پنج‌شنبه 05 مهر 1403 - 00:52

کد خبر 121393

دوشنبه 19 تیر 1402 - 15:04:00


خانمم خیلی از زایمان می ترسد


خراسان/ یک سال و نیم است ازدواج کردم. الان هم خانمم دو ماه است که باردار هستند. خیلی ترس از زایمان دارد. تا آن جایی که می توانم، دلداری اش می دهم؛ اما باز هم ترس از زایمان دارد. چه کاری باید بکنم تا این ترسش ریشه کن شود یا از بین برود؟
مخاطب گرامی! همسر شما به دلیل این که به تازگی وارد مرحله جدیدی از زندگی اش شده، طبیعی است که استرس و ترس خاص خود را داشته باشد. همان طور که می دانید با تغییر نقش افراد، آن ها حالات روحی خاصی را تجربه می کنند. همسر شما نیز در این مرحله از زندگی آماده بر عهده گرفتن نقش مادری می شود بنابراین احساس ترس و دلهره را تجربه خواهد کرد و به طور کلی ترس از زایمان و مادر شدن طبیعی است.
راهکار هایی برای کم کردن ترس از زایمان
1-نگرش و ذهنیت همسرتان را مثبت کنید: اگر می خواهید همسرتان استرس و ترس نداشته باشد یا آن را به کنترل خودتان در بیاورید، مواظب نگرش و ذهنیت خود باشید و در مسیر مثبت آن را تغییر دهید؛ برای مثال ذهن همسرتان را با حرف های امیدوار کننده از آینده فرزندتان بسازید نه این که از اتفاقات ناگواری که برای بعضی مادران در زمان به دنیا آوردن فرزندانشان افتاده است، سخن بگویید. گفته اید به همسرتان دلداری می دهید؛ بنابراین این روز ها با دقت مراقب کلماتی که استفاده می کنید ، باشید و بدانید همه شان باید امیدوار کننده و بیان کننده خوبی های فرزند دار شدن باشد نه سختی های زایمان و....
2-با متخصصان مشورت کنید: از متخصصان مرتبط با این مسئله کمک بگیرید. من اطلاعات دقیقی ندارم که آیا اصلا همسرتان امکان زایمان طبیعی دارد یا سزارین و تشخیص این مسئله که برای همسرتان و جنین، زایمان طبیعی مناسب تر است یا سزارین، باید پس از مطالعه دقیق پرونده پزشکی شان ارائه شود؛ بنابراین مشورت با دکتر و راه حل هایی که به خانمتان در همین رابطه ارائه خواهد داد، قطعا راهگشا خواهد بود. با این حال توصیه می شود که خودتان هم درباره این موضوع مطالعه کنید و اطلاعات به دست آورید چرا که با مطالعه، آگاهی خود را بالا خواهید برد و انعطاف پذیری تان بیشتر خواهد شد.
3-از همسرتان بخواهید تکنیک های آرامش بخشی را انجام دهد: ریلکسیشن تاثیر زیادی در به دست آوردن آرامش، کنترل اعصاب و ترس و استرس دارد. این تکنیک دو شیوه طولانی و سریع دارد. شیوه طولانی آن را می توانید با کمک یک روان شناس انجام دهید اما برای اجرای شیوه سریع، ابتدا لباس راحت بپوشید و در وضعیت آرام بنشینید. ماهیچه های انگشت پا را منقبض کنید و تا 10 بشمارید. در انگشتان پا احساس درد و فشار می کنید سپس آن ها را رها کنید و به احساس آسودگی که در انگشتان پایتان ایجاد می شود توجه کنید. ماهیچه پا را منقبض کنید تا 10 بشمارید سپس رها کنید. به این ترتیب ران ها، شکم، کمر، گردن و صورت را منقبض کنید و بعد از این که تا 10شمردید رها کنید. در مدتی که این کار را انجام می دهید آرام نفس بکشید. از این روش هر روز به مدت 30 دقیقه استفاده کنید. 

نویسنده : نسیم احمدی روان شناس بالینی



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط