پنج‌شنبه 29 شهریور 1403 - 04:55

کد خبر 12316

سه‌شنبه 15 فروردین 1402 - 09:14:00


کاهش شانس بارداری با استفاده از مواد شیمیایی ماندگار


خراسان/ مطالعه جدید نشان می‌دهد که مشتقات پلی‌فلوروالکیل (PFAS) معروف به مواد شیمیایی ماندگار(برای همیشه) ممکن است شانس بارداری زنان را تا ۴۰ درصد کاهش دهد. دکتر ناتان کوهن و همکارانش در یک مطالعه پیش از بارداری در سنگاپور نمونه خون ۳۸۲ زن ۱۸ تا ۴۵ ساله را که در تلاش برای بارداری بودند، بررسی کردند. آن‌ها نمونه‌هایی از این زنان را بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ جمع‌آوری کردند و حداقل به مدت یک سال این زنان را زیر نظر داشتند. آن‌ها دریافتند هر چه زنانی که قصد باردار شدن دارند بیشتر در معرض ترکیبی از مواد شیمیایی ماندگار قرار بگیرند، مدت بیشتری طول می‌کشد تا تست بارداری‌شان مثبت شود.
مواد شیمیایی ماندگار چیست؟
مشتقات پلی‌فلوروالکیل یا مواد شیمیایی ماندگار دسته‌ای از مواد شیمیایی ساخته دست بشر هستند. در 80 سال گذشته مشتقات بسیاری از این ترکیبات ساخته شده‌اند که در تولید هزاران کالای مصرفی روزمره، مانند رنگ، مواد نچسب و عایق، ظروف ، پوشاک، ظرف غذای یک‌بار مصرف، کف ضد حریق (کپسول‌ آتش‌نشانی)، مبلمان و ... استفاده می‌شوند. مواد شیمیایی این محصولات به دلیل پیوندهای بسیار قوی فلوئور-کربن به‌راحتی در محیط زیست و بدن ما تجزیه نمی‌شوند.
اختلال در هورمون های تولید مثل
به گزارش یورونیوز طبق تحقیقات دانشکده پزشکی آیکان نیویورک، زنانی که قصد بارداری دارند باید از محصولات حاوی مواد شیمیایی ماندگار مانند ظروف نچسب، ذرت بو داده در مایکروویو یا پارچه‌های ضد لک اجتناب کنند. قرار گرفتن زنان باردار در معرض این مواد در اوایل بارداری می تواند منجر به کاهش تعداد و کیفیت اسپرم در فرزندانشان شود. همچنین این موادشیمیایی ممکن است باروری را در زنانی که به طور کلی سالم و به طور طبیعی در تلاش برای باردار شدن هستند، کاهش دهد. به همین دلیل این محققان خواستار قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای ممنوعیت استفاده از مواد شیمیایی سمی مانند «PFAS» در محصولات روزمره هستند.




پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط