جمعه 30 شهریور 1403 - 06:03

کد خبر 11188

دوشنبه 14 فروردین 1402 - 10:20:00


روزه اولی‌ها و رفتن به مدرسه


خراسان/ از امروز با بازگشایی مدارس بعد از تعطیلات نوروزی، روزه اولی‌ها باید نکات بیشتری را رعایت کنند که در ادامه ، مرور سریعی بر آن‌ها داریم
 
    فعلاً لبنیات را بی‌خیال
هرچند روزه اولی‌ها در سن رشد هستند و مصرف لبنیات برای آن‌ها ضروری است، اما طبع لبنیات سرد است و باعث ضعف و افت فشار می‌شود. کشک هم تشنگی را بیشتر می‌کند. پس بهتر است در ماه مبارک مصرف لبنیات روزه اولی‌ها را کم کنیم.
    مصرف  آب موقع سحر
 در ظاهر تصور ما این است که اگر فرزندمان موقع سحر آب زیادی بنوشد در طول روز کمتر تشنه می‌شود، اما با این‌کار آنزیم‌های گوارشی رقیق می شود و نه تنها مشکل تشنگی رفع نمی‌شود بلکه چالش‌های دیگری هم ایجاد می‌شود. بنابراین بهتر است بچه‌ها از نوشیدن زیاد آب در وعده سحر خودداری کنند. خوردن شربت‌های سنتی و دمنوش‌ها در طول افطار تا سحر و مصرف سالاد کاهو با سبزیجات دیگر و البته بدون سس، می‌تواند راهکار خوبی برای رفع عطش باشد.

    حتماً سحری بخورند
 ممکن است بچه‌ها به دلیل آن‌که صبح زود باید بیدار شوند ترجیح بدهند بدون خوردن سحری روزه بگیرند، اما از عواقب این کار مطلع هستید و خوردن سحری بسیار مهم است. مگر این‌که آخر شب وعده کاملی خورده باشند و در عین حال در وعده سحر هم یک وعده سبک و مقوی داشته باشند که آن‌هم  ممکن است باعث ضعف شود.
    ورزش سنگین ممنوع
 قبل از افطار به دلیل ضعف و بی‌حالی و بعد از افطار به دلیل احتمال بروز مشکلات گوارشی و... ورزش سنگین به‌نفع روزه اولی‌ها نیست.
    وعده‌های بی‌ارزش
 خوردن غذاهای شکم‌پرکن با ارزش غذایی کم، سرخ‌کردنی‌ها و فست‌فودها در افطار نمی‌تواند نیاز بدن برای روزه گرفتن را فراهم کند.
    خواب کافی
 شاید در طول تعطیلات بچه‌ها تا سحر بیدار بودند و در طول روز می خوابیدند اما با شروع مدارس، بهتر است بعد از افطار تا سحر خواب کافی را داشته باشند تا در طول روز با چالش کم خوابی مواجه نشوند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط