دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 - 22:17

کد خبر 14024

چهارشنبه 16 فروردین 1402 - 15:06:00


هواشناسی استان سمنان هشدار زرد صادر کرد


تسنیم/ مدیرکل هواشناسی استان سمنان ضمن اعلام هشدار زرد برای این استان گفت: احتمال وزش باد شدید و تندبادهای لحظه‌ای و گردوخاک در سمنان وجود دارد.

ایرج مصطفوی، مدیرکل هواشناسی استان سمنان با اشاره به ورود یک سامانه به آسمان این استان اظهار کرد: این سامانه از بعد از ظهر پنجشنبه وارد استان شده و تا اواخر وقت روز جمعه در استان فعال است.
وی گفت: با فعالیت این سامانه بارشی میزان فشار هوا در مناطق مختلف استان سمنان تغییر یافته و این پدیده همراه باوزش باد شدید و گرد و خاک در استان است.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان  افزود: احتمال وزش باد شدید و تند بادهای لحظه‌ای و گرد و خاک در غالب نقاط به ویژه در ساعات بعد از ظهر تا شب وجود دارد.
مصطفوی همچنین اضافه کرد: رگبار پراکنده و رعد و برق در برخی نقاط به ویژه نواحی شمالی در ساعات بعد از ظهر تا شب پیش‌بینی می‌شود.
وی با بیان اینکه احتمال روند افزایشی دمای هوا در استان سمنان وجود دارد افزود: احتمال خسارت ناشی از باد شدید به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت وجود دارد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان با اشاره به اینکه به خاطر وزش باد شدید، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال وجود دارد از مردم و عابران پیاده خواست تا از حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهنسال عبور نکنند.
مصطفوی بر ضرورت اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و چادرهای مسافرتی، پوشش گلخانه‌ها و عدم توقف و پارک خودرو در این نقاط تأکید کرد و گفت: مردم حین تردد در محورها احتیاط کنند و از صعود به ارتفاعات و نواحی کوهستانی پرهیز کنند.
وی همچنین عدم عدم چرای دام‌ها در ارتفاعات و مراتع را نیز توصیه کرد.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان با بیان اینکه به علت افزایش دمای هوا  احتمال آتش سوزی در مراتع و مناطق جنگلی وجود دارد از مردم خواست تا از روشن کردن آتش در مراتع و نواحی جنگلی پرهیز یا از خاموش شدن آن پس از استفاده اطمینان حاصل کنند.
مصطفوی با بیان اینکه در برخی نقاط احتمال خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا وجود دارد افزود: باید تمهیدات لازم برای پیشگیری از خسارت باد در حوزه کشاورزی اندیشیده شود.
وی گفت: عدم سم یا محلول‌پاشی باغات و مزارع به ویژه در بعد از ظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها در بخش کشاورزی توصیه می‌شود.


پربیننده ترین

آخرین اخبار


سایر اخبار مرتبط