا قدیمی چیده شده‌اند، باید کاغذهای دیواری‌ با طرح‌ برجسته به‌کار ببرید.
2. انتخاب طرح به تناسب ارتفاع دیوارها
اگر در فضایی که می‌خواهید برای دیوارهای آن از پوشش کاغذهای دیواری استفاده کنید، دیوارهای کوتاهی وجود دارد، کاغذهایی با خطوط عمومی عمق و ارتفاع چشمگیری به فضا می‌بخشد و باعث می‌شود سقف‌ها بلندتر به نظر برسند.
به همین ترتیب بهتر است برای خانه‌هایی که سقف بلندی دارند، از کاغذهایی با شکل و خطوط افقی استفاده کنید. طرح افقی ارتفاع سقف را کوتاه‌تر نشان می‌دهد و حس اطمینان بیشتری ایجاد می‌کند.

3. درنظرگرفتن کاربری هر محیط
جالب است بدانید، استفاده از کاغذهای دیواری‌ بافت‌دار به خاطر عمقی که دارند، باعث کم‌تر شدن صدای اضافه خانه می‌شود. به همین دلیل چنین طرح‌هایی برای اتاق‌های کار انتخاب هوشمندانه‌ای خواهد بود. همچنین برای اتاق خواب استفاده از طرح‌های خلوت برای داشتن ذهن آرام، بهتر است.
اتاق نشیمن جایی است که افراد می‌خواهند در آن دور هم جمع شده و انرژی بیشتری داشته باشند. به همین دلیل انتخاب طرح‌های شلوغ در این محیط‌ها می‌تواند انرژی‌بخش باشد.

4. توجه به نوع کفپوش خانه
اگر کف خانه با کفپوش خاصی مثل چوب یا سرامیک پوشیده شده، هماهنگی طرح و رنگ کاغذ دیواری با کفپوش خانه بسیار مهم است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای خانه‌هایی با کفپوش ساده از کاغذهای دیواری‌ گل‌دار یا طرح‌های نسبتا چشمگیر استفاده کنید تا فضای روح‌بخشی در خانه ایجاد کند.
البته برعکس این چیدمان هم وجود دارد. متخصصان دکوراسیون داخلی توصیه می‌کنند در فضاهایی که کفپوش‌های طرح‌دار یا شلوغ دارند، کاغذهای دیواری ساده نصب کنید تا با این هماهنگی، نظم و زیبایی خانه شما چند برابر شود.

5. روانشناسی رنگ‌ها و انتخاب طرح

می‌خواهید خانه‌ای با حس‌وحال آرامش‌بخش و به دور از شلوغی و بی‌نظمی داشته باشید؟ خانه خود را با کاغذ دیواری‌های گل‌دار و رنگ‌های ملایم دکور کنید.
اگر طرفدار فضایی پر از انرژی و هیجان هستید، می‌توانید از کاغذهای دیواری‌ با رنگ‌های شاد و درخشان و اشکال هندسی و هنری استفاده کنید.
در مجموع تاثیر رنگ‌ها روی روحیه و سطح انرژی افراد را نادیده نگیرید و سعی کنید فضای هر اتاق را با توجه به نوع کاربری اتاق، روحیه و شخصیت افرادی که از آن اتاق استفاده می‌کنند و… انتخاب کنید.

6. تهیه چند رول اضافه از طرح موردنظر
گفتن این نکته خالی از لطف نیست. کاغذهای دیواری‌ ممکن است به مرور زمان دچار آسیب و خرابی شوند و دیگر زیبایی اولیه خود را نداشته باشند.
پس بهتر است یک یا چند رول اضافه از طرح دلخواهتان بخرید تا در صورت نیاز خیال‌تان از بابت این موضوع راحت باشد و برای پیدا کردن طرح آن دچار مشکل نشوید.
در غیر این صورت شاید ناچار شوید طرح دیوارها را به طور کلی تغییر دهید که این کار هزینه زیادی روی دستتان خواهد گذاشت.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط