جمعه 30 شهریور 1403 - 06:26

کد خبر 13256

سه‌شنبه 15 فروردین 1402 - 22:37:00


یک اقتصاددان: باید تفکرمان را جراحی کنیم


هم میهن/متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست

کارشناسان عقیده دارند برای مهار تورم و رشد تولید باید تغییرات زیادی در ساختار اقتصادی انجام شود و این تغییرات به جراحی‌های اقتصادی نیاز دارند. داوودسوری، اقتصاددان در این رابطه در گفت‌وگو با هم‌میهن گفت: «به نظرم، ما اول باید جراحی‌های اقتصادی را روی تفکر و دیدگاه‌مان نسبت به اقتصاد انجام دهیم. اگرچه اقتصاد ما به جراحی‌های عمیق نیاز دارد، اما جراحی‌های اقتصادی که تاکنون صورت گرفته هیچ‌کدام در راستای بهبود اقتصاد بیمار کشور ما نبوده است. کسانی که در چند سال گذشته اقتصاد ایران را جراحی کردند، تخصص لازم را نداشتند و بسیاری از این جراحی‌ها در مکان مناسبی انجام نشده است.»

‌به نظر شما کنترل تورم امکان‌پذیر است؟
متغیر تورم وابستگی شدیدی به نقدینگی دارد و خود دولت به دلیل کسری بودجه شدید، پول چاپ و نقدینگی ایجاد می‌کند. دولت هزینه‌های زیادی دارد و در چند سال اخیر همواره بیشتر از درآمدهایش، هزینه داشته است و چون نمی‌تواند درآمد خود را افزایش دهد، دست به چاپ پول می‌زند. ریشه اصلی تورم به نظام مالی دولت برمی‌گردد. اگر می‌خواهیم تورم را کاهش دهیم، دولت باید نظام مالی خود را اصلاح کند. منظور از اصلاح نظام مالی این است که دولت باید هزینه‌ها و درآمدهای خود را تراز کند. همانطور که قبلا هم گفتم هزینه‌های دولت به شدت زیاد است و همین موضوع باعث رشد تورم شده است. اگر می‌خواهیم تورم را کاهش دهیم، باید هزینه و درآمدهای دولت یک مدت طولانی تراز بماند. در شرایط فعلی مهم‌ترین اقدامی که دولت می‌تواند برای کاهش تورم انجام دهد این است که هزینه‌های خود را کاهش دهد. کاهش هزینه‌های دولت کار ساده‌ای نیست اما تنها راه کارساز است.

‌مهار تورم و رشد تولید به‌طور همزمان چقدر قابلیت تحقق دارد؟ آیا اجرای این دو سیاست در تناقض با یکدیگر نیست؟

تبعا این شعار قابلیت محقق شدن دارد و مهار تورم و رشد تولید به تغییر اساسی در ساختار اقتصادی بستگی دارد و اگر این تغییر انجام نشود، نمی‌توان به مهار تورم و رشد تولید امید داشت. کنترل یا مهار تورم دستورالعمل یا برنامه‌ای یک‌ساله برای اقتصاد نیست و همه کشورها برای کنترل تورم و رشد تولید برنامه‌ریزی و تلاش مستمر دارند. مشکلات اقتصادی ایران طی سالیان طولانی روی هم انباشته شده و حل این مشکلات هم سال‌ها کار و تلاش می‌طلبد و نمی‌توان انتظار داشت در یک‌سال یا حتی چند سال این مشکلات حل شوند. این شعار بسیار کلی است و می‌توانیم بگوییم که کلیت اقتصاد را پوشش می‌دهد. اگر دولت و مسئولین بخواهند این شعار را تحقق ببخشند باید تغییرات بسیار بزرگی در ساختار اقتصادی کشور ایجاد کنند. متغیر تورم و رشد تولید به بسیاری از مفاهیم و بخش‌های اقتصاد وابستگی دارند و اگر بخواهیم این متغیرها را بهبود ببخشیم، باید بخش‌های مختلف اقتصاد را سروسامان دهیم.

‌برخی از کارشناسان عقیده دارند برای بهبود اقتصاد باید جراحی اقتصادی انجام شود. به نظر شما راهکار بهبود اقتصاد جراحی اقتصادی است؟
به نظرم، ما باید جراحی‌های اقتصادی را روی تفکر و دیدگاه‌مان نسبت به اقتصاد انجام دهیم. جراحی‌های اقتصادی که تاکنون صورت گرفته هیچ‌کدام در راستای بهبود اقتصاد بیمار کشور ما نبوده است. کسانی که در چند سال گذشته اقتصاد ایران را جراحی کردند، تخصص لازم را نداشتند و بسیاری از این جراحی‌ها در مکان مناسبی انجام نشده است. جراحی اقتصادی به اقتصاددان نخبه و سال‌ها تحقیق، پژوهش و بررسی‌های دقیق نیاز دارد، اما در کشور ما اینگونه نبوده است. سیاست‌گذاران اقتصادی در کشور ما تخصص لازم برای جراحی درست اقتصادی را ندارند و برای همین اول نیاز است که جراحی روی تفکر و دیدگاه ما نسبت به اقتصاد انجام شود. 


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط