دوشنبه 02 مهر 1403 - 00:52

کد خبر 11757

دوشنبه 14 فروردین 1402 - 17:07:00


آبِ سد خمیران سر ریز شد


ایسنا/ فرماندار تیران و کرون از سر ریز شدن آب سد خمیران از توابع این شهرستان خبر داد و گفت: با توجه به حجم بارش‌های فصل زمستان و بهار در این منطقه آب در رودخانه‌های فصلی جاری شده است.

علی محمدی کیا، فرماندار تیران و کرون از سر ریز شدن آب سد خمیران اظهار کرد: آب‌های چشمه مرغاب و بارندگی‌های بالادست تیران و کرون در پشت سد شهید منتظری روستای خمیران قرار می‌گیرد.

وی افزود: از این منبع آبی برای آبیاری کشاورزی و همچنین تغذیه قنوات و چاه‌های آب چند شهرستان پایین دست استفاده می‌شود.

فرماندار تیران و کرون با بیان اینکه بارش‌های سال زراعی فعلی در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بود، تصریح کرد: کاهش بارندگی طی سه سال گذشته میزان آب این سد را کاهش و در یک مقطع یک ساله شرایط سختی را کشاورزان سپری کردند.

وی وضع نرمال بارندگی سالانه در این شهرستان را ۲۵۰ میلی‌متر اعلام کرد و گفت: از ابتدای پاییز تا ۱۳ فروردین‌ماه میزان بارش این شهرستان ۱۴ میلی‌متر بیشتر بوده که البته بیش بینی ادامه نزول رحمت پروردگار در روزهای بهاری را می‌کنیم.

محمدی کیا به ظرفیت ۷ میلیون مترمکعبی سد خاکی روستای خمیران اشاره کرد و گفت: سخاوت آسمان در این سال باعث شد تا حجم آب افزایش و از دهانه سد سرازیر شود.

به گفته وی، در حال حاضر آب در رودخانه فصلی جاری بوده و در صورت مدیریت صحیح این منبع توسط توزیع‌کنندگان آب کشاورزی، امسال نیازی به بازگشایی آب سد نداشته و همین سر ریز پاسخگو خواهد بود.

فرماندار تیران و کرون معتقد است، تحول در وضعیت بارش‌های این منطقه و جریان آب در رودخانه فصلی علاوه بر اینکه به کشاورزی کمک می‌کند در ایجاد جاذبه گردشگری و نشاط شهر نیز اثر دارد.

وی چشمه‌های جوشان آب در این شهرستان را از فرصت‌های ناب گردشگری طبیعی عنوان کرد و یادآور شد: حجم بالایی از هم استانی‌ها و هم‌وطنان از این چشمه‌ها واقع در روستای کرد علیا، مرغاب و احمدرضا برای تفریح استفاده می‌کنند.

محمدی کیا، سد روستای خمیران را عامل اصلی برای ایجاد روستای گردشگری معرفی کرد و ادامه داد: امکان راه‌اندازی ورزش‌های آبی در این منطقه فراهم بود که نیازمند مساعدت مسئولان آب منطقه‌ای است.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط