سه‌شنبه 03 مهر 1403 - 16:58

کد خبر 142491

شنبه 07 مرداد 1402 - 08:40:00


باهوش‌شدن کودکان با 12 ساعت مطالعه هفتگی  


خراسان/ نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، کودکانی که کتاب‌‌خوان هستند و یکی از گزینه‌های‌شان برای سرگرم‌شدن مطالعه کتاب است، به نوجوانانی باهوش‌‌تر نسبت به دیگر همسالان خود تبدیل می‌‌شوند. محققان دانشگاه کمبریج ارتباط قوی را بین خواندن تفریحی کتاب در ۲ تا ۹ سالگی و عملکرد بهتر در حافظه، گفتار، یادگیری کلامی و آزمون‌های تحصیلی شناسایی کردند.
    دیگر یافته های کلیدی این پژوهش  | علاوه بر مزایای گفته‌شده، کودکانی که اهل کتاب بودند در نوجوانی، سلامت روانی بهتری را با شاخص‌های استرس و افسردگی کمتر نشان دادند. آن‌ها با توجه به نمرات بالینی و گزارش‌‌های والدین و معلمان، دامنه توجه بهبود یافته و مشکلات رفتاری کمتری مانند پرخاشگری و قانون‌‌شکنی را از خود نشان دادند. این تیم همچنین دریافت که این کودکان بیشتر می‌خوابند و زمان کمتری را صرف تماشای صفحه نمایش می‌کنند. یکی دیگر از یافته‌‌های کلیدی مطالعه مطرح‌شده این بود که مشخص شد، شرکت‌‌کنندگانی که از سنین پایین شروع به خواندن برای لذت‌بردن کردند، دارای ناحیه و حجم کلی مغز بزرگ‌‌تری بودند. این رشد مغزی شامل مناطق حیاتی برای عملکرد شناختی است. در این میان 12 ساعت در هفته به عنوان مقدار ایده‌آل زمان مطالعه مشخص شده و فراتر از این، محققان هیچ مزیت اضافی را مشاهده نکردند.
    از افزایش خلاقیت تا همدلی |  پروفسور «باربارا ساهاکیان» استاد روان پزشکی و از اعضای این تیم مطالعاتی می‌‌گوید: «مطالعه در کودکی به‌طور گسترده‌ای، الهام‌بخش تفکر و خلاقیت است و همدلی را افزایش و استرس را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، ما شواهد قابل ‌توجهی پیدا کردیم که نشان می‌‌دهد مطالعه با عوامل مهم رشدی کودکان از جمله بهبود شناخت، سلامت‌روان و ساختار مغز آن‌ها مرتبط است.» پروفسور «جیانفنگ فنگ» از دانشگاه فودان در چین هم در این باره می‌گوید: «ما والدین را تشویق می‌کنیم تا تمام تلاش خود را برای بیدار کردن لذت مطالعه در کودکان خود در سنین پایین انجام دهند. اگر این تلاش به درستی انجام شود، مطالعه نه تنها به کودکان لذت می‌دهد بلکه به رشد آن‌ها و تشویق عادت های خواندن طولانی مدت هم کمک می‌کند.»  شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Psychological Medicine منتشر شده است.



پربیننده ترین


سایر اخبار مرتبط