جمعه 30 شهریور 1403 - 04:31
چرا لاستیکهای فرمول یک پیش از استفاده به پتوی الکتریکی نیاز دارند؟
دیجیاتو/ فرمول یک یکی از پیچیدهترین مسابقات اتومبیلرانی است. قوانین سفت و سخت این سری مسابقات و روند آماده سازی خودروها به راحتی میتواند موجب گیج شدن هرکسی شود. یکی از مهمترین بخشهای قوانین این مسابقات، مربوط به لاستیکهای فرمول یک میشود. به بیان ساده، لاستیک های فرمول یک پیش از استفاده باید گرم شوند اما این مساله به چالش جدید تیمهای فرمول یک تبدیل شده است.
لاستیکهای فرمول یک از دو بخش تشکیل میشوند که شامل جداره بیرونی و قسمت درونی است. این دو قسمت در دماهای متفاوتی کار میکنند و سطح لاستیک به دلیل تماس با زمین، گرمای بیشتری را تحمل میکند.
اگر از یک لاستیک فرمول یک در حالت عادی استفاده کنید، جداره بیرونی آن پس از مدت کوتاهی به دلیل گرمای زیاد متلاشی میشود. در نتیجه تیمهای فرمول یک از پتو لاستیک یا گرمکن تایر استفاده میکنند. این ابزار به تیمهای فرمول یک کمک میکند تا در جریان یک چرخه تدریجی، دمای تمامی بخشهای لاستیک را با یکدیگر همتراز کنند.
گرم کردن لاستیک به تیمهای فرمول یک کمک میکند تا استفاده مفیدتری از این قطعات داشته باشند. لاستیکهای گرم شده فشار کمتری را هنگام شروع به حرکت تحمل میکنند. در نتیجه هندلینگ خودرو بهتر است و لاستیک طی زمان کمتری به دمای مطلوب کارکرد میرسد.
اگر تیمهای فرمول یک از پتوی تایر برای گرم کردن لاستیک استفاده نکنند، لاستیک در دورهای اولیه فشار قابل توجهی را تحمل میکند. حرکت در دورهای اولیه برای راننده دشوار میشود و علاوه برآن امکان ترکیدن ناگهانی لاستیک به دلیل تغییر دمای شدید آن وجود دارد.
تلاشهای محیط زیستی بر علیه لاستیکهای فرمول یک
شرکت ایتالیایی پیرلی و فدراسیون جهانی اتومبیلرانی، اعتقاد دارند که استفاده از پتوهای تایر به محیط زیست آسیب میرساند. بنابراین آنها در تلاش هستند تا این پتوها را حذف کنند و روشهای بهتری را جایگزین آن کنند که با محیط زیست سازگاری بیشتری داشته باشد. پیرلی در حال تلاش برای عرضه لاستیکهایی است که به پتو نیاز ندارند. این تایرها در اکثر آزمایشها عملکرد موفقی نداشتهاند اما در گرندپری بحرین، بالاخره جنبههای مثبت این تایرها نمایان شد. با این حال تیمهای فرمول یک و رانندگان دید مثبتی نسبت به این تایرها ندارند.
علاوه بر مساله فروپاشی تایرها، معضل بزرگتری نیز در مورد لاستیکهای گرم نشده وجود دارد. خودروهای فرمول یک برخلاف اتومبیلهای عادی، فاقد سامانه ترمز ضدقفل هستند. در نتیجه اگر قدرت ترمزها بر قدرت کشش لاستیکها غلبه کند، شاهد لرزش و قفل شدن لاستیکها خواهیم بود، موضوعی که به سر خوردن اتومبیل منتهی میشود.
در نهایت این دلیل، استدلال محیط زیستی پیرلی و FIA را به طور کامل رد میکند. زمانی که تایرها به خوبی گرم نشده باشند، در هر زمانی امکان قفل شدن آنها وجود دارد. بنابراین آمار خرابی تایر افزایش مییابد و خودروها به لاستیکهای فرمول یک بیشتری نیاز دارند. در نتیجه منابع بیشتری برای تولید و عرضه لاستیکها مورد نیاز است. بنابراین تا زمانی که پیرلی و فدراسیون جهانی اتومبیلرانی نتوانند ترکیبات جدیدی برای تایرها پیدا کنند، استفاده از پتو لاستیک تنها راه حل مفید، کارآمد و سازگار با محیط زیست است.
پربیننده ترین
-
عکس مسی درآمد؛ آخرین توپ طلا با آرایشگر ویژه!
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
10 جایزه 5 میلیون تومانی برای کاربران آخرین خبر (مهلت شرکت در مسابقه تا 9 آذر تمدید شد.)
-
آخرین وضعیت راهها در چهارمین روز از سال جدید؛ محور چالوس از شنبه دوباره بسته میشود
-
زنده؛ بیرانوند در یک قدمی استقلال
-
"دنا پلاس اتومات" بخریم یا "تارا اتومات؟"/ مقایسه اختصاصی "آخرینخودرو" از دو خودروی پرطرفدار
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (16)
-
5 نشانه ضعیف شدن ریه ها و بهترین روش تقویت آن چیست؟
-
لندکروزر یا ۲۰۶؟ / مقایسه جالب "آخرینخودرو" به بهانه سخنان جنجالی میرسلیم
-
سپ، برترین شرکت در خاورمیانه شد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (28)
-
ویدیو تست و بررسی فیدلیتی پرایم جدید در آخرین خودرو
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (14)
-
لحظه به لحظه با جدال پرسپولیس مقابل النصر
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (22)
-
یحیی مچ ساپینتو را خواباند / برد ارزشمند پرسپولیس در صدمین شهرآورد
-
چالش/ بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (19)
-
چالش/بازیکن داخل تصویر رو حدس بزن (11)
آخرین اخبار
-
فلورین تائووین بهترین بازیکن هفته 4 سری آ
-
گریزمان: این تازه اول راه ما در لیگ قهرمانان است!
-
رونمایی از ترکیب پرسپولیس با سه تغییر مهم
-
ستاره خارجی استقلال از لیست خط خورد!
-
رمز و راز ناکامی اسرائیل در رهگیری ارتباطات سنوار
-
تحلیل نظری از نتایج ایران در جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴
-
آرتتا: بهترین سیو پنالتی عمرم را دیدم!
-
نگرانی ایران از کریدور زنگزور
-
آماده باش پنتاگون؛ شعلههای حمله زمینی اسرائیل به لبنان نزدیکتر از همیشه
-
چرا نباید پزشکیان راه مرحوم رییسی را در قبال اروپا ادامه دهد؟
-
چگونه تایوان ناگهان در مرکز تنشهای خاورمیانه قرار گرفت؟
-
تراشتگن: من و گارسیا مقصر باخت هستیم!
-
حساسیت عجیب تلویزیون روی وفاق ملی
-
گاسپرینی: سیو رایا استثنایی بود، خیلی ناراحتم
-
مورد عجیب نسخه جدید مسعود فراستی
سایر اخبار مرتبط
نظرات
ثبت نظر
مهمترین اخبار
آخرینخبرها برای سهامداران عدالت
پنجشنبه 29 شهریور 1403 - 23:47:13
توهم معصومیت خودروسازان
پنجشنبه 29 شهریور 1403 - 22:01:00
گرد و خاک دنا در بازار خودرو
پنجشنبه 29 شهریور 1403 - 21:29:01
زنگ بیپولی در مدارس
پنجشنبه 29 شهریور 1403 - 20:39:49
فغان و فریاد از گارانتیهای شعاری!
پنجشنبه 29 شهریور 1403 - 20:10:00