جمعه 06 مهر 1403 - 02:56

کد خبر 110106

شنبه 10 تیر 1402 - 09:00:00


جشنواره قصه‌گویی نهاد کتابخانه‌های عمومی؛ فرصتی مغتنم برای کتابداران و کتابخوانان


ایبنا/ دومین دوسالانه قصه‌گویی مرحله منطقه‌ای با عنوان نهال امید به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان مازندران با مشارکت استان‌های گلستان و گیلان با هدف ترویج سنت قصه‌گویی، گسترش خدمات جنبی کتابخانه‌ها و ایجاد انگیزه مطالعه در مجموعه گردشگری میزبان بابلسر برگزار شد.
قصه‌گویان منتخب جشنواره قصه‌گویی استان مازندران به روایت قصه‌های کودکانه خود با محوریت موضوعات مسائل روز جامعه، «موضوعات آزاد»، «سبک زندگی ایرانی اسلامی»، «شعار سال؛ تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» (موضوع ویژه) به عنوان موضوعات محوری پرداختند.
در پایان ضمن قرائت بیانیه هیئت داوران از 6 برگزیده منطقه‌ای رقیه رضوان رستمی، سارا خواجه، علی رجبلو، زهرا اسدی جمنانی، راحمه شهریاری و مریم مجدهادی و از فاطمه سادات جعفری سمیه قمی شورکائی و زهره خالقی به عنوان نفرات شایسته تقدیر، قدردانی شد.
 این جشنواره با همت همکاران تلاشگر و کتابداران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با هدف ترویج سنت قصه‌گویی، گسترش خدمات جنبی کتابخانه‌ها و ایجاد انگیزه مطالعه، با شعار «قصه خوب؛ نسل خوب» آغاز و موضوعاتی چون «مسائل روز جامعه»، «موضوعات آزاد»، «سبک زندگی ایرانی اسلامی»، «شعار سال؛ تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» (موضوع ویژه) نیز به عنوان موضوعات محوری آن درنظر گرفته شده بود. با 2 برگزیده مازندرانی این جشنواره گفت و گو کردیم.

جشنواره قصه‌گویی فرصت ارزشمندی برای مربیان است

برگزیده جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای، در گفت و گو با ایبنا اظهار کرد: روند برگزاری جشنواره قصه‌گویی بسیار عالی بود اما ترجیح بر این بود فاصله بین استانی و منطقه‌ای و ملی کمتر باشد.
رقیه رضوان رستمی افزود: حضور در این دوره‌ها  و به ویژه آموزش‌هایی که توسط مربیان داده می‌شود بسیار ارزشمند و کاربردی است.
مسئول کتابخانه آیت‌الله ایازی رستمکلا بهشهر گفت:  برگزاری چنین دوره‌هایی تاثیر بسزایی بر کتابداران دارد و از تجربیات خود در کتابخانه استفاده خواهند کرد.
رضوان رستمی تصریح کرد: تفاوت این دور نسبت به جشنواره  دوره قبل، حضور بیشتر اعضا در جشنواره  است اگرچه که نمی‌توان گفت این مسئله در راستای بهتر برگزار شدن جشنواره بوده یا خیر.
مسئول کتابخانه آیت الله ایازی رستمکلا بهشهر ادامه داد: به این دلیل که هزینه‌های صورت گرفته برای اعضا شاید بازخوردی در کتابخانه‌ها نداشته باشد، بهتر بود تعداد کمتری از اعضای کتابخانه‌ها برگزیده می‌شدند و  یا در بخش جدا و ویژه‌ای قرار می‌گرفتند، مانند بخش  قصه 90 ثانیه‌ای که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان در جشنواره‌ها می‌گنجاند.
 
قصه‌گویی از خدمات موثر نهاد کتابخانه‌های عمومی است
دیگر برگزیده این جشنواره اظهار کرد: این دوره با ارسال اثر قصه‌گویان در دو رسته کتابدار و غیرکتابدار شامل اعضای کتابخانه ها، مربیان مدارس و کانون پرورش فکری، و دیگر اقشار از طریق ارسال فیلم قصه‌گویی در سامانه الکترونیکی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آغاز شد.
زهرا اسدی جمنانی با اشاره به اینکه پس از انتخاب برترین آثار، برگزیدگان این مرحله،  به صورت حضوری با هم رقابت کردند، افزود: هر استان معرف ۶ قصه گو از 2 رسته بود.
وی گفت: در مرحله منطقه‌ای که استان مازندران  میزبان استان‌های گلستان و گیلان بود، ۱۸ نفر به رقابت پرداختند و ۶ نفر از هر سه استان انتخاب شدند و به مرحله ملی راه پیدا کردند.
برگزیده جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای تصریح کرد: قصه و قصه‌گویی را دوست دارم و با اطمینان می‌توان گفت که قصه‌گویی یکی از خدمات ویژه و بسیار موثر کتابخانه‌های عمومی کشور است.
اسدی با بیان اینکه حضور در جشنواره قصه‌گویی و شنیدن و دیدن قصه‌های اجرا شده در کسب مهارت و آموزش بیشتر بسیار تأثیرگذار بود، ادامه داد:  این مسئله باعث می‌شود در جشنواره‌های قصه‌گویی  در سال‌های آینده، حضور پررنگ‌تری داشته باشیم تا به رشد و تقویت بیشتر این مهارت در خودم کمک کنیم.

وی با اشاره به اینکه جشنواره قصه‌گویی ظرفیت بسیار مهمی برای شناسایی هنرمندان قصه‌گو در بین کتابداران و اعضای کتابخانه‌ها است، خاطرنشان کرد: ظرفیتی که با شناسایی و کسب تجربه بیشتر این افراد،  سبب شد تا خدمات بهتری برای تشویق به مطالعه و کتابخوانی صورت گیرد.
اسدی با بیان اینکه این جشنواره سبب تعامل بیشتر کتابداران و پدران و مادران قصه‌گو شد، اظهار کرد: افرادی که می‌توانند در بسیاری از برنامه‌های کودک و نوجوان کتابخانه مشارکت کنند و به عنوان یک قصه‌گوی توانمند، دوشادوش کتابداران در پیشبرد رسالت کتابخوانی و کمک به رشد و تعالی فکری کودکان و نوجوانان گام بردارند.
این برگزیده منطقه‌ای جشنواره قصه‌گویی درباره تفاوت برگزاری جشنواره با دوره گذشته، گفت: در این جشنواره 2 رسته کتابدار و غیرکتابدار از هم جدا بود و در رسته خود مورد ارزیابی قرار گرفتند، بعضی دستگاه‌های فرهنگی که متولی قصه‌گویی بودند در جشنواره قبلی به موازات کتابداران که قصه و قصه‌گویی یکی از مهارت‌های آنها است به رقابت پرداخته بودند.
اسدی افزود: در این دوره، سهمیه ورود از هر مرحله به مرحله بعد مشخص بود و زمان‌بندی برای اجرا، بهتر صورت گرفت، قصه‌گویی در بخش دیجیتال از بخش‌های جدید جشنواره بود و برای کسانی که  ضمن داشتن فن بیان و لحن مناسب، از توانمندی در اجرای قصه دیجیتال و استفاده و انتشار آن در فضاهای مجازی برخوردارند بخش مناسبی بود.
وی با بیان اینکه برگزاری هر جشنواره، سختی‌ها و شیرینی‌های خاص خود را دارد، تصریح کرد: در هر 2  دوره برگزاری، یکی از دست‌اندرکاران جشنواره بودم و همچون همه دست‌اندرکاران جشنواره، دغدغه  بسیاری برای اجرای بهتر جشنواره داشتم.
اسدی گفت: امیدواریم کاربران کتابخانه‌های عمومی، کارکنان دستگاه‌های اجرایی و همکاران خوب ما در مازندران، گلستان و گیلان از برگزاری جشنواره توسط تیم اجرایی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مازندران رضایت داشته و خاطرات شیرینی برای آنها رقم بخورد.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط