جمعه 30 شهریور 1403 - 10:11

کد خبر 11601

دوشنبه 14 فروردین 1402 - 15:10:00


نهاد قضایی در خدمت اهداف سیاسی


صبح نو/متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

فواد ایزدی درباره ماجرای دادگاهی شدن ترامپ گفت: مشکل ترامپ این نیست که با خانم فعال در حوزه فیلم‌های مستهجن ارتباط داشته، چون در آمریکا این کار جرم نیست، حتی پول دادن به این خانم هم مشکل قضائی نداشته و اتهام او این است که این پول از طریق وکیل و به دستور ترامپ پرداخت شده و بعد در اسناد مالیاتی ترامپ، این مبلغ به عنوان خدمات حقوقی وکیل ثبت شده است. وی افزود: به‌نوعی به این دلیل که اصل داستان عوض شده و پنهان شده است، در اسناد مالیاتی ادعای خلاف ثبت شده جرم است و اگر این موضوع صراحتا در اسناد ذکر شده بود، مشکلی نداشت. اما برای همین مساله هم معمولا در حد اعلام جرم در این سطح نیست و روال است که وقتی این‌گونه تخلفات کشف می‌شود، افراد در دادگاه جریمه شوند و ماجرا تمام شود. 


ایزدی گفت: در آمریکا دو نوع جرم وجود دارد؛ جرمی که در حد جریمه نقدی است و با جریمه پرونده بسته می‌شود و دیگری، در دادگاه جرم‌های جدی‌تر است که دادگاه و هیأت‌رئیسه تشکیل می‌شود و بحث‌های سنگین‌تری است و ممکن است زندان داشته باشد اما جرم ترامپ در دادگاه از نوع جرایم مادی بود، نه جرایم سنگین و همین ماجرا را سیاسی می‌کند.

وی درباره ادعای رسانه‌های آمریکا درباره جرایم سنگین‌تری که به‌زودی از ترامپ اعلام می‌شود اظهارکرد: قرار است روز سه‌شنبه با حضور ترامپ در دادگاه، سی‌وچند اتهام به او وارد شود و اینکه این اتهام‌ها چه هست را کسی نمی‌داند، غیر از همان مدعی‌العمومی که این اعلام جرم را کرده است. یعنی خود ترامپ هم نمی‌داند و قرار است در دادگاه نیویورک اعلام شود. منتها آن چیزی که در رسانه‌ها مطرح است به‌عنوان پرونده اصلی، همان پرداخت پول به آن بازیگر فیلم‌های مستهجن است و سال‌هاست که بحث‌های اقتصادی از فعالیت‌های ترامپ مطرح بوده است و حتما در این سی‌وچند اتهام، موارد دیگری هم وجود دارد اما آن چیزی که نیاز به حضور فرد در دادگاه است و از سطح جریمه بالاتر است، داستان پرداخت پول است اما هنوز جزئیات پرونده مشخص نیست.ایزدی درباره اینکه چرا چنین دادگاهی را سیاسی می نامد، گفت: چون تخلفات این‌چنینی در آمریکا زیاد است و زمانی که کشف می‌شود با جریمه فیصله پیدا می‌کند و تمام می‌شود اما اینکه ادامه پیدا کرده، نشان می‌دهد پرونده سیاسی است. فرد مدعی‌العموم که در ایالت دموکرات از ترامپ اعلام جرم کرده هم دموکرات است. سیستم قضائی در آمریکا برخلاف سیستم قضائی در ایران که افراد استخدام و کارمند هستند، این‌طور نیست و افراد برای به دست آوردن جایگاهی تبلیغات می‌کنند،؟ برای کنگره و انتخاب می‌شوند و فردی که الان مدعی‌العموم است، در شعارهای انتخاباتی گفت که من با پرونده ترامپ بحث‌های جدی‌تری دارم، برخلاف آن افراد قبلی؛ چون این پرونده برای هفت سال پیش است و ارتباط ترامپ هم برای سال ۲۰۰۶، یعنی  مربوط به ۱۶ سال پیش است که افراد قبلی پیگیر نبودند که فرد جدید به ماجرا رود سیاسی کرده که البته ممکن است این کار به نفع ترامپ تمام شود.وی ادامه داد: چنین کاری محبوبیت ترامپ را در بین جمهوری‌خواهان بیشتر می‌کند. همین الان هم محبوبیت او بالا رفته است و افرادی هم که رقیب ترامپ هستند، در حزب از او دفاع کرده‌اند؛ چراکه اکثر قریب به اتفاق جمهوری‌خواهان این رفتار را سیاسی دانسته و ترامپ را قربانی مسائل سیاسی می‌دانند. ایزدی در پاسخ به این سوال که فرد دموکرات مدعی‌العموم چرا باید به ترامپ برای محبوبیت بیشتر کمک کند، گفت: دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴ با بایدن مشکل دارند. او مشکلات جسمی و اصولی دارد و اگر جمهوری‌خواهان نامزد قوی داشته باشند، بایدن می‌بازد اما الان در نظرسنجی‌ها، بایدن در مقابل ترامپ پیش است و بر همین اساس در انتخابات جدید احتمال بردن بایدن در مقابل ترامپ بیشتر است تا نامزد قوی و دموکرات‌ها هم بدشان نمی‌آید که ترامپ به نامزدی برسد تا دوباره نامزدشان ببرد. پس با این کار به محبوبیت ترامپ در بین مردم ضربه زده اما نامزدی او را در بین هم‌حزبی‌هایش قطعی کرده و به نوعی انتخابات را به نفع خودشان می‌کنند.وی درباره دادگاه روز سه‌شنبه ترامپ خاطرنشان کرد: به‌صورت معمول فردی که به دادگاه می‌آید را دستبند زده و این کار نوعی دستگیری حساب می‌شود، منتها ترامپ چون رئیس‌جمهوری سابق است و محافظ دارد، ورودش به دادگاه همراه با محافظین است و به دلیل حضور محافظین، کسی به ترامپ دستبند نمی‌زند. او فقط تفهیم اتهام می‌شود و معمولا افراد وثیقه می‌گذارند و آزاد می‌شوند و معمول نیست ترامپ را به زندان ببرند تا روزی که دادگاه تشکیل می‌شود دوباره باید بازگردد.


وی افزود: البته ترامپ متوجه است که این کار به نفعش است و باید در بین نامزدهای جمهوری‌خواه پیروز شود، برای همین سروصدا و مظلوم‌نمایی زیادی دارد و ممکن است طرفدارانش در نیویورک و منهتن تظاهرات کرده و شویی برگزار شود اما این حرف که ترامپ قربانی طراحی سیاسی است هم درست است، چون از طرفی برای او نفع دارد و هم غلط است، چون از طرفی برای او ضرر دارد و افرادی که این ماجرا را طراحی کرده‌اند، با این ذهنیت طراحی کرده‌اند که کمک کنند ترامپ نماینده حزب شود و بتوانند او را راحت‌تر شکست بدهند.ایزدی خاطرنشان کرد: این اتفاق اولین‌بار است در آمریکا رخ داده و برخی افراد هستند که اعتقاد دارند این کار خوبی نبوده است، چون اولا مدعی‌العموم انتخاب می‌شوند و نیویورک منطقه دموکرات‌نشین است و همین اتفاق ممکن است در منطقه جمهوری‌خواه‌نشین رخ دهد و مدعی‌العموم اعلام جرم علیه دموکرات‌ها کند که آنها از این پرونده‌ها کم ندارند مثلاً پسر بایدن و ... و این وضعیت را تاکنون در آمریکا نداشته‌ایم و خود همین اتفاق از نشانه‌های افول آمریکا است. وی افزود: معمولا در آمریکا استفاده ابزاری از سیستم قضایی کمتر بود و الان آمریکا تبدیل می‌شود به کشوری نابسامان که نهادهای قضایی تبدیل به ابزاری برای پیش‌برد مسائل سیاسی خواهد شد، برخلاف ادعاهایی که داشتند که در آمریکا این‌طور نیست. واقعیت این است که سیستم آمریکا دچار تزلزل شده این هم نشانه‌ای از روند افول آمریکا است. ایزدی درباره بازداشت احتمالی ترامپ، گفت: اصل داستان چون برای نخستین‌بار است که رخ می‌دهد، نمونه قبلی برای مقایسه وجود ندارد اما طول می‌کشد این پرونده‌ها به رای نهایی برسند و برخی معتقد هستند تا پرونده به دادگاه برسد، بحث‌های انتخاباتی تمام می‌شود. البته باید دید که رسیدگی در این مورد ویژه می‌شود یا روند عادی را طی می‌کند.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط