جمعه 06 مهر 1403 - 13:07

کد خبر 105253

دوشنبه 05 تیر 1402 - 12:00:00


شعر آیینی امروز دچار عاطفه‌گرایی مفرط است


خراسان/ شاعر شعر «یا علی گفتیم و عشق آغاز شد» گفت: شورآفرینی بیش از تلاش برای افزایش شعور دینی در شعر آیینیِ امروز مورد توجه قرار گرفته و در واقع سیره ائمه در شعر آیینی امروز کمتر منعکس شده است.
محمود اکرامی‌فر با اشاره به این که شعر آیینی امروز، از لحاظ کمیت، دوران خوبی را طی می‌کند، گفت: اکنون شاعران آیینی‌سرای بسیاری در این عرصه فعالیت می‌کنند که شعرهای خوبی می‌سرایند و در ایجاد شور آیینی مؤثر هستند؛ اما نکته این است که در شعر آیینی امروز دچار عاطفه‌گرایی مفرط هستیم و  بیشتر برایجاد شور در شعر آیینی تأکید شده است.  
رواج نگاه مقطعی به زندگی ائمه در شعر
اکرامی‌فر با اشاره به این که در شعر آیینی نقطه نگری رواج یافته، اظهار کرد: در شعر شاعران از تمام مدت عمر بابرکت امام حسین (ع) تنها به عاشورا پرداخته می‌شود در حالی که عاشورا فقط 10 روز از زندگی مبارک امام حسین (ع) بوده و به باقی عمر و زندگی پربار امام اشاره‌ای نمی‌شود. در واقع به حالت مقطعی به زندگی ائمه نگاه شده است. درباره امام علی(ع) نیز در شعر شاعران تنها به تولد و شهادت ایشان توجه می‌شود و از نظر این که ایشان به عنوان امام، چه سیره‌ای داشته‌اند کمتر پرداخته می‌شود. در این میان ما در شعر آیینی با این اشکال رو به رو هستیم که به برخی از ائمه بسیارکم پرداخته شده است.

غفلت از ارتقای شعور دینی 
این شاعر برجسته آیینی افزود: در شعر‌های آیینی امروز، بیشتر شورآفرینی مدنظر قرار گرفته تا بالا بردن شعور دینی مردم. بنابراین نیاز است تا بیشتر به سیره ائمه و بالا بردن شعور دینی جامعه پرداخته شود.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط