چهارشنبه 04 مهر 1403 - 08:49

کد خبر 132063

چهارشنبه 28 تیر 1402 - 19:00:00


رئیسم از همکارمان که خیلی تنبل است، حمایت می‌کند


خراسان/ همکاری داریم که خیلی در انجام کارها، ضعیف و تنبل است. ارباب رجوع هم از او شاکی هستند. به رئیس‌مان گفتم که او خیلی تنبل است، شاکی شد. یک جورهایی از او حمایت کرد. نمی‌دانم چطور دوباره به رئیسم اعتراض کنم که متوجه حرفم بشود؟

پاسخ مشاور
این‌که شما رفتید و مستقیم به رئیس‌تان گفتید که فلانی خیلی تنبل است، به‌احتمال زیاد کار درستی نبوده است. بهتر و درست‌تر این بوده که ابتدا به همکارتان که درست کار نمی‌کند و به قول شما از زیرکار در می‌رود و تنبل است، تذکر می‌دادید و با او صحبت می‌کردید. در این حالت اگر ابتدا به خودش تذکر دادید و پذیرفت که هیچی اما اگر قبول نکرد، چند توصیه به شما داریم.
  اول باید به خودش می‌گفتید نه رئیس‌تان
بعد از این‌که اول به همکارتان به صورت پنهانی و نه در حضور دیگران تذکر دادید، نوبت در میان گذاشتن موضوع با مدیر می‌رسد تا حق شما و احتمالا ارباب‌رجوعی که چشم‌شان به تعهد کاری شماست، ضایع نشود. اما این گزارش نباید طوری باشد که شکل زیرآب‌زنی پیدا کند و باعث شود رئیس‌تان موضع بگیرد.

  کاش موضوع را در لفافه می‌گفتید
شما باید این موضوع را در لفافه با رئیس‌تان در میان می‌گذاشتید. مثلا می‌گفتید: «آقای رئیس، برخی همکاران باعث می‌شوند که بعضی از مشتریان یا ارباب‌رجوع، شاکی یا ناراضی از اداره بیرون بروند». این شایسته نبود که اسم کسی را جلوی رئیس ببرید. شما فقط می‌توانستید یک کلی گویی داشته باشید از این‌که بعضی از همکاران آن طور که باید و شاید، تعهد کاری ندارند. شما فقط یک تلنگر می‌زدید و بعد اگر رئیس سوال می کرد که مثلا چه کسی؟ شما از او می‌خواستید که خودش رفتار همکاران را زیر ذره‌بین بگیرد تا متوجه شود چه کسی این ضعف را دارد یا می‌توانستید به رئیس پیشنهاد بدهید که برای یک هفته یا یک ماه، فرم نظرسنجی در اختیار مراجعه کنندگان قرار بگیرد تا متوجه شود مشتریان یا ارباب‌رجوع از کار کدام همکار یا کارمند شاکی هستند. با این حال، به نظر می‌رسد پیشنهاد فرم نظرسنجی برای همین حالا هم کاربردی باشد تا به رئیس‌تان ثابت شود که واقعیت چیست.
  ناراحتی‌تان را به مراجعان یا خانه انتقال ندهید
فراموش نکنید که شما نباید اعصاب و آرامش خودتان را به‌خاطر این موضوع به هم بریزید چون موجب بی‌علاقگی شما به محیط کار می شود. رفتارهای آن همکار و کم کاری‌هایش، ممکن است به طور ناخواسته روی شما تاثیر بگذارد و شما هم علاقه‌تان به کار کم رنگ شود و حتی ناراحتی این موضوع را به مراجعان یا خانه انتقال دهید. بنابراین شما مسئولیت‌پذیر و درستکار باقی بمانید تا الگویی برای همه حتی همان همکارتان باشید. در پایان مطمئن باشید که بالاخره رئیس‌تان متوجه این موضوع خواهد شد و شرایط اصلاح می‌شود.
نویسنده : فهیمه میرزایی| ‌ کارشناس‌ارشد روان‌شناسی



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط