چهارشنبه 04 مهر 1403 - 10:51

کد خبر 121085

دوشنبه 19 تیر 1402 - 18:00:00


«دستور زبان نما» کتابی برای ورود به حرفه تولید تصاویر متحرک


ایبنا/ کتاب «دستور زبان نما» نوشته روی تامپسون و کریستوفرجی بوون است که توسط محمد گذرآبادی به فارسی برگردانده شده‌است به چاپ چهارم رسید. این کتاب اولین بار در سال 1393 توسط انتشارات ساقی به چاپ رسید و در نمایشگاه کتاب تهران 1402 به چاپ چهارم رسید.
این کتاب در هفت فصل نوشته شده است و بیشتر برای کسانی طراحی شده که تصمیم دارند داستان‌گویی با تصویر را تجربه کنند. تجربه ای که با قوانین پایه، مقررات، و روشهای رایج در زبان بصری و جهانیِ تصاویر متحرک به‌خوبی می تواند نتیجه بهتری بدهد. با توجه به اینکه این کتاب گفتارش را از اصول اولیه سینما مانند معرفی نما و اندازه نماهای مختلف آغاز می‌کند می تواند برای دانشجویان سینما و علاقه مندان به مقوله کارگردانی جزو کتاب‌های پایه به حساب بیاید.

در معرفی این کتاب و در پشت جلد آن نوشته است: این کتاب با شکل بنیادیِ قاب تصویر، انواع مختلف نما، و روشهای ترکیب بندیِ عناصر بصری در درون قاب آشنا می شود. به علاوه، اصول نورپردازیِ نما، جهت پرده، عناصر سه‌بعدی، حرکت دوربین، و بسیاری روشهای عمومی را که باعث خلق تصاویر غنی تر و چندلایه می شوند فرا می گیرد. از همه مهم‌تر این که کتاب، اطلاعات ضروری را برای گسترش دایره ی لغات بصریِ مخاطب در اختیارش می گذارد و به ورودش به حرفه تولید تصاویر متحرک در دنیای درحال رشد ارتباط بصری کمک می‌کند.
در دروس کارگردانی مباحثی چون هنر ترکیب بندی و قراردادن نماها درکنار یکدیگر، انواع حرکت‌های دوربین و شیوه استفاده از آنها در داستان‌گویی سینمایی و چگونگی طراحی حرکت بازیگران در فیلم جزو مسائل همیشگی کارگردانان محسوب می‌شود.  مباحث مهمی چون خط فرضی و روش‌های شکستن آن و قانون 30 درجه به همراه چگونگی ارتباط‌گیری با بازیگران فیلم و فهرست نماها و استوری بورد از سری دغدغه‌هایی محسوب می‌شود که یک کارگردان همواره با آن دست به گریبان است. توضیح و پرداختن به این مباحث باعث شده دستور زبان نما یکی از کاربردی ترین کتاب‌های موجود در زمینه کارگردانی فیلم در بازار کتاب ایران باشد.

با توجه به حجم نسبتا کم و اندازه مناسب رقعی و استفاده از کاغذ کاهی باعث شده کتاب «دستور زبان نما» کتابی قابل حمل و راحت برای مطالعه باشد. این کتاب در چاپ چهارم در شمارگان 1100 نسخه و با قیمت 80000 تومان روانه بازار نشر کتاب شده‌ است. انتشارات ساقی این کتاب را در 251 صفحه به چاپ رسانده‌است.    



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط