جمعه 30 شهریور 1403 - 10:26

کد خبر 12521

سه‌شنبه 15 فروردین 1402 - 13:34:00


«ظاهرالصلاح های فاسدالعقیده»؛ حمله نماینده نزدیک به قالیباف به صدیقی و آقاتهرانی


اعتماد/متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

هفته پایانی اسفند‌ماه گذشته، بحث‌های زیادی درباره طرح عفاف و حجاب در صحن مجلس مطرح شد؛ مباحثی که واکنش‌های گسترده‌ای را برانگیخت. با وجود واکنش‌های گسترده، اما حامیان طرح عفاف و حجاب کار خودشان را می‌کنند. اظهارات کاظم صدیقی رییس ستاد امر به معروف و مرتضی آقاتهرانی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، و انتقاد آنها از محمدباقر قالیباف رییس مجلس، باعث شد تا مجتبی توانگر نماینده تهران به تندی این دو را مورد عتاب قرار دهد. واکنش توانگر از این جهت حائز اهمیت است که او از جمله نمایندگان نزدیک به قالیباف بوده و اگر به او لقب «زبان منفصل قالیباف» داده نشود، می‌توان او را منعکس‌کننده مواضع طیف رییس مجلس دانست.او در نامه‌ای خطاب به کاظم صدیقی گفته «اگر شما و دوستان‌تان در پی فتح کامل پارلمان هستید و از فرط بی‌کارنامه بودن مجبورید به ریسمان حجاب متوسل شوید، در حال بسط منکر و زدودن معروف هستید. دین خدا بازیچه و مطاع دنیوی چند ظاهرالصلاح فاسدالعقیده نیست که هر روز مانند مارگیران آن ملعبه قدرت‌طلبی کنند. تاریخ اسلام مشحون از مفتیانی است که دین به میل خود تفسیر کردند و صلحا را به حاشیه رانند.»

ماجرا از کجا شروع شد؟
در روزهای پایانی تعطیلات خبرگزاری «رسا» نزدیک به حوزه علمیه قم، نامه‌ای از مرتضی آقاتهرانی منتشر کرد. گرچه این نامه به بهانه پاسخ به یک انتقاد از او بود، اما تاکید کرد که رییس مجلس جلوی طرح عفاف و حجاب کمیسیون فرهنگی را گرفت و اجازه نداد در صحن مطرح شود. همان روز کاظم صدیقی هم در سخنانی همسو با آقاتهرانی گفته بود که مجلس، «جلوی طرح عفاف و حجاب را گرفته است. شما مردم باید وکلای خود در مجلس را بازخواست کنید.»آقاتهرانی در این نامه به گزارش کمیسیون فرهنگی درباره مصوبات عفاف و حجاب اشاره دارد و از محمدباقر قالیباف رییس مجلس گلایه کرده است: «طبق قانون، کمیسیون می‌توانست پس از گزارش، طرحی داشته باشد که آن را نیز به دنباله این گزارش ارایه دهد، ولی چه کنم، که رییس مجلس با طرح آن در صحن علنی موافقت نکرد.» بیژن نوباوه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در جلسه‌ای که این گزارش قرائت شده بود، از طرحی با 7 ماده درباره عفاف و حجاب سخن گفته بود که در عین حال تاکید داشت که «نمی‌دانم چرا قرائت نشد.»آقاتهرانی همچنین طرح مذکور را «کامل، جامع، عملیاتی و به‌روز» توصیف کرده بود که «حدود ۴۰۰ نفر ساعت وقت برده اگر بیشتر نه، کمتر نه.» با توجه به گفته‌های آقاتهرانی به‌نظر می‌رسد قالیباف جلوی قرائت این طرح را گرفته بود. 

حمله نماینده نزدیک به قالیباف به صدیقی

این اظهارات با واکنش مجتبی توانگر نماینده تهران روبه‌رو شد. او در نامه‌ای به صدیقی به سختی به او حمله کرده و نوشته «انتظار بدیهی و طبیعی از حضرتعالی و مجموعه ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر این است که به جای بیان اظهارات تکمیل‌کننده پازل صهیونیسم و ارتجاع بین‌الملل و حرکت بر خلاف تصمیم‌گیری‌های کلان کشور، به دنبال بررسی شیوه‌های جدید برای اجرای قوانین موجود در زمینه عفاف و حجاب باشید.» توانگر در بخش دیگری از نامه‌اش آقاتهرانی را به تندی خطاب قرار داده و نوشته «جناب آقای آقاتهرانی نیز اخیرا مدعی شده‌اند که رییس مجلس جلوی طرح این کمیسیون را درباره عفاف حجاب گرفته است! عجب! گویی آقایان از سیاره دیگری آمده‌اند و در جریان امور کشور و سیاست‌گذاری و تصمیم‌های نهادی بالادستی و عدم نیاز به قانون جدید در این زمینه نیستند.»گفته‌های توانگر درباره تصمیمات نهادهای بالادستی، سخنان بیژن نوباوه را یادآوری می‌کند که در روز قرائت گزارش کمیسیون فرهنگی گفته بود «تمامی سران قوا با مواد پیشنهادی در این گزارش موافقت کامل دارند و در شورای عالی امنیت ملی نیز در این خصوص بحث شده است.»

حمله به آقاتهرانی
توانگر در ادامه حمله‌اش به آقاتهرانی آورده که «لااقل جناب آقای آقاتهرانی که در مجالس هشتم، نهم و یازدهم در کسوت قانون‌گذار حاضر بود و هستند و در مجالس نهم و یازدهم رییس کمیسیون فرهنگی مجلس بوده و هستند، حتی اگر قانونی نیاز باشد نباید مطالبه‌گر باشند بلکه باید پاسخ بدهند که در این ۱۲ سال نمایندگی و ۷ سال ریاست کمیسیون فرهنگی برای عفاف و حجاب چه کرده‌اند؟». این نماینده تهران در ادامه نوک پیکان حملاتش را متوجه مباحث انتخاباتی کرده و گفته «آیا اینکه در سال انتخابات مجلس قرار داریم در بیان چنین مواضعی موثر است یا نه؟ چرا ایشان به یک‌باره در سال پایانی مجلس زبان به بیان لزوم قانون‌گذاری در این زمینه گشوده‌اند؟ در سال‌های گذشته که ایشان نماینده و رییس کمیسیون فرهنگی بوده‌اند، مساله عفاف و حجاب در کشور گل و بلبل بوده و ناگهان احساس نیاز به قانون در آن شدت گرفته است؟».

منصوبین صدیقی اظهارات ضد امنیتی دارند
توانگر باز هم صدیقی را خطاب قرار داده و نوشته «انتظار از حضرتعالی به عنوان رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر این است که جلوی سیاسی یا امنیتی شدن مقوله عفاف و حجاب را بگیرید و اجازه ندهید برخی برای لیست‌های انتخاباتی خود از عفاف و حجاب هزینه کنند.»این نماینده نزدیک به قالیباف، «خط و مشی افراد منتسب» به صدیقی و «منصوبین» او را متهم کرده که «اظهارات عمیقا غیر درست و ضدامنیتی و خلاف واقع درباره عفاف و حجاب» بیان می‌کنند. او از صدیقی پرسیده که «چه نسبتی است میان تفرقه و نقارافکنی مجموعه تحت زعامت شما با مشی وحدت‌آفرین رهبری؟». توانگر در ادامه باز هم صدیقی را مورد پرسش قرار داده و پرسیده اینکه مقام معظم رهبری در پیام نوروزی و سخنرانی اول فروردین «هیچ اشاره به موضوع عفاف و حجاب نکرده‌اند اما برخی این موضوع را تا جایگاه مساله اصلی و اول کشور بالا برده‌اند، برای حضرتعالی و سایر دلسوزان ایجاد سوال و ابهام نمی‌کند؟». این نماینده نزدیک به قالیباف همچنین تاکید کرده با کسانی که به گفته او هنجارشکنی می‌کنند، باید برخورد قانونی شود: «طبیعتا با کسانی که با کشف حجاب یا برهنگی در خیابان‌ها، دست به هنجارشکنی می‌زنند باید برخورد قانونی شود. معتقدم که در این مسیر حتما نباید سراغ شیوه‌های پوسیده و شکست‌خورده قبلی برای این مساله رفت. شیوه‌هایی همچون گشت ارشاد که قبلا باعث بروز مسائل امنیتی و سیاسی برای کشور و مردم شده‌اند، جواب این مساله نیست.»

قول عجیب قالیباف به آقاتهرانی
هرچند بنا به ادعای رییس کمیسیون فرهنگی مجلس، قالیباف جلوی قرائت آن طرح را گرفته، اما آقاتهرانی در بخش دیگری از نامه‌اش به قول رییس مجلس اشاره می‌کند که اگر لایحه‌ای از سوی دولت یا قوه قضاییه پیرامون عفاف و حجاب برسد، 70 ساعته «کارش را تمام می‌کند». بنا به گفته آقاتهرانی «رییس مجلس به بنده قول داده‌اند که اگر دولت یا قوه قضاییه لایحه‌ای بدهد، 70 ساعته کارش را تمام می‌کنند، تا ببینیم و ببینید، انشاءالله.»احتمالا قولی که قالیباف به آقاتهرانی داده بر مبنای این است که لایحه‌ای با «دو فوریت» به مجلس برسد. چرا که در گزارش کمیسیون هم تاکید شده بود که «ظرف 3 هفته لایحه‌ای دو فوریتی توسط قوه قضاییه جهت اثربخش‌تر نمودن قانون به مجلس ارایه شود.»طبق ماده 156 آیین‌نامه داخلی مجلس طرح‌ دوفوریتی در مواردی است که «ضرورت جلوگیری از وقوع خسارت احتمالی و فوت فرصت» مطرح باشد. بند سوم از ماده 161 آیین‌نامه داخلی داخلی نیز درمورد نحوه رسیدگی به طرح‌ها و لوایح دوفوریتی بیان می‌دارد: «گزارش کمیسیون حداکثر سه روز کاری پس از تصویب فوریت، به هیات رییسه ارسال می‌شود تا در دستور کار مجلس قرار گیرد.»

دعواهای قالیباف و پایداری‌ها اوج می‌گیرد
محمدباقر قالیباف گویا میان دو طیف گیر افتاده است؛ از یک سو نمی‌خواهد موافقت با حامیان عفاف و حجاب را در کارنامه‌اش داشته باشد و در علن با این اقدامات مخالفت می‌کند؛ اما از سوی دیگر هم می‌خواهد دل پایداری‌چی‌ها را به دست بیاورد و آنها را از خودش ناامید نکند؛ بابت همین در خفا به آنها قول پیگیری فوری می‌دهد. مورد اول برای انتخابات مجلس دوازدهم یا ریاست‌جمهوری چهاردهم کاربرد دارد و مورد دوم هم برای انتخابات هیات رییسه اجلاسیه چهارم مجلس یازدهم.انتظار می‌رود با نزدیک شدن به فصل انتخابات مجلس، دعواها میان دو طیف قالیباف موسوم به نواصولگرایان و طیف نزدیک به جبهه پایداری اوج بگیرد. البته که انتخابات هیات رییسه مجلس را که خرداد‌ماه قرار است انجام شود را می‌توان به عنوان پیش‌درآمد و بازی تدارکاتی برای انتخابات آخر امسال در نظر گرفت. 
 


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط