دوشنبه 02 مهر 1403 - 10:54

کد خبر 11539

دوشنبه 14 فروردین 1402 - 14:20:00


نسخه‌پیچی باران‌های بهاری برای داروخانه گیاهان دارویی در خراسان جنوبی


فارس/ یکی از محققان و استادان گیاهان دارویی خراسان جنوبی گفت: امسال به واسطه بارندگی های با عافیتی که در استان شاهد بودیم، شاهد رویش اغلب گونه های داروهای گیاهی در خراسان جنوبی هستیم و اگر این بارندگی ادامه یابد به طور حتم این گونه‌های گیاهی دانه هم خواهد داد.

هرچند با قهر ۲۲ ساله طبیعت رمقی در تن زمین تشنه خاکی و کوهستانی خراسان جنوبی باقی نمانده اما باران های انتهای فصل زمستان سال قبل و ابتدای بهار امسال سبب شده تا کمی زمین تنشه استان رفع عطش کند جانی هرچند اندک بگیرد.

خون تزریق شده باران در رگ های خشک زمین سبب شده کمی خاک سله بسته و ترک ترک خورده خراسان جنوبی جانی تازه بگیرد.

قلقلک باران بر تن زمین خشکیده استان سبب شده تا هر آن چه در دل سیاه زمین نایی برای سر برآوردن نداشت با خون تزریق شده باران به رگ ها و مویرگ های آن کم کم این تن بی جان روح در آن دمیده شود سر از زمین بیرون آورد و به تماشای نور و روشنایی بنشیند.

حال که کمی زمین تشنه خرسند از رحمت باران های بهاری ست هر آن چه در دل دارد برون می ریزد و فریاد می زند که اگر به رگ های این کان کمی باران تزریق شود جانی تازه در کالبده مرده اش تنیده می شود با جان گرفتن زمین مرده و فسرده خراسان جنوبی هم جانی دوباره می گیرد.

چرا که هر آن چه از داروها و گل ها و گیاهان دارویی که در جغرافیای خراسان جنوبی می رویند از دل زمین سر درآورده می شوند ممری برای درآمد روستاییان و منبع آذوقه ای برای دام های دامداران این دیار زخم خورده از زلزله خاموش طبیعت که ۲۲ سال است تن زمین این سرزمین از ایران زمین را مدام به لرزه درآورده است.

حال که کمی پنجره های ابری آسمان درهای بارانیشان را به روی خراسان جنوبی گشوده اند انواع و اقسام گیاهان دارویی هم به سر شوق آمده از تاریکی می خواهند به نور و روشنایی برسند.

روزهای پر رونق داروخانه طبیعت

برای همین اگر این روزها مهمان طبیعت خراسان جنوبی باشی شاهد پوشیدن پیراهن مخملی سبز و رنگارنگ گل ها و گیاهان دارویی بر تن این استان که بیش از هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی دارویی در داروخانه طبیعت آن می روید خواهید بود.

هرچند گران ترین داروی گیاهان جهان (زعفران) که در این خطه از دنیا می روید فصل برداشت پاییز است اما اغلب گیاهان دارویی خراسان جنوبی در این فصل در دشت و دمن، کوه، مرغزار، بیابان و... می روید.

این روزها بوی پونه وحشی که کنار جوی های روان آب می روید تو سرمست می کند تا همراه با بوی کرفس های وحشی هر دو را از دامن طبیعت بچینی و سر سفره، عطر  آنرا با مهمانان به اشتراک بگذاری.

این روزها بوی که گل های بهاری همراه با گل های لاله ای که اغلب دشت های خراسان جنوبی را معطر کرده اند باید به دل کوه و دشت و دمن بزنی و شیشه عطر وجود و روحت را مالامال از این عطرهای فصلی کنی.

داروهای گیاهی ممر درآمدی برای خراسان جنوبی ها

برداشت گیاهان دارویی در این روزها به ممر درآمدی برای اغلب روستاییان و عشایر خراسان جنوبی مبدل شده و از این طریق می توانند کمک خرجی برای خانواده باشند و اگر هم بتوانند امکانات و تجهزات فرآوری آن را فراهم آورند که نور الی نور می شود می توانند از این طریق به درآمدی پایداری دست یابند و یا شاید هم زمینه اشتغال عده ای دیگر را در کنار خویش فراهم آوردند.

همان طور که همگان واقفند اغلب گیاهان دارویی نیاز به آب کمی دارند و اگر درهای رحمت آسمان به روی خراسان جنوبی باز شود شاهد رویش این گونه های گیاهی در اغلب نقاط استان خواهیم بود همانند همین اتفاقی که با نزول باران های بهاری در خراسان جنوبی افتاد.

باران های با عافیت و رویش گیاهان دارویی

آن طور که پویان، یکی از محققان و استادان گیاهان دارویی خراسان جنوبی اظهار داشت: امسال به واسطه بارندگی های با عافیتی که در استان شاهد بودیم اکنون شاهد رویش اغلب گونه های داروهای گیاهی در خراسان جنوبی هستیم و اگر این بارندگی ادامه یابد به طور حتم این گونه های گیاهی دانه هم خواهد داد.

وی وضعیت رویش گیاهان دارویی را در بهار امسال در مقایسه با سال های قبل مطلوب دانست و ادامه داد: اگر بارندگی ها طی امسال و سال آینده به همین منوال ادامه یابد به طور حتم شاهد بازگشت دوران طلایی گیاهان دارویی در خراسان جنوبی خواهیم بود چرا که ۲۲ سال استمرار قهر طبیعت سبب شده تا در برخی از سال ها برخی گونه ها گیاهی به هیچ وجه رویشی نداشته باشد.

رویش مینای بیرجندی یا همان مستار

به گفته وی امسال گونه گیاهی مینای بیرجندی که در اصطلاح محلی به آن مستار می گویند بیش از دیگر گونه های گیاهی شاهد رویش آن خواهیم بود.

مسئول مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی که حدود ۳۵ جلد کتاب در زمینه گیاهان دارویی و خواص آن و بیش از ۴۰ مقاله علمی و تحقیقاتی در این رابطه منتشر کرده است، یکی دیگر از گونه های گیاهان دارویی استان که در مناطق مرطوب چشمه ای می روید را مسیچه عنوان کرد که امسال رویش خوبی دارد.

پویان دیگر گونه های گیاهان دارویی که مردم بیشتر آن را می شناسند و به طور معمول آن را می چینند اسطوخدوس، گل زوفا، گل بوی مادران، کاکاتی و... برشمرد و ادامه داد: امسال به طور حتم رویش این گونه ها دارویی گیاهی را در سطح بیشتری از عرصه های زراعی، مرتعی و باغی خراسان جنوبی شاهد خواهیم بود.

خراسان جنوبی جزء ۵ استان برتر تولید گیاهان دارویی

خراسان جنوبی یکی از مناطق مستعد تولید گیاهان دارویی در کشور است که در منابع مختلف تعداد گونه‌های گیاهی آن را بیش از هزار و ۳۰۰ گونه معرفی کرده‌اند و این استان جزو پنج استان برتر کشور از نظر سطح زیرکشت و تولید گیاهان دارویی است که آن چنان که باید و شاید بهره لازم را از این منبع درآمدی نبرده ایم.

این استان سرزمین زیره سبز، گل ‌محمدی، خاکشیر، آویشن، نعنا فلفلی، رزماری، اسطوخدوس، بابونه، ختمی، پنیرک، شیرین بیان، کاسنی، همیشه بهار، سرخارگل، آلوئه ورا و گل گاو زبان است که زعفران در صدر آنها قرار دارد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط