چهارشنبه 04 مهر 1403 - 06:50

کد خبر 123476

چهارشنبه 21 تیر 1402 - 11:26:51


کتاب‌ها درباره عفاف و حجاب چه می‌گویند؟


ایبنا/ موضوع پوشش اسلامی و عفاف و حجاب یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که بسیاری از ناشران به آن پرداخته‌اند و کتاب‌های زیادی تحت عنوان عفاف و حجاب تاکنون به چاپ رسیده است. در ادامه 20 کتاب شاخص در این حوزه معرفی می‌شود.
 
عفاف و حجاب چرا؟/ پدیدآور: حق‌شناس ، سیدجعفر/ ناشر: شرکت چاپ و نشر بین الملل
موضوع این کتاب، شناخت مبانی و چرایی لزوم حجاب و جایگاه عفاف در جامعه اسلامی است. این کتاب، از مجموعه کتاب‌های «پرسش و پاسخ‌های دانش‌آموزی» است و به مسائل، احکام، آیات و احادیثی که در اسلام درباره حجاب و لزوم پوشش اسلامی آمده است، اشاره دارد و برخی از سؤالات دانش‌آموزان را درباره چرایی عفاف و حجاب در اسلام جواب می‌دهد. نگارنده با آوردن بیست و یک سؤال معمول درباره احکام و معارف حجاب و پوشش در اسلام، با بهره‌گیری از آیات قرآن و احادیث اسلامی و تفاسیر معتبر، جواب‌های منطقی و مستدل به هر سؤال می‌دهد. سؤالات حول محور موضوعاتی چون: روش صحیح زندگی برای دستیابی به سعادت دنیا و آخرت، فلسفه حجاب و حریم زن و مرد، محدودیت حجاب یا مصونیت؟، پیامدهای عدم رعایت حجاب و... است. این کتاب با هدف توضیح و تبیین مبانی فقهی و حقوقی اسلام درباره حجاب و برای نوجوانان نگارش یافته است.
 
عفاف و حجاب چگونه؟/ نویسنده : حق‌شناس ، سیدجعفر - ویراستار: آزادی، زمرد / ناشر: شرکت چاپ و نشر بین الملل

موضوع این کتاب، شناخت راه‌ها و روش‌های برتر برای حفظ حجاب و داشتن عفاف است. این کتاب، از مجموعه کتاب‌های «پرسش‌ و پاسخ‌های دانش‌آموزی» است و به مسائل، احکام، آیات و احادیثی که در اسلام درباره چگونگی پوشش و بهترین روش حجاب آمده است، اشاره دارد و هر یک از سؤالات دانش‌آموزان را درباره حجاب اسلامی در برابر محرم و نامحرم جواب می‌دهد. نگارنده با آوردن بیست و سه سؤال معمول درباره احکام و معارف حجاب و پوشش و توصیه‌هایی درباره چگونگی آن، با بهره‌گیری از آیات قرآن و احادیث اسلامی و تفاسیر معتبر، جواب‌های منطقی و مستدل به هر سؤال می‌دهد. سؤال‌ها حول محور موضوعاتی چون: حدود و ویژگی‌های حجاب از دیدگاه اسلام؛ شرایط ارتباط زن و مرد نامحرم؛ مد گرایی در حجاب؛ ضرورت‌های گسترش فرهنگ حجاب و... است. این کتاب با هدف توضیح و تبیین مبانی فقهی و حکمی اسلام درباره حجاب و مخصوص نوجوانان نگارش یافته است.
 
چهل حدیث عفاف و حجاب/ نویسنده: محسن‌زاده، احمد/ ناشر: پیام حجت
این اثر در دو بخش تنظیم و ارایه گردیده است. در بخش اول کلیاتی درباره «حجاب و عفاف» در آموزه‌های دینی اسلام مطرح شده و ضرورت حجاب، عبادت بودن آن، آثار فردی و اجتماعی رعایت عفاف، مقام زن مسلمان، پیامدهای بی‌عفتی زنان در جامعه، عذاب بدحجابی در آخرت، آثار چشم‌چرانی، ضرورت جدایی پسر و دختر، رعایت غیرت دینی در مردان و آثار حیا و رابطه آن با ایمان مطرح شده و سپس چهل حدیث از پیامبر اسلام و ائمه معصومین(ع) در موضوع حجاب و زوایای گوناگون آن نقل شده است. در این احادیث محدود حجاب، ویژگی‌های زنان برتر، ویژگی رنگ لباس زن، ضرورت پاکی چشم در مردان، انواع حجاب، رابطه حجاب و زیبایی، الگوهای حجاب و خیرات و برکات حجاب مورد تأکید قرار گرفته است.
 
عفاف و حجاب، محرم و نامحرم/ ویراستار: یونسی، حسن/ ناشر: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت
کتاب حاضر، هشتمین جلد از مجموعه «پا به پای شهدا»ست. این مجموعه کتاب‌ها حاوی خاطراتی از شهدای هشت سال دفاع مقدس است که از نزدیکان و خویشاوندان آنها روایت شده است. حضور رزمندگان دفاع مقدس در جبهه و پشت جبهه برای جاری ساختن حدود الهی و رعایت مرزها و دفاع از هویت دینی نظام، از جمله حجاب و عفت بود. از این رو در این کتاب خاطراتی گردآوری شده که بیانگر میزان اهمیت این موضوع برای شهداست. «حجابت را حفظ کن»؛ «راضی نیستم بدون چادر ببینمت»؛ «رعایت شئونات اسلامی مقدم است» و «حواستان به نگاهتان باشد» از جمله عنوان خاطرات گردآوری شده هستند.
 
سیاست پژوهی عفاف و حجاب در ایران/ نویسنده: بستان (نجفی)، حسین/ ناشر: پژوهشکده حوزه و دانشگاه
امروزه جامعه اسلامی ایران به سبب پدید آمدن شکاف عمیق میان وضعیت موجود و وضعیت مطلوبِ عفاف جنسی با چالشی بزرگ و بی‌سابقه روبهرو شده است؛ چالشی که دارای ابعاد گوناگون فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی است. این واقعیت ایجاب می‌کند که برای مواجهه عالمانه و همه‌جانبه با چالش یادشده به گونه‌ای که به گسترش فرهنگ عفاف جنسی در جامعه منجر شود، پژوهش‌هایی با رویکرد مداخلهیا در حوزه‌های گوناگونِ مرتبط با امور جنسی سامان داده شوند و انگیزه اصلی این تحقیق در همین راستا شکل گرفته است. بدین منظور، از طریق بررسی تحلیلی راهبردها و سیاست‌های مورد انتظار از نظام اسلامی در زمینه تحکیم عفاف جنسی، بستهیا شامل 45 راهکار در چهار محور تعلیم و تربیت، حمایت، قانون‌گذاری و نظارت به دست آمده و به عنوان توصیه‌های سیاستی به سیاست‌گذاران پیشنهاد شده است. این تحقیق الگویی برای ابتنای مطالعات سیاستپژوهانه بر مبانی دینی و فقهی را به نمایش می‌گذارد.
 
۴۲۷ قانون حجاب: پژوهشی بر آیین‌نامه راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب/ نویسنده : نجارزاده، ریحانه/ ناشر: یقظه

کتاب حاضر درباره پژوهشی بر آیین‌نامه راهکارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب مطالبی را تهیه و گردآوری کرده است. در این مجموعه ابتدا سند چشم‌انداز بیست‌ساله جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ ه‍ ش را ذکر و شناسنامه و ساختار مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را در مورد عفاف و حجاب را واکاوی می‌نماید. سپس پژوهشگر جایگاه و اعتبار مرجع تصویب مصوبه را از جهات گوناگون بررسی و متن کامل مصوبه را از حیث سیاست‌ها و راهکارها مورد بازبینی قرار می‌دهد. در خاتمه نوشتار پیش رو متن سایر مستندات مرتبط با قانون عفاف و حجاب را آورده و دستورالعمل اجرایی تبلیغات شهری (محیطی) را به بحث می‌گذارد. وظایف تخصصی دستگاه‌های قانون‌گذار و اجرایی در این مبحث ازجمله مطالب ارزشمند به‌حساب می‌آید.
 
درآمدی بر مسئله عفاف و حجاب/ نویسنده: علیزاده‌اردلانی، محمدرضا/ حسینی‌مزرعه‌شادی، سیدمجتبی/ ناشر: کوله بار فرهنگی
از مسائل مهم در حوزه مطالعات زنان از منظر قرآن «مسأله پوشش» است که به صورت یک نیاز فطری در وجود آنان نهاده شده است. عفت در پوشش به عنوان بارزترین نماد فرهنگی جامعه اسلامی از همان ابتدا و در دوره‌های مختلف اسلامی مورد توجّه ویژه مسلمانان بوده است، که در این نوشتار به آن پرداخته‌ایم.
 
فرهنگ عفاف و حجاب: شرح وظایف دولت اسلامی/ نویسنده: حسینی‌قورتانی، سیدعلی/ ناشر: زاینده رود
کتاب حاضر پژوهشی در زمینه فرهنگ عفاف و حجاب است که به‌صورت عقلی برهانی و نقلی تحلیلی است که در گردآوری مطالب نوشته شده از نرم‌افزارهای علمی و سامانه‌های نوشتاری نیز کمک گرفته است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که حجاب و پوشش یک امر فطری است و فطرت انسان از پوشش و حجاب لذت و بهره می‌برد. اسلام در سطح فرهنگ‌سازی و هنجار آفرینی، حجاب را ارزشی نیکو و شایسته و رفتاری معروف و بایسته ترویج کرده است.
 
عفاف و حجاب در اسلام و ادیان الهی/ نویسنده: بانشی، مهدی/ سلیمانی‌کیاسری، موسی/ ناشر: دانشیاران ایران

عفاف و حجاب برگرفته از اعتقادات ناب دینی و باورهای پاک الهی است و انسان معاصر به این دو ویژگی نیاز دارد. اگر انسان در مسائل دین‌شناسی همه مسائل را بر اساس روال مادی و عادی تبیین کند، گرایش کمتری به دین پیدا می‌کند. در حالی که گرایش به معنویت باعث تعالی انسان به سوی کمالات و بهره‌گیری او از دو گوهر عفاف و حجاب می‌شود. در کتاب حاضر موضوع عفاف و حجاب که بازتابی از گرایش به معنویت و نیاز انسان معاصر است، از زوایای مختلف مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته و بر اساس متون دینی نقش آن در جنبه‌های مختلف زندگی انسان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
 
درس‌نامه تخصصی عفاف و حجاب (ویژه مربیان و مروجین)/ نویسنده: بیاتی، مهدی/ ناشر: اندیشه صادق
کتاب حاضر، در موضوع عفاف و حجاب ویژه مربیان و مروجین نگاشته شده است. مباحث این اثر در شش فصل تنظیم شده است. ابتدا نشانه‌شناسی عفاف و حیا در تمدن ایرانی بررسی شده است. سپس مباحث فقهی عفاف و حجاب دسته‌بندی شده است. در ادامه قوانین مرتبط با عفاف و حجاب ایران مطرح شده است. در فصل بعدی، مناسبات عفاف و حجاب در رسانه بررسی شده است. در نهایت شبهات حوزه عفاف و حجاب پاسخ داده شده و در خصوص استاندارد زیبایی در دنیای امروز مباحثی ارائه شده است.
 
رسانه ملی و نهادینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب/ نویسنده: افشار، اباذر - ویراستار: ماشاء‌اللهی، منیره/ ناشر: دین و رسانه(وابسته به اداره کل پژوهش‌های اسلامی رسانه سازمان صدا و سیما)
این اثر با اشاره به حجاب به‌عنوان یک ارزش دینی و اجتماعی، زمینه‌هایی را که فرصت‌های مدیریتی را در جامعه ایدئال فراهم می‌آورد و رسانه ملی می‌تواند در ترویج این فرصت‌ها از جمله حجاب رسالت خویش را به‌خوبی به انجام برساند. این اثر با ریشه‌یابی گرایش زنان و مردان به حجاب و بدحجابی می‌کوشد تا راهکارهایی که ریشه‌یابی گرایش زنان و مردان به حجاب و بدحجابی می‌کوشد تا راهکارهایی که می‌تواند این ارزش را در جامعه ترویج نماید از طریق رسانه ملی مورد بحث و بررسی قرار دهد. این اثر در قالب تحقیق وضعیت فرهنگ و عفاف را در جامعه و بررسی عواملی دهد. این اثر در قالب تحقیق وضعیت فرهنگ و عفاف را در جامعه و بررسی عواملی که موجب پدید بی‌حجابی در جامعه می‌شوند را با بررسی مهم هر یک از نهادها در اصلاح بدحجابی و ارائه وظایف رسانه ملی در مورد سیاست‌گذاری‌ها تبین می‌نماید. مؤلف با تجزیه‌وتحلیل عوامل داخلی و عوامل فراملی، شناخت جنبه‌های پدید بدحجابی، تصویرسازی مناسب از بانوان چادری، تقویت بنیه‌ی فکری و راهبردهای رسانه ملی را در معرفت و تثبیت حجاب و عفاف درصدد نشان دادن چهره‌ای دیگر از حجاب و عفاف برای پذیرش بیشتر از سوی کسانی است که در انتخاب حجاب و عفاف دچار شک و تردید هستند. در پایان مؤلف با معرفی منابع و پایگاه‌های اینترنتی مربوط به حجاب، گفت‌وگوهای مرتبط باحجاب و عفاف و رابطه آن با رسانه ملی را که باشخصیت‌های دانشگاهی. پژوهشگران و مدرسین حوزه علمیه خواهران قم صورت گرفته را نیز ضمیمه این اثر می‌نماید.
 
مجموعه قوانین و مقررات مرتبط با عفاف و حجاب و اخلاق و عفت عمومی/ گردآورنده: بادران، مهناز/ ناشر: شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده، روابط عمومی
کتاب حاضر مجموعه‌ای برگزیده از قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران در مقوله عفاف و حجاب و اخلاق و عفت عمومی است که طبق تاریخ تصویب و یا ابلاغ در نه بخش (قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابلاغیه‌های نخست‌وزیری، ریاست‌جمهور و مصوبات شوراهای عالی، مصوبات هیئت‌وزیران، مصوبات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مصوبات وزارت کشور، بخشنامه‌ها و مصوبات قوه قضائیه، مصوبات ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندان و مصوبات سازمان صداوسیما) سامان یافته است.
 
نقش و رسالت زن: عفاف و حجاب در سبک زندگی ایرانی - اسلامی (برگرفته از بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی)/ به‌اهتمام: بانکی‌پورفرد، امیرحسین/ ناشر: انقلاب اسلامی
کتاب حاضر دربردارنده گزیده‌ای از بیانات مقام معظّم رهبری درباره موضوع عفاف و حجاب در سبک زندگی ایرانی - اسلامی است که مطالب آن در پنج فصل و با عناوین «عفّت و حیا»، «روابط زن و مرد»، «حجاب و پوشش»، «کشف حجاب و بی‌بندوباری» و «روش برخورد با بی‌بند و باری» ارائه شده و مبیّن دیدگاه انقلاب و نظام اسلامی و اسلام ناب محمّدی (ص) درباره این موضوع است. این اثر، جلد نخست از مجموعه پنج جلدی با عنوان «نقش و رسالت زن» درباره مسائل و مباحث مرتبط با موضوع «زن» در بیانات رهبر معظّم انقلاب اسلامی است که برای استفاده محقّقان و عموم مردم از دیدگاه‌های معظّم‌له منتشر می‌شود.
 
در حریم دل: رویکردی روان‌شناختی، فلسفی و تربیتی به عفاف و حجاب/ نویسنده: شرفی، محمدرضا/ ناشر: موسسه فرهنگی مدرسه برهان
در این کتاب به مبانی فکری و فلسفی عفاف و حجاب پرداخته می‌شود و آثار این پدیده ارزشمند شامل آثار تربیتی روان‌شناختی، اجتماعی و اخروی به تصویر کشیده می‌شود. سپس عوامل پایداری و ناپایداری عفاف و حجاب در خانواده و جامعه، بررسی و با ارائه تاریخچه مختصری از مجاهدت‌ها و رشادت‌های زنان و مردان بزرگ تاریخ اسلام در حفظ عفاف و حجاب به تلاش‌هایی که دشمنان برای تضعیف آن به کار برده‌اند، اشاره می‌شود. در پایان رهنمودها و راهکارهایی برای خانواده‌ها، مراکز آموزشی و تربیتی و دست‌اندرکاران فرهنگ جامعه در راستای تقویت فرهنگ عفاف و حجاب، ارائه می‌شود.
 
عفاف و حجاب در ادیان الهی = العفه و الحجاب فی الادیان الالهیه = Modesty and veil in divine religions/ نویسنده: سادات‌موسوی، زهره - ویراستار: فیاض، فرهاد/ ناشر: موسسه فرهنگی هنری زیتون سبز
نویسنده در این کتاب منزلت عفّت و حجاب زن را در چارچوب ادیان الهی؛ یهود، مسیحیت، زرتشت و اسلام شرح می‌دهد. وی ضمن بررسی متون مقدّس سنّت و آرای رهبران و سیره عملی پیروان این ادیان در طول تاریخ تا زمان معاصر، موضع و روش فرق و مذاهب کنونی این ادیان را نیز تحلیل می‌کند. همچنین در کتاب به تأثیر رسانه‌های مسلّط جهانی، به ویژه تأثیر عروسک «باربی» بر فرهنگ عفاف اشاره شده است. کتاب با تصاویری از پوشش بانوان چهار دین ذکر شده و نیز تصاویری از تأثیرعروسک «‌باربی» بر بی‌فرهنگی رایج در جهان، مستند گردیده است.
 
حجاب و عفاف در مدرسه‌ی حسینی/ نویسنده: عاملی، سیدحسن- ویراستار: اسحاقی، سیدناصر/ ناشر: مکارمی
هدف این کتاب به هم پیوستن سه پدیده‌ای است که تحلیلگران اجتماعی و سیاسی آن‌ها را شناسایی کرده‌اند، بدون آنکه میانشان نه رابطه ای ببینند که آن‌ها را به هم متصل می‌کند و نه، می‌توان انرژی سیاسی عظیمی را از به هم پیوستن آن‌ها بیرون کشید. این پدیده‌های سه‌گانه عبارت‌اند از: بی‌نظمی در مدیریت جهانی که رفته‌رفته بار معنایی منفی و تحقیرآمیز جهانی شدن می‌دهد، انفجار سرگیجه‌آور نابرابری‌ها و اقدامات سیستماتیک برای نفی و انکار وجود دگردیسی اقلیمی. درواقع جریان امور به‌گونه‌ای است که گویی بخش بزرگی از رهبران به این نتیجه رسیده‌اند که روی زمین برای آنان و برای سایر ساکنانشان جای کافی وجود ندارد. برای دور زدن چنین سیاستی لازم است جایی فرود آمد، پس باید دانست که چگونه جهت‌یابی کرد که در این کتاب به این موضوع پرداخته شده است.
 
نقش عفاف، حجاب و حیا در تحکیم بنیان خانواده از دیدگاه استاد مطهری/ نویسنده: شریفی، الهام - ویراستار: ارجمند، الهام/ ناشر: مهر زهرا(س)
عفاف، حجاب و حیا، سه عنصر حیاتی در تحکیم بنیان خانواده می‌باشند که با ژرف‌نگری و تشریح و بررسی لازم، این سه اصل را در جامعه، نهادینه کرد و با ارائه راهکارهای عملی از رسیدن آسیب به خانواده‌ها جلوگیری نمود و این مهم تنها با برداشت درست از مفاهیم عفاف، حجاب و حیا و فلسفه دستور به آن و آگاهی رسانی از ثمرات آن در تحکیم بنیان خانواده است.
 
چتری برای گل: حجاب و عفاف دختران/ نویسنده: نوری، محمدجواد/ ناشر: جوانان موفق
حجاب و عفاف دختران موضوع اثر حاضر است. نگارنده ضمن گفت‌وگویی صمیمانه با دختران جوان و نوجوان، ذکر داستان و احادیث مطالبی از این دست بیان می‌کند: کرامت خلقت دختران، آثار جسمی و روحی حجاب، لطف الهی به دختران، حجاب در دین‌های مختلف و اسلام، نگاه عزتمندانه اسلام به جنس دختر، فطری بودن حجاب و عفاف، خودآرایی دختران، توبه و بازگشت عاشقانه به سوی خدا و احکام ویژه حجاب.
 
حجاب و عفاف از دیدگاه زیبایی‌شناختی/نویسنده: احمدی‌پیشکوهی،فاطمه /ناشر: خورشید باران
کتاب حاضر از منظری جدید به مسئله عفت و حجاب نگاه کرده است و چنان‌که از نام آن پیداست، نگارنده از دیدگاه زیبایی‌شناختی به بررسی این مسئله پرداخته است. در فصل اول به دلیل لزوم آشنایی با مفهوم زیبایی به بیان مطالبی در مورد زیبایی، تعریف آن، انواع و تاریخچه آن پرداخته شده است. در فصل دوم به چیستی زیبایی‌شناختی اشاره شده و در فصل سوم واژه‌شناسی عفاف و حجاب تشریح شده است. در فصل چهارم عفاف و حجاب از دیدگاه زیبایی‌شناسی بررسی شده و در فصل آخر نیز به بررسی عفیف بودن پرداخته شده است.
 
حجاب بی حجاب/ نویسنده: زائری، محمدرضا - گردآورنده: محزونیه، امیر- ویراستار: حسینی، سمیه‌سادات/ ناشر: آرما
این کتاب بیش از آنکه بانوان را مخاطب قرار دهد، با فعالان فرهنگی سخن می‌گوید و می‌کوشد فضایی برای بررسی جدی‌تر موضوع فراهم سازد. البته ذکر این نکته ضروری است که مخاطب کتاب بانوان و دخترانی نیستند که به حجاب اعتقاد و التزامی ندارند و کتاب نمی‌خواهد آنان را به این فریضه الهی دعوت کند؛ بلکه مخاطب این کتاب کسانی هستند که قرار است درباره این موضوع به چاره‌اندیشی و سیاست‌گذاری بپردازند یا کتاب‌های ترویجی و تبلیغی را برای مخاطبان بی‌حجاب بنویسند.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط