دوشنبه 28 آبان 1403 - 12:11

کد خبر 140255

پنج‌شنبه 05 مرداد 1402 - 15:00:00


تولید محصولات بهداشتی مراقبتی شخصی سازی شده با کمک هوش مصنوعی


مهر/ به نقل از دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر بیتا مهروی با اشاره به روش کار این مراقبت گفت: در این روش بعد از اسکن پوست، اطلاعاتی همچون میزان چربی، چین و چروک، میزان رطوبت و لکه های پوست به یک سرور ارسال و تحلیل این داده ها با کمک برنامه ای که مبتنی بر هوش مصنوعی نوشته شده، انجام می شود.

وی با بیان اینکه داده های به دست آمده از فرم هایی که مراجعه کننده پر کرده نیز با کمک هوش مصنوعی تحلیل می شوند، افزود: آنالیز نهایی به صورت کمی و کیفی در اختیار پزشک متخصص قرار می گیرد و بر اساس نتایج این دو تحلیل یک بسته مراقبتی کامل برای فرد تجویز می شود که در این بسته مراقبتی علاوه بر پوست، مو، ناخن، دست، پا، صورت، عطر شخصی سازی و «رایحه درمانی» هم قرار دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان دانشگاهی ادامه داد: در واقع با کمک هوش مصنوعی می توان با بالاترین دقت، بدانیم محصولاتی که شخص استفاده می کند با چه موادی و با چه درصدی باید ساخته شوند و یا کدام اسانس ها بر اساس مزاج و شخصیت شناسی برای فرد مناسب است که در عطر، اسانس سوز و یا در هنگام ماساژ از آنها استفاده کند.

این متخصص نانو فناوری پزشکی گفت: مراجعه کنندگان الزاما بیمار نیستند یا ضایعه پوستی ندارند. بلکه بسیاری از افراد سالم برای مراقبت بهتر از «پوست و مو» و تشخیص بهترین رایحه ای که می توانند استفاده کنند، مراجعه می کنند.

وی با بیان اینکه این خدمت در کشور منحصر بفرد است، افزود: مراجعه کننده هایی داشته ایم که در فرم های خود اظهاری، پوست خود را «خشک و روشن» اعلام کرده اند اما در آنالیز ها تشخیص داده می شود که دقیقا برعکس پوست تیره و خشک دارند. این ناآگاهی موجب می شود که افراد سراغ محصولات بهداشتی و مراقبتی غلط (به عنوان مثال ضدآفتاب) بروند.

مهروی خاطرنشان کرد: یک گروه کامل متشکل از متخصص پوست و پزشک عمومی، داروساز، روانپزشک و متخصص تغذیه در این شرکت دانش بنیان دانشگاهی فعالیت دارند و امکان ساخت عطر و کرم بر اساس آنالیز ها وجود دارد.

وی گفت: هزینه انجام این آنالیزها حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است. هزینه بسته های شخصی سازی شده هم بستگی به تعداد مواردی از کرم ها و عطرها است که در آن بسته گنجانده می شود و یا فرد خودش انتخاب می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: هدف از این ارائه خدمت علاوه بر کارآفرینی، ارتقا سلامت جامعه است چون در لوازم «بهداشتی و مراقبتی» و عطرهای صنعتی از موادی استفاده می شود که به سلامت فرد آسیب می زنند و حتی خطرناک هستند.

وی افزود: به عنوان مثال در بسیاری از محصولاتی مانند مام های ضد تعریق، آلومینیوم وجود دارد و پژوهش ها نشان می دهد، درصد زیادی از سرطان های غدد لنفاوی در بانوان، می تواند به دلیل استفاده از از همین مام ها باشد اما در این شرکت دانش بنیان مام های کاملا گیاهی تولید می شوند که نه تنها جلوی تعریق طبیعی بدن را نمی گیرند بلکه از رشد میکروب و ایجاد بوی بد جلوگیری می کنند.

مهروی ادامه داد: بیماران خاص از جمله سرطانی ها، بیماران پروانه ای و یا افرادی که دچار سوختگی شده اند، نمی توانند از هر ماده شیمیایی استفاده کنند، بنابراین لازم است بسته مخصوص بیماران خاص تهیه شود. همچنین به تازگی بسته ای مناسب خانم های باردار یا شیرده آماده شده است.

عضو هیئت علمی دانشکده فناوری های نوین پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: هیچ محصولی بدون مشورت با متخصصان ساخته نمی شود و در مورد بسته مراقبتی «خانم های باردار یا شیرده» نظر متخصص زنان و داروسازان گرفته شده است.

مهروی گفت: پژوهشی در حوزه مشکلات پوستی شهروندان تهرانی در حال انجام است که بر اساس یافته های این پژوهش می توان محصولات بومی سازی شده را تهیه کرد. در مورد شهر های دیگر هم می توان متناسب با شرایط آب و هوایی و یا ژنتیک اهالی آن شهر، محصولاتی کاملا بومی و شخصی سازی شده ساخت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اطمینان از کیفیت محصولات ارائه شده، گفت: شش ماه بعد از استفاده محصولات، آنالیز مجدد پوست انجام می شود و فرد می تواند تغییرات پوست خود را پس از استفاده محصولات ببینند.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط