چهارشنبه 04 مهر 1403 - 20:55

کد خبر 113117

دوشنبه 12 تیر 1402 - 12:51:26


روایت‌های شاعرانه از پرواز شماره ۶۵۵


ایبنا/ مجموعه شعر «پرواز تا آسمان» روایتی شاعرانه در خصوص شلیک به هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس به فرمان فرمانده راجرز آمریکایی است که به اهتمام اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هرمزگان چاپ شده است.
این مجموعه، غم سنگینی را به زبان پُر احساس شعر بیان می‌کند. اشعار اغلب نو و کوتاه که ضمن روانی، بار معنایی فراوانی را به دوش می کَشند. اشعاری که شَرجی تیرماه و شِلیک بی شرمانه شیطان بزرگ به قلب مردمان مهربان ایران زمین را به تصویر می کشند.
ویلیام راجرز فرمانده منفور ناو آمریکایی، شخصیت نفرین شده این اثر است. او دستور داد تا دیوارهای صوتی بشکند و ۲۹۰ انسان گرامی بی‌دلیل به کام دریا بروند. جزیره هنگام و خلیج فارس، دهم تیرماه سال ۱۳۶۷ را هرگز فراموش نمی‌کند و هموطنان قدرشناسمان هر سال به این مناسبت با تقدیم گُل و ذِکر فاتحه یاد و خاطر شهدای پرواز پُرخطر ۶۵۵ را گرامی می دارند.

«پَرواز تا آسمان» مجموعه شعر اولین جشنواره ادبی، با موضوع انهدام هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس به فرمان فرمانده راجرز آمریکایی است. این اثر با 45 قطعه شعر کوتاه و زیبا میزبان مخاطبانش است. از آنجایی که بعضی از اشعار، نامگذاری نشده اند، فهرست مطالب با نام شاعران بدون توجه به حرف الفبا لحاظ شده و کتاب بدون مقدمه با شعر «روزی که تو را از دهان ماهی ها گرفتم» اثر «یاسمن عباسی» شاعر مینابی، آغاز می‌شود.
دومین شعر را حجت وطن دوست، خلق کرده است. پرواز ارغوانی به ذوق و قلم زینب الله پرست، پدید آمده است. «پرواز آخر» و دو شعر بی نام دیگر را یعقوب سَهو زاده سروده است. لقمان نظری، مهدی ناصریان، سید ابراهیم حسینی، یحیی دهقانی، مهشید صابری، اعظم رمضانی، فرزانه باستین، مجتبی مجتهدی، محمد دهقانی، علی فردوسی، ابراهیم آرمات، مهدی محمودی و سیاوش امیری نیز آثاری در این مجموعه دارند. شاعر اشعار «جان وطن» محمد علی سرخیلی؛ «قصه ماهی»، هانیه هادی نژاد و «چشم دوخت» غزل زارعی است. شعر «فرشته ها» را میثاق برغش؛ «دریای سرخ» را علیرضا جمالی؛ «روز دلگیر» را نجوا آلبوناصر و «کوسه ها» را محمد رشیدی سروده است.


شعر «خورشید خاموش» به قلم عطیه عالی پور؛ «صدای رفتن» با ذوق ام البنین ده پیما؛ «پرنده می شوند» با احساس پانیز پیشدار؛ «اوج آرزوها» با هنر غزل عباس نژاد؛ «پرواز» با اندیشه محمد تلخانی و «پرواز قرمز» به همت بهنوش بلالی پور خلق شده اند. «رقص سرخ» شعر حمید رستمی؛ «داغ دریا» اثر فاطمه رحمانی؛ «بارید بر پهنای خون پرهای عاشق» شعر زیبای ایرج انصاری فرد و «از آن روزی که پروازت» را اطهر قوامی آفریده اند.
«پرواز تا آسمان» این نام آسمانی برگرفته از پرواز ۶۵۵ ایران که با شلیک سیاه ناو جنگی موشک انداز «یو اس وینسنس» به «پرواز قرمز و رقص سرخ» نیز نام گرفت.

این اثر به پیشگاه شهدای حمله تروریستی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران تقدیم شده است.
واژه‌های پر تکرار دردآور و غم‌انگیزی نظیر شهادت، پرواز، آسمان، دریا، موج، خلیج فارس، هواپیما، شلیک، عشق، ایرباس، آخرین، سفر، پرنده، مادر و کودک، محتوای کتاب را از اندوه آکنده کرده‌اند.
شعری از کتاب با عنوان «روز دلگیر» اثر نجوا «آلبوناصر»:
دریا شکست
موج برداشت
اعلام کرد اخبار
پرواز ۶۵۵
برای همیشه به آسمان رفت

بغض در گلوی آن روز
شکست
تکه
تکه
تکه...

شعری دیگر: «پرنده می شوند» اثر «پانیز پیشدار»:
بچه ها «پرنده می‌شوند»
قلبشان که تند تند می‌زند

بال در می آورند
پرنده ها
آسمانی اند.
«پرواز تا آسمان» به اهتمام اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس هرمزگان توسط «نشر امینان» در سال ۱۳۹۸، با شمارگان ۵۰۰ نسخه، در قطع رقعی، به قیمت ۹ هزار تومان چاپ شده است.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط