جمعه 30 شهریور 1403 - 10:17

کد خبر 11613

دوشنبه 14 فروردین 1402 - 15:35:00


نماینده سابق کارگران: جامعه کارگری سال سختی در پیش دارد


هم میهن/متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

ناصر چمنی نماینده سابق کارگران در جلسه شورای عالی کار: جامعه کارگری سال سختی در پیش دارد
 
جلسه شورای عالی کار برای تعیین حقوق کارگران با حضور نمایندگان جامعه کارگری، کارفرمایان و دولت برگزار می‌شود. هر چند ناصر چمنی، از نمایندگان سابق کارگران که سال‌ها در آن جلسات شرکت داشته معتقد است که دولت نیز یک کارفرمای بزرگ محسوب می‌شود و در نهایت حرف خود را به کرسی می‌نشاند. او که ریاست بر کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری ایران را در کارنامه دارد، در گفت‌وگو با هم‌میهن عنوان کرد: دولت بیشترین نفوذ خود را در مورد حقوق و دستمزد انجام داد و توانست با سرکوب مزد آن را با ۲۷ درصد افزایش عملیاتی کند. افزایش ۲۷ درصدی حقوق کارگران نشان‌دهنده این است که جامعه کارگری سال سختی را پیش رو خواهد داشت.

‌خروجی جلسه تعیین مزد که اواخر سال گذشته برگزار شد را چگونه تحلیل می‌کنید؟
این یک جلسه سه‌جانبه بین دولت، کارفرمایان و کارگران است که در اصل باید دولت را نیز یک کارفرمای بزرگ در نظر گرفت که می‌تواند خواسته‌های خود را به کرسی بنشاند، پس باید جلسه را دوجانبه فرض کنیم. این موضوع در جلسه پیش از عید خیلی پررنگ‌تر از سال‌های قبل بود و دولت بیشترین نفوذ خود را در مورد حقوق و دستمزد انجام داد و توانست با سرکوب مزد آن را با ۲۷درصد افزایش عملیاتی کند. بنده چندین سال در این جلسات حضور داشتم و دیدم که چگونه دولت‌ها جوی را به‌وجود می‌‌آورند تا خواسته خود را به کرسی بنشانند. امسال نیز دولت بی‌سابقه‌ترین نفوذ را انجام داد و وظیفه اصلی خود که نظارت است را کنار گذاشت. وظیفه اصلی وزیر کار که در ماده ۴۱ آمده، نظارت بر اجرای قانون کار است اما ایشان مسئولیت خود را به‌خوبی انجام نداد. با این وضعیت تورم و فشاری که سال گذشته تحمل کردیم و امسال نیز ادامه یافته و دلار در حال گران‌تر شدن است نشان‌دهنده این است که جامعه کارگری سال سختی را پیش رو خواهد داشت.


‌نماینده کارگران چگونه می‌تواند مقابل آن دو کارفرما بایستد؟
ایستادن مقابل دولت و نماینده کارفرمایان کار سختی است. با صحبتی که با نمایندگان کارگری در جلسه شورای عالی کار انجام دادم، به این نتیجه رسیدم که آنها واقعا تلاش خود را انجام داده‌اند. افزایش ۲۷درصدی حقوق نیز به‌خاطر ایستادگی این دوستان بوده است. اگر صحبت‌های وزیر کار را بخوانیم خواهیم دید که ایشان همان ۲۰ درصد افزایشی که دولت برای کارکنان خود لحاظ کرده را مدنظر داشت که نشان می‌دهد وزیر به جای مدیریت و نظارت بر جلسه، این هدف را دنبال می‌کرد که حقوق تنها ۲۰درصد افزایش پیدا کند. البته باید به این نکته توجه داشت که وقتی در مورد دستمزد صحبت می‌کنیم، از درصد می‌گوییم ولی اگر آن را به‌عنوان پول نگاه کنیم خواهیم دید که مبلغ بسیار کمی به‌حقوق کارگران اضافه شده است. افزایش ۲۷درصدی حقوق قطعا مبلغ قابل توجهی در برابر تورم نخواهد بود. بنده چون تجربه حضور در این جلسات را دارم، نمی‌توانم به راحتی بگویم که نمایندگان کارگران می‌توانستند بهتر عمل کنند، واقعا هم نمی‌توانستند، چون وقتی دولت تصمیمی را می‌گیرد هیچ‌کس نمی‌تواند در مقابل آن ایستادگی کند. افزایش ۷درصدی نسبت به تصمیم دولت نشان‌دهنده این است که نمایندگان کارگران توانسته‌اند مقاومت کنند.

محمدرضا تاجیک نماینده کارگران در شورای عالی کار: تورم کاهش نیابد جلسه مجدد برگزار می‌شود
 
آیا افزایش ۲۷درصدی حقوق کارگران در زندگی آنها در سال جدید تاثیر مثبت خواهد داشت؟ محمدرضا تاجیک، نماینده کارگران در جلسه شورای عالی کار در گفت‌وگو با هم‌میهن عنوان کرد که به این موضوع امیدوار است، چون دولت قول مهار تورم را داده است. هرچند خود او نیز اذعان کرده کارگران از این میزان افزایش حقوق راضی نیستند، اما معتقد است باید پای تفاهم صورت گرفته ماند. تاجیک همچنین گفته این قول نیز داده شده که اگر میزان حقوق کارگران برای سال جدید راه‌گشا نبود، جلسه شورای عالی کار دوباره برگزار شود که البته خود او نیز آن را بعید می‌داند.

‌در جلسه شورای عالی کار چه روندی طی شد که در نهایت حقوق کارگران ۲۷درصد افزایش پیدا کرد؟
۲۵ ساعت جلسه بوده و بحث‌های زیادی رخ داده و قطعا در جلسات، چانی‌زنی و بحث‌های زیادی می‌شود. با توجه به اینکه در بحث تعیین دستمزد کارگران با کارفرمایان تضاد منافعی وجود دارد، اتفاقات زیادی در جلسه صورت می‌گیرد و در نهایت آن چیزی ملاک است که مورد توافق است.

‌یکی از نمایندگان کارگران در مصاحبه‌ای گفته بود ما رضایت دادیم اما راضی نبودیم. شما هم این موضوع را قبول دارید؟
ببینید، هرساله اعداد و ارقامی که در جلسه مطرح می‌شود، متفاوت است و چانه‌زنی و تفاهم صورت می‌گیرد و در نهایت شرکای اجتماعی به یک عددی رضایت می‌دهند. با توجه به اینکه سه طرف هم این موضوع را امضا کرده‌اند می‌توانم بگویم هرچه که بعد از آن بگوییم، بی‌معنی است. به‌هرحال دولت و نمایندگان کارگری و کارفرمایان نرخ جدید حقوق و دستمزد را امضا و آن را اعلام کرده‌اند.

‌با توجه به رشد 47درصدی تورم، افزایش 27درصدی دستمزد فشار زیادی به معیشت خانوار وارد می‌کند. کارگران چگونه می‌توانند در این شرایط حداقل‌های زندگی را تامین کنند؟
کارگران راضی نیستند و نقد زیادی به نرخ مصوب‌شده دارند، اما شرکای اجتماعی در شورای عالی کار در نهایت به این رقم رسید و تفاهم کردند. اجازه دهید بنده خیلی وارد ریز قضیه نشوم و الان باید ماحصل این تفاهم را ببینیم که در نهایت تصمیم شورای عالی کار چه بازدهی‌ای خواهد داشت. انشاءالله که برای جامعه کارگری گره‌گشا باشد. ما بارها این را گفتیم که به‌دنبال افزایش نیستیم، بلکه به‌دنبال این هستیم که کارگر بتواند قدرت خرید خود را حفظ کند یا آن را افزایش دهد. مطمئنا جامعه کارگری دیدگاه خود را دارد و کارفرمایان و دولت نظر خاص دیگری دارند، اما در نهایت به این رقم رسیدیم که امیدوارم برای جامعه کارگری گره‌گشا باشد. دولت قول مهار تورم را داده است. باید ببینیم در این زمینه چه راهکارهایی خواهد داشت و نتیجه را در جلسات بعدی پیگیری خواهیم کرد. حتی این قول داده شد که اگر اتفاقی رخ ندهد، جلسه دستمزد دوباره برگزار شود و تصمیم جدیدی گرفته شود.

‌پیش از این هم دولت وعده داده بود که فقر مطلق را ریشه‌کن کند، اما فقر مطلق با این میزان دستمزد رشد هم پیدا کرده است. چه مدت باید بگذرد که به این نتیجه برسید جلسه را دوباره برگزار کنید؟
بالاخره باید چند ماه فرصت داد. چون دولت قول مهار تورم را داده است. من امیدوارم نتیجه پیش‌رو به نفع کشورمان باشد.

‌سوال من هم همین بود. با این میزان دستمزد کارگر می‌تواند در سال ۱۴۰۲ خوب زندگی کند؟
عرض کردم با توجه به اینکه شرکای اجتماعی صورت‌جلسه را امضا کرده‌اند، به‌هرحال یک توافقی حاصل شده و ما نسبت به آن نقدی نداریم...

‌اما از رقم تعیین‌شده هم راضی نیستید...
بالاخره دیدگاه ما متفاوت است. نگاه جامعه و تشکلات کارگری به دستمزد است، اما وقتی تفاهمی صورت می‌گیرد باید توافقی که کردیم را بپذیریم و از آن حمایت کنیم و در نهایت ببینیم نتیجه آن در سال ۱۴۰۲ چه می‌شود.

‌پیش‌بینی می‌کنید جلسه شورای عالی کار در سال جدید تکرار شود؟
با توجه به برنامه‌ای که دولت در جلسه ارائه داد و صحبت‌هایی که شد ما هم نسبت به این موضوع خوشبین هستیم که اتفاق خوبی در سال جدید رخ دهد.
مطلب قبلی: قانون اسـاسی بازنگری یا اجرا؟ بعدیمطلب بعدی: مقاماتقبلی 
 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط