چهارشنبه 04 مهر 1403 - 00:58

کد خبر 136252

یک‌شنبه 01 مرداد 1402 - 14:00:00


باید زودتر پروژه دانشگاهی‌ام را تمام کنم اما حوصله ندارم


خراسان/ پسری دانشجو هستم و آخرین مهلت تحویل پروژه دانشگاهی‌ام، انتهای تابستان است. زمان زیادی نمانده و استرس زیادی دارم، اما اصلا حوصله انجام دادنش را ندارم. چندین بار به خودم گفتم که از فردا شروع می‌کنم، اما هنوز آن فردا نیامده است! هر روز یک کاری پیش می‌آید و نمی‌توانم. به نظر شما باید چه کنم تا از دست این پروژه خلاص شوم؟
پاسخ مشاور
مخاطب گرامی، گفته‌اید آخرین مهلت تحویل پروژه دانشگاهی‌تان، انتهای تابستان است و چون زمان زیادی نمانده، استرس زیادی دارید. همه افراد برای انجام اموری که از نظرشان
با اهمیت تلقی می‌شود، مقداری استرس را تجربه می‌کنند. انجام پایان‌نامه با توجه به این که حاصل زحمات چندین ساله تحصیل است، برای بسیاری از دانشجویان، استرس‌زاست. پر واضح است که مقداری استرس برای پیشبرد اهداف ضروری است، ولی به نظر می‌رسد که این میزان استرس در شما بسیار بالاست و احتمالا یکی از دلایل به تعویق انداختن کارهای‌تان، ترس از مواجهه با این پدیده است. بنابراین پیشنهاد می‌شود که ضمن داشتن خودآگاهی هیجانی بیشتر با به کار بردن راهبردهای مقابله با استرس(راهبردهای مسئله مدار و هیجانی) و فنون تنظیم هیجان با کمک یک متخصص روان درمانگر، استرس‌ها و هیجان‌های خود را مدیریت کنید.
    پروژه را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید
یکی از دلایلی که باعث می‌شود کارها را به زمان دیگری موکول کنیم، این است که به صورت ناخودآگاه تصور می‌کنیم کار برای ما بیش از اندازه حجیم است. پیشنهاد می‌کنیم کار اصلی را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم و به صورت مجزا روی هر مرحله تمرکز کنید.

    می‌ترسید که مبادا از پس انجام کار برنیایید؟
افراد کمال‌گرا اغلب به دلیل این‌که تمایل دارند همه امور محول شده را کامل و بدون عیب و نقص انجام دهند، این ترس را در خود تقویت می‌کنند که مبادا از پس انجام کار برنیایند، مبادا اشتباه کنند و ... . بنابراین آگاه باشید در صورتی که این طرحواره در شما وجود داشته باشد، انجام امور محول شده برای‌تان بسیار مشکل می‌شود و سعی می‌کنید با به تعویق انداختن کارها، با احساس غم، یأس و ناامیدی حاصل از فعال شدن این طرحواره مقابله کنید.درنظر داشته باشید که کار خوب، الزاما به معنای انجام کار بدون عیب و نقص نیست و می‌توانید با نگاه واقع بینانه و رفع معیارهای سخت گیرانه، با کمال‌گرایی‌تان مقابله کنید.
    بازیابی اعتمادبه‌نفس‌تان مهم است
اعتماد به نفس در باور به توانایی خود درخصوص انجام امور محول شده خلاصه می‌شود. تا زمانی که اعتماد به نفس خود را تقویت نکنید، هرگز زمان مناسب برای انجام کارهای‌تان فراهم نمی‌شود. پیشنهاد می‌شود، ضمن ارزیابی منصفانه از خودتان با به کاربردن راهکارهای افزایش اعتماد به نفس(مثل پاداش دادن به خودتان در قبال موفقیت های هرچند کوچک، استفاده از جملات تاکیدی مثبت، خودآگاهی، استفاده از راهنمای متخصص و...) در راستای بازیابی اعتمادبه‌نفس‌تان قدم بردارید.
نویسنده : مصطفی نجمی | ‌ کارشناس‌ارشد روان‌شناسی‌بالینی


پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط