یک‌شنبه 01 مهر 1403 - 02:26

کد خبر 12413

سه‌شنبه 15 فروردین 1402 - 10:15:00


شناسایی بیش از ۲۸۵۰ نقطه لغزش در لرستان


ایسنا/ معاون آبخیزداری منابع طبیعی لرستان از شناسایی بیش از ۲ هزار و ۸۵۰ نقطه لغزش در استان خبر داد.

مجید سپهوند، معاون آبخیزداری منابع طبیعی لرستان اظهار کرد: نشست زمین در لرستان به دلیل بارش‌هایی که وجود دارد کمتر خود را نشان می‌دهد و حداقل بین یک تا دو سانتیمتر است اما این نشست در برخی شهرهای کشور ۱۵ سانتی‌متر گزارش شده است.
وی اضافه کرد: متاسفانه در آینده با چالش نشست زمین در لرستان مواجه خواهیم بود.
معاون آبخیزداری منابع طبیعی لرستان افزود: برای مقابله با لغزش برنامه‌های موثری تدوین شدهاما برای اجرای آنها نیاز به اعتبارات بوده چرا که هزینه لغزش بسیار زیاد است.
سپهوند ادامه داد: در حال حاضر از اعتبارات جانبی اداره کل منابع طبیعی لرستان برای کنترل لغزش در مناطقی همچون قلعه گل، سراب بیشه دورود و سیمره کارهای موثری انجام شده است.
وی گفت: بیش از ۲ هزار و ۸۵۰ نقطه لغزش در لرستان شناسایی شده است.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی لرستان با اشاره به تاثیرات آبخیزداری و آبخوانداری در کنترل سیل در استان، تصریح کرد: انجام آبخیزداری و آبخوانداری به خاطر کنترل سیل و رسوب است تا رسوب وارد مخازن سدها نشود و همچنین سبب پایداری در رودخانه‌ها شود و از طغیان آنها جلوگیریکند.
سپهوند اظهار کرد: در استان با دو پدیده خشکسالی و ترسالی مواجه هستیم که نمونه بارز ترسالی سیل ۹۸ بود که بیش از ۵۵۰۰ میلی مترمکعب رسوب خروجی شهرستان پلدختر بوده که این میزان رسوب معادل ۱.۲ میلیون تن گزارش شده است.
وی گفت: با تخصیص اعتبار در بحث آبخیزداری می‌توان تحول در استان ایجاد و از بروز سیلاب جلوگیری کرد.
معاون آبخیزداری منابع طبیعی لرستان بیان کرد: در شمال استان چهار میلیون حجم رسوب داشته‌ایم که سبب شده خرم‌آباد کمتر با سیل مواجه باشد.
سپهوند یادآور شد: در میان‌کوه شرقی پنج میلیارد تومان اعتبار از محل فروش اموال منابع‌طبیعی در نظر گرفته شده و چنانچه به تایید مرکز برسد عملیات آبخیزداری و آبخوانداری را در این منطقه آغاز خواهیم کرد.


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط