شنبه 07 مهر 1403 - 10:49

کد خبر 105720

دوشنبه 05 تیر 1402 - 16:59:32


ترفندهای عملی برای سفید کردن ظروف مسی در خانه


آخرین خبر/ اگر اخیراً ظروف مسی خریداری کرده باشید، مشاهده کرده‌اید که پس از مدت کوتاهی لایه‌ای از تیرگی روی آن را پوشانده است. این به دلیل خاصیت فلز مس است که طی واکنش با هوا چنین اتفاقی رخ می‌دهد. این لایه خطرناک می‌تواند آسیب‌هایی را به بدن وارد کند. به همین دلیل نحوه پاک کردن این ظروف بسیار مهم است. در این مطلب روش‌هایی برای سفید کردن ظروف مسی در خانه و همچنین نحوه قلع اندود کردن آن به صورت صنعتی عنوان خواهد شد.

تمیز کردن ظرف مسی
روش های کاربردی برای سفید کردن ظروف مسی
ظروف مسی یکی از لوازم مورد استفاده در آشپزخانه یا دکوری محسوب می‌شود که به دلیل استفاده از قطعات فلز مس در ساخت آن از ظرأفت خاصی برخوردار است. این ظروف به دلیل خاصیت فلز مس در محیط خانه به رنگ سیاه در می‌آیند. علت آن نیز واکنش طبیعی بین جسم فلزی با هوای اطراف است. تیرگی ایجاد شده روی ظروف مسی باعث می‌شود که دیگر درخشندگی و ظرافت قدیم را نداشته باشند.
حتی مراقبت کامل از این ظروف و قرار دادن آن‌ها در محیط خنک و دور از نور خورشید نیز نمی‌تواند از کدر شدن آن‌ها جلوگیری کند. به همین دلیل نیاز است تا هر چند وقت یکبار این ظروف به طرز صحیح مورد شستشو قرار بگیرند. برق انداختن ظروف مسی یکی از روش‌های نگهداری از این ظروف محسوب می‌شود که هر فردی پس از خریدن آن‌ها باید از آن اطلاع داشته باشد.


استفاده از آب گرم و صابون
برای سفید کردن ظروف مس می‌توان از مواد ساده موجود در خانه استفاده کرد. با کمک یک اسفنج نرم و مقداری صابون ظرفشویی می‌توان تیرگی‌های ایجاد شده روی ظروف مسی را برطرف کرد. نکته مهم عدم استفاده از تمیز‌کننده‌های خشن و ساینده است که می‌تواند روی این ظروف خط و خش ایجاد کند. از طرفی به دلیل اینکه امکان شستشوی ظروف مسی در ماشین ظرفشویی وجود ندارد، حتماً باید برای سفید کردن ظروف مسی و تمیز کردن آن شستشو را با دست انجام دهیم.
 
استفاده از آبلیمو و جوش شیرین
یکی از بهترین روش‌ها برای برق انداختن اینگونه ظروف که از مس ساخته شده‌اند استفاده از آبلیمو و جوش شیرین است. این روش بسیار کاربردی است. ترکیب این دو ماده نوعی پاک‌کننده خانگی می‌سازد که با مالیدن آن روی سطح مس و مالش آن می‌توان این ظروف را سفید کرد.

سس گوجه و بازگشت درخشندگی
روش دیگر که به نسبت روش‌های دیگر آسان‌تر است استفاده از سس گوجه فرنگی برای روشن کردن ظروف مسی است. در صورتی که مقداری از این سس را روی ظروف مسی مالیده و سپس محکم مالش دهید، مشاهده خواهید کرد که اسید و نمک داخل این سس باعث بازگشت درخشندگی ظروف مسی خواهد شد. در واقع اکسید مس ایجاد شده روی ظروف در اثر مالش مواد داخل سس از بین خواهد رفت.

ترکیب سرکه و نمک
روش دیگری که استفاده از آن در تمیز کردن ظروف مسی مؤثر بوده است، استفاده از خمیر به وجود آمده از ترکیب سرکه سفید و نمک است. این خمیر پس از مالش روی ظروف مسی قادر است آن‌ها را به خوبی تمیز کند. می‌توان برای این کار از یک مسواک قدیمی نیز استفاده کرد. سفید کردن ظروف مسی در خانه کمی دشوار است. به همین دلیل بسیاری از افراد از خریدن اینگونه ظروف صرف نظر می‌کنند. اگرچه استفاده از این ظروف در خانه و خوردن غذا در آن می‌تواند یادآور دوران گذشته باشد.


اسیدسولفوریک یک تمیز‌کننده عالی
یک ماده مهم دیگر برای تمیز کردن ظروف مسی استفاده از اسید سولفوریک است. البته این ماده تنها می‌تواند ظروف مسی را تمیز کند و برای دیگر ظروف مناسب نبوده و ممکن است آن‌ها را سوراخ کند. برای استفاده از این اسید کافی است آن را به اندازه ظروف مورد نظر با آب مخلوط کرده و سپس ظروف مسی را داخل محلول به دست آمده قرار داد. پس از زمان معین می‌توان ظروف مسی را از محلول خارج کرده و آن را شست. نکته مهم اینکه در زمان استفاده از این ماده حتما باید از دستکش برای حفاظت از دست‌ها استفاده کرد

به روش قلع اندود کردن
از روش‌های سنتی در برق انداختن ظروف مسی قلع اندود کردن آن‌ها است. در این روش مقداری شن نرم یا کاه را درون ظرف ریخته و سپس با کمک دستگاه مخصوص آن را حرارت می‌دهند. در این حالت دستگاه مورد نظر گرما را به سمت ظروف مسی هدایت می‌کند. در این زمان قلع و نشادر به مقدار جزئی داخل ظروف مالیده می‌شود. این روش قدمتی طولانی دارد و از قدیم برای ظروف مسی و سفید کردن آن‌ها مورد استفاده بوده است. فلز قلع رنگ نقره‌ای دارد و در برابر خوردگی از مقاومت بالایی برخوردار است. این فلز اجازه نمی‌دهد مس به سادگی اکسید شود. از زمان‌های قدیم برای نگهداری و سفید کردن ظروف مسی آن‌ها را با قلع می‌پوشاندند. زیرا ایجاد اکسید مس خطرناک بوده و سمی است.
ایجاد اکسید مس و ترکیب با اکسیژن هوا داخل ظروف مسی را به رنگ سیاه در می‌آورد. به همین دلیل توصیه می‌شود هر دو سال یکبار این ظروف قلع اندود شوند. لایه تیره ایجاد شده روی ظروف مسی برای بدن مضر است و باید از روی آن‌ها زدوده شود. هنوز هم در بسیاری از مناطق کشور ما کارگاه‌های کوچکی برای ظروف مسی و سفید کردن آن‌ها وجود دارند.

نگهداری بهینه از ظروف مسی در منزل

اکنون که روش‌های مفید برای سفید کردن این ظروف را آموختیم، نیاز است تا شرایط بهتر برای نگهداری از آن‌ها را نیز یاد بگیریم. این ظروف به دلیل ساخته شدن از فلز مس نیاز به نگهداری ویژه دارند. در صورتی که قصد دارید برای نخستین بار از ظروف مسی برای پخت و پز استفاده کنید، بهتر است یک بار درون آن مقداری شیر ریخته و بجوشانید. سپس شیر را دور بریزید و سپس از ظروف مسی استفاده کنید.

طولانی شدن عمر ظروف مسی
پس از استفاده از ظروف مسی شستشوی آن را با یک پارچه نرم و به همراه تاید و به صورت دستی انجام دهید. برای طولانی شدن عمر این ظروف بهتر است از مواد شوینده شیمیایی موجود در بازار استفاده نشود. نگهداری طولانی مدت غذا مخصوصا غذاهای اسیدی درون ظروف مسی باعث از بین رفتن پوشش داخلی آن می‌شود. بنابراین سعی کنید حتی الامکان از پختن یا نگهداری این غذاها در این ظروف پرهیز کنید. جا افتادن غذا در این ظروف بهتر انجام می‌شود. از این رو بسیاری از افراد آن را برای پخت و پز انتخاب می‌کنند.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط